شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
ذره بین

کشف 39 قلم شیء تاریخی در گالیکش
39 قلم شی تاریخی و فرهنگی متعلق به دوره اسلامی از حفاران غیرمجاز در شهرستان گالیکش استان گلستان کشف و ضبط شد.
این اشیای کشف شده متعلق به دوره‌های ایلخانی و سلجوقی بوده و شامل کاسه‌های سفالینه، کوزه به رنگ‌های لاجوردی و فیروزه‌ای، ظروف سنگی و ظروف مسی همچون قازان (نوعی قابلمه)، کاسه، دیگ، رکاب اسب و وسایل تزیینی است.
رئیس یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اگرچه حفاران غیرمجاز را مجرم قلمداد می‌کند اما جرم خریداران اشیای عتیقه را از حفاران سنگین‌تر اعلام کرده و گفت: خریداران و دلالان اشیای عتیقه مشوق و محرک برای حفاران غیرمجاز به شمار می‌روند.
وی با تأکید بر این نکته که خریداران انگیزه برای به غارت بردن تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم را مهیا می‌کنند، افزود:  قانون با این افراد به‌شدت برخورد خواهد کرد.رئیس یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از خانواده‌هایی که اشیای عتیقه را نسل به نسل انتقال داده و در منزل حفاظت می‌کنند، خواست تا با مراجعه به میراث فرهنگی به شناسنامه‌دار کردن شی عتیقه اقدام کنند.وی توضیح داد:  با ارایه این اشیا به موزه و مستندسازی برای شی تاریخی از سوی میراث فرهنگی به خانواده اثر بازگردانده خواهد شد.

14ساعت عملیات برای یافتن پدر و پسر در ارتفاعات
 امدادگران و نجاتگران شهرستان چالوس پس از ساعت‌ها جست‌و‌جو پدر و پسر مازندرانی را در ارتفاعات چالوس پیدا کردند.
عصر جمعه گذشته پدر ۶۶ ساله و پسر ۲۲ ساله‌اش در ارتفاعات دوآب چالوس مسیر خود را گم می‌کنند و پس از تلاش بی‌ثمر برای یافتن مسیر خود، درنهایت با پلیس و هلال‌احمر تماس گرفته و مفقودی این پدر و پسر، ساعت 23، جمعه ۵ تیر به هلال‌احمر اطلاع داده می‌شود.
پس از اطلاع جمعیت هلال‌احمر مازندران از این حادثه در ساعت ۲۳ جمعه شب، امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر جست‌وجوی زمینی و هوایی را آغاز کرده و پس از ۱۴ ساعت تلاش بی‌وقفه و یافتن پدر و پسر در شکاف میان ارتفاعات منطقه ساعت ۱۳ روز شنبه، آنها را به آغوش خانواده خود بازگرداندند. برای این عملیات ۳ تیم عملیاتی شامل ۱۴ امدادگر و نجاتگر به‌کار گرفته و ۶سورتی و ۲ ساعت پرواز انجام شده است.


تعداد بازدید :  334