شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
مرگ مشکوک 2 ایرانی در زندان و فرودگاه مالزی

دو ایرانی كه به اتهام حمل و مصرف مواد مخدر دستگير شده بودند، در زندان و فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور پایتخت مالزی به‌صورت مشکوک جان خود را از دست دادند. پليس ايران از مالزي درخواست گزارش مستند در مورد مرگ اين دو ايراني كرده است.
چند وقت پيش یک قاچاقچی ایرانی که حدود  3 کیلوگرم موادمخدر از ترکیه به مالزی حمل کرده بود در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دستش رو شد و گرفتار پليس مالزي شد. او از سوي ماموران مالزي دستگير شد و به بازداشتگاه رفت، اما چند ساعت بعد به صورت مشکوکی جان خود را از دست داد. این مرد 30ساله درست پس از ورود به فرودگاه با ساکی حامل حدود 3 کیلوگرم مواد مخدر بازداشت و به ایستگاه پلیس فرودگاه منتقل شده بود. پس از مرگ اين قاچاقچي ايراني، پلیس مالزی، ادعا كرد که او در بدن خود نیز مقداری مواد مخدر جاسازی کرده بود كه اين بسته مواد مخدر در بدنش تركيده و او هم جان خود را از دست داده است. پس از اين ادعا، کنسول ایران از پلیس مالزی درخواست كرد گزارشی در این زمینه ارایه کند. چراكه برخی از منابع ایرانی مرگ این مرد در ایستگاه پلیس را مشكوك دانسته‌اند. آنها مي‌گويند، مرگ اين قاچاقچي بر اثر مواد مخدر جاسازی شده در بدنش با توجه به وجود ساکی با حدود  3 کیلوگرم مواد مخدر مشكوك است و اين قاچاقچي نمي‌تواند هم ساك مواد مخدر را حمل كند و هم در بدن خودش مواد جاسازي كند. از طرفي از آن‌جا كه هر فرد در مقرهای پلیس باید تحت حمایت قرار گیرد، اين متهم هم بايد تحت حمايت قرار مي‌گرفت.
مرگ يك متهم ديگر ايراني در زندان مالزي
اين‌ها همه در حالي است كه از سوی دیگر، یک ایرانی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در زندان مالزی به‌سر می‌برد، جان خود را از دست داد. مرگ این ایرانی هم که همسر مالایی و چند فرزند دارد در زندان این کشور مشكوك اعلام شد. پلیس مالزی مدعی است این مرد بر اثر مصرف مواد مخدر در زندان جان خود را از دست داده است، اما همسر مالایی این متهم با استناد به تصاویری از جنازه وی تأکید دارد این مرد در زندان‌های مخوف مالزی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. عکس‌ها نشان می‌دهد سر و صورت این زندانی خونی است. براي همين درحال حاضر خانواده مالایی این ایرانی و کنسولگری ایران درحال پیگیری این پرونده هستند. خانواده اين مرد تأکید دارند وی تنها معتاد بوده و در زندان مورد ضرب و شتم و آزار قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.
آزادي دو ايراني در مالزي
در ادامه اين خبرها، کنسول جمهوری اسلامی ایران در مالزی از تبرئه و آزادی دو ایرانی که  5‌سال از زندگی خود را به اتهام حمل مواد مخدر در پشت میله‌های زندان‌های مالزی گذرانده‌اند، خبر داد. وی به ایرنا گفت: این اتباع ایرانی پس از گرفتار شدن در دام باندهای قاچاق مواد مخدر  5‌سال را در زندان‌های مالزی سپری کردند، اما با حکم دادگاه از اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند.
 رنجبر اعلام کرد: آزادی این دو نفر با تلاش و پیگیری‌های بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور صورت گرفت و این دو نفر به‌زودی به ایران بازمی‌گردند. متهم اصلي به همراه دختر برادرش با بیش از  2 کیلوگرم
مواد مخدر در فرودگاه کوالالامپور بازداشت شده بودند، اما دادگاه پس از 5‌سال حکم به تبرئه آنها داد.
زندان‌هاي مالزي شرايط سختي دارند
اين در حالي است كه «وان جنیدی تونکو جعفر» معاون وزیر کشور مالزی هفته گذشته شرایط مخوف زندان‌های این کشور که تعدادی از ایرانیان از زندان‌های مالزی گزارش کرده بودند را به نحوی تأیید کرد و گفت که 259 نفر در زندان‌های مالزی از ‌سال 2000 تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. مالزی به کشور برخوردهای سخت با جرائم اجتماعی گردشگران، قاچاق موادمخدر و زندان‌هایی با بدترین شرایط شهرت دارد و برخی زندانیان مالایی نیز این وضع را به رسانه‌ها کشانده‌اند. زندان‌های مالزی نمونه‌ای آشکار از نقض حقوق انسانی زندانیانی است که پیش از این نیز معدود گزارش‌های بسیار تکان‌دهنده‌ای از این دخمه‌های مرگ به‌طور موقت توجه افکارعمومی را به خود جلب کرده بود. ازدحام بیش از حد زندانیان در مکان‌های کوچک، تهویه ضعیف، وضع نامناسب تغذیه، بیماری‌های پوستی و اختلالات روانی و ضرب و شتم هر روز زندانیان به‌ویژه زندانیان خارجی را در مالزی آزار می‌دهد که این شرایط در ابتلای این افراد به بیماری‌های گوناگون ازجمله بیماری‌های قارچی و پوستی موثر هستند.
 بیشتر اتباع ایرانی زندانی در مالزی در دام باندهای قاچاق موادمخدر گرفتار شده و دستگیر می‌شوند. برخی از ایرانیان با پیشنهاد سفر رایگان به مالزی و حمل وسایل تجاری، فریب باندهای قاچاق مواد مخدر را خورده و بدون درنظر گرفتن این‌که وسایلی که حمل می‌کنند امکان دارد حامل مواد مخدر باشد، در فرودگاه‌های مالزی گرفتار می‌شوند.
 کنسول ایران در کوالالامپور به مسافران هشدار داد نسبت به پیشنهادات اغفال‌کننده برای سفر به خارج هوشیار باشند تا در دام قاچاقچیانی که اثری از خود به‌ جا نمی‌گذارند، نیفتند. گزارش‌ها نشان می‌دهد ورود افراد خلافکار به‌طور مستقیم از ایران به مالزی به شدت کاهش یافته و تعداد زندانیان ایرانی در این کشور جنوب شرق آسیا نیز روند نزولی دارد. رنجبر گفت که در حال حاضر حدود 227 ایرانی شامل 30 زن و 197 مرد در زندان‌های مخوف مالزی به‌ سر می‌برند.
 براساس برخی اطلاعات حدود 70 مرد و  7 زن از این زندانیان به اتهام حمل موادمخدر به اعدام محکوم شده‌اند، اما تاکنون احکام آنها اجرایی نشده است.
 کنسول ایران گفت که این کنسولگری به‌زودی هشداری نیز در تارنمای خود منتشر و این هشدارها را در پروازهای مالزی ارایه می‌کند تا مسافران نسبت به قوانین سختگیرانه این کشور جنوب‌شرق آسیا و دام‌هایی که باندهای موادمخدر برای مردم کشورمان گسترده‌اند، آگاه باشند. این هشدارها شامل قوانین و نوع برخورد پلیس مالزی با مسافران در باشگاه‌های شبانه و قمار نیز می‌شود. چندی پیش هم در عملیات ماموران پلیس در مالزی دو ایرانی به اتهام انجام قمار غیرقانونی بازداشت شدند.

 


تعداد بازدید :  309