شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
در ژانر دفاع مقدس نمی‌خواهیم فقط آمار بالا ببریم

در دو‌ سال اخیر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی اگر بیشتر از وزیر متبوعش، علی جنتی تحت فشار و استرس قرار نگرفته باشد، کمتر هم مشکل نداشته. ایوبی در بحرانی‌ترین اوضاع سینمای ایران با تأکید بر حل مشکلات از طریق صبوری، آرامش و گفت‌وگو کارش را آغاز کرد. در این مدت تلاش زیادی کرد تا وضع آشفته و پر از سوءتفاهم سینما را کمی آرام کند ولی کار سختی در مقابل داشت و هنوز هم دارد.
در میان خرده‌گیری‌ها و گاه اتهاماتی که در این دو ‌سال به او وارد شده، دو مسأله بیش از همه پررنگ است؛ منتقدان ایوبی می‌گویند او از زمان روی کار آمدنش ارتباط خوبی با فیلمسازان دینی و دفاع مقدسی نداشته و بیشتر تلاش کرده جریان روشنفکر سینما پر و بال بگیرد. اتهام دیگر او هم کم شدن تعداد آثار دینی و
دفاع مقدسی و کم‌توجهی به رویدادهای سینمایی پیرامون دفاع مقدس مثل جشنواره مقاومت در دوره مدیریت اوست. ایوبی در تازه‌ترین گفت‌وگویش با مهر پاسخ‌های جالبی به هر دو اتهام داده است. ایوبی درخصوص روابطش با سینماگران دفاع مقدسی و دینی گفته: «اگر سوابق را چک کنید و از سینماگران سینمای دفاع مقدسی و دینی هم بپرسید، اذعان دارند که من با آنها نیز رابطه صمیمی و همکاری خوبی دارم. من شخصا به تعدادی از آنها زنگ زده و خواسته‌ام که کار کنند. حتی شخصا دنبال اسپانسر برای آثارشان بوده‌ام. کمتر فیلمنامه‌ای در زمینه دفاع‌ مقدس است که به سازمان سینمایی ارجاع شده باشد و من آن را نخوانده‌ و در تلاش ساخته شدن آن نبوده‌ باشم.» ایوبی از جلسات متعددش در یک‌سال گذشته با نهادهای درگیر ساخت فیلم‌های دینی و دفاع ‌مقدسی مانند انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، بسیج از فرمانده تا مدیران آن و سپاه خبر می‌دهد و می‌گوید تلاش زیادی کرده تا مثل برخی از مدیران و دستگاه‌ها که احساس می‌کنند بر گردن‌شان است که در‌ سال تعدادی اثر دفاع ‌مقدسی بسازند و محتوا چندان برایشان مهم نیست، رفتار نکند. رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر این‌که باید فیلمی ساخته شود که مردم آن را ببینند، در بخشی از صحبت‌هایش به کاسبان فرهنگ و هنر و دفاع مقدس و مفاهیم ارزشی رسید: «برخی از افراد در سینما دنبال منافع شخصی هستند و برخلاف آنچه وانمود می‌کنند مفاهیم دینی و دفاع مقدسی برایشان مهم نیست. حالا این افراد هم دستشان از آن منافع کوتاه شده هم دستشان رو شده است. اینها کاسبان فرهنگ و هنر و دفاع مقدس و مفاهیم ارزشی هستند. اینها دلشان می‌خواهد مدیریت سینمایی کشور را مقابل ارزش‌ها و جریان ارزشی معرفی کرده و خودشان را به‌عنوان رهبران جریان دینی و ارزشی معرفی کنند. اینها علمداران سیاسی این جریان هستند. ولی سوابق ما این اجازه را به آنها نمی‌دهد. آنها هر جا که احساس می‌کنند همکاری بین سازمان سینمایی و سینماگران بیشتر شده، برایشان سخت است.» ایوبی درخصوص بحث دوسالانه کردن جشنواره دفاع مقدس هم با تأکید بر این نکته که قرار نیست همه تولیدات سینمای ایران دفاع مقدسی باشد و خود فعالان سینمای دفاع مقدس نیز چنین انتظاری ندارند گفته: «همه ما اذعان داریم که باید فیلم‌های خوب و تأثیرگذار دفاع مقدسی داشت نه این‌که فقط آمار را بالا ببریم. فیلمنامه‌های دفاع مقدسی اکثرا هزینه‌ای بیش از ۱۵‌میلیارد تومان نیاز دارند درحالی‌که بودجه فارابی کلا ۲۰‌میلیارد تومان است. من با چنین شرایطی نمی‌توانم معجزه کنم. با این ۲۰‌میلیارد که سهم همه سینما است، نمی‌توانیم فیلم خوب دفاع مقدسی بسازیم. آقایانی که دلسوز دفاع مقدس هستند فقط از من نپرسند که چه کرده‌ام بلکه این سوال را از دیگر نهادهای متولی همچون مجلس هم بپرسند.»

 


تعداد بازدید :  222