شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
تصویرگران بین‌المللی، یادمان آتش‌نشان فداکار ایرانی را برگزار کردند
امید عباسی سوژه تصویرگران شد

نمایشگاه تصویرسازی امید عباسی، آتش‌نشان فداکار که ‌سال گذشته به خاطر نجات یک کودک، جان خود را فدا کرد و با اهدای اعضای بدنش به 3 انسان دیگر جان بخشید، با آثاری از هنرمندان ایرانی و خارجی از 17 مردادماه در گالری ایده افتتاح شد.  از آن‌جا که هنر تصویرسازی پیوند ناگسستنی با ادبیات دارد، جشنواره امید نیز موضوع «روی شعله‌های رقصان آتش محکم و پر غرور گام برمی‌داشت؛ روی دستانش فرشته‌ای کوچک آرمیده بود. فرشته را به زمین سپرد و راهی جاده نور شد» را برای تصویرسازی در نظر گرفت که با استقبال هنرمندان داخلی و خارجی روبه‌رو شد.
200 هنرمند ایرانی و 6 هنرمند خارجی
از آن‌جا که نمایشگاه تصویرگری برای یادمان امید عباسی به‌صورت عام‌المنفعه برای هنرمندان ایرانی برگزار شد، اما اطلاع‌رسانی این جشنواره در فضاهای مجازی، برخی از هنرمندان خارجی را نیز برای حضور در این جشنواره ترغیب کرد که 10 اثر از 6 هنرمند خارجی از کشورهای نروژ، اسپانیا، ایتالیا، اندونزی، تونس و ترکیه نیز به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که این آثار نیز در نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفتند.
حمایت آتش‌نشانان 18 کشور از امید عباسی
نمایشگاه تصویرسازی امید نه‌تنها از سوی هنرمندان جهانی بلکه از سوی آتش‌نشانان سراسر جهان نیز مورد حمایت قرار گرفته است. برخی از آتش‌نشانان طی چندماه گذشته پس از انتشار فراخوان این مسابقه از این رویداد فرهنگی و هنری اعلام حمایت کردند. این آتش‌نشانان در حرکتی نمادین و با در دست داشتن پوستر نمایشگاه تصویرسازی امید و تصویر «امید عباسی» حمایت خود را از برپایی این نمایشگاه اعلام کردند. آتش‌نشانانی از نروژ، استرالیا، سوئد، چک، آمریکا، هند، آفریقای‌جنوبی، هلند، آلمان، اندونزی، برزیل و... از برگزاری این نمایشگاه حمایت کرده‌اند.
45 اثر در نمایشگاه امید
با بررسی آثار رسیده به نمایشگاه امید عباسی که از سوی هیأت‌داوران این مسابقه متشکل از هرمز حقیقی، مرتضی یزدانی، کمال طباطبايی، مهشید آسوده‌خواه و مریم کی‌بخت صورت گرفت، 37 اثر از هنرمندانی ایرانی به نمایشگاه این رویداد راه یافت. همچنین آثار تارگو یووان ایستانتو از اندونزی، دیوید کوو از اسپانیا، عارف طیب از تونس، فیروز کوتال از نروژ، مراد ارسلان از ترکیه و رمو فوانو از ایتالیا در این نمایشگاه ارایه شده است. نمایشگاه امید عباسی به اجرای پرفورمنسی از سوی آتش‌نشان افتتاح شد. در روز افتتاحیه یک ماشین آتش‌نشانی با حضور در گالری ایده به همراه آتش‌نشانانی که لباس اطفای‌حریق به تن داشتند آغاز به کار کرد و این‌بار آتش‌نشانان نقش راهنما را برای بازدیدکنندگان ایفا می‌کردند. در روز افتتاحیه پدر و مادر امید عباسی به‌خاطر برپایی این نمایشگاه از برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی قدردانی کردند.  پدر امید عباسی دراین‌باره گفت: امید در طول 15‌سال زندگی حرفه‌ای‌اش که آتش‌نشان بود، جان بسیاری را نجات داد، اما آخرین‌بار شانس با او همراه نبود و او خود قربانی شد. امید انسان بسیار جسور و نترسی بود و در طول زندگی‌اش بارها پیش آمد که در بهترین شرایط جان خود را برای نجات دیگران به خطر انداخت.
تولد 37سالگی امید عباسی
نمایشگاه تصویرگری امید که همزمان با سالگرد 37سالگی امید عباسی برگزار شد، موجب شد جمعی از هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه تصویرگری «امید» جشن 37سالگی امید عباسی آتش‌نشان فداکار را در گالری «ایده» برگزار کنند. در این مراسم کیک تولد 37سالگی امید عباسی توسط هنرمندان بریده و یاد این آتش‌نشان فداکار زنده شد.
کارگاه آموزشی قهرمان‌سازی کودکان
روز دوشنبه 27 مردادماه کارگاه تصویرسازی با حضور جمعی از کودکان و آتش‌نشانان در حاشیه نمایشگاه تصویرسازی امید برگزار ‌شد.  در این کارگاه تصویرسازی گروهی از کودکان نمونه در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان با حضور در محل نمایشگاه تصویرسازی امید و بازدید از آثار نمایشگاه با شخصیت امید عباسی، قهرمان آتش‌نشان آشنا شدند.  در ادامه از سوی مدرسه ایده با در اختیار قرار دادن وسایل طراحی و نقاشی، کودکان با راهنمایی و هدایت هنرمندان گروه تصویرگران هنر موگه از زاویه‌دید خود قهرمان امید عباسی را به تصویر کردند. 


تعداد بازدید :  103