شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
شیوع تب کریمه کنگو در ایران در نخستین جلسه کمیسیون وزارت بهداشت بررسی می‌شود
نگرانی درباره تب کریمه کنگو به مجلس رسید

شهروند| نگرانی درباره موضوع شیوع بیماری تب‌کنگو، به کمیسیون بهداشت مجلس رسید. 10 روز پیش بود که سازمان دامپزشکی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای درباره بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد. بعد از آن وزارت بهداشت هم وارد عمل شد و آماری اعلام کرد که نشان داد،تب کریمه کنگو، خلاف آنفلوآنزای پرندگان، تلفات انسانی هم داشته است. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تب کریمه کنگو از ابتدای امسال 9 نفر را مبتلا کرده و جان ٣ نفر را گرفته است.
حالا اما به نظر می‌رسد این ماجرا آن‌قدر جدی شده که کمیسیون بهداشت مجلس هم به این موضوع ورود کرده است. این خبر را محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده؛ او از ورود کمیسیون بهداشت مجلس به بررسی موضوع شیوع بیماری تب‌کنگو خبر داده و گفته است که برای کنترل این بیماری باید از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی خودداری شود: «بیماری تب کریمه کنگو از دام به انسان منتقل می‌شود که شیوع آن در بین کشاورزان، دامداران و اشخاصی که با دام سروکار دارند، مشاهده شده است. این بیماری از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات و انسان آلوده منتقل می‌شود.»
نماینده مردم آستانه اشرفیه با بیان این‌که تب کریمه کنگو یک بیماری حاد ویروسی است، ادامه داد: ‌»بر اساس آخرین اخبار متاسفانه 9 نفر در کشور به این بیماری دچار شده‌اند که مرگ 3نفر از آنها مورد تأیید قرار گرفته است.» این نماینده مردم در مجلس، درباره علایم بیماری تب کریمه کنگو گفت: «این بیماری با علایمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی و خونریزی ناگهانی آشکار می‌شود همچنین نوسانات خلقی شدید و احساس گیجی از دیگر نشانه‌های این بیماری به‌شمار می‌رود. واقعیت آن است واکسن مقابله با این بیماری هنوز به دست نیامده است و دام‌ها نیز هیچ علایم مشخصی در این زمینه ندارند،‌ در این میان برای مقابله با این بیماری لازم است آموزش به دامداران جزو اولویت‌ها قرار گیرد از سویی دیگر باید از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی نیز خودداری شود.»
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «برای جلوگیری از شیوع بالای این بیماری در کشور، درصدد خواهیم بود تا در نخستین نشست کمیسیون بهداشت و درمان، به بررسی این بیماری و راه‌های کنترل آن با حضور مسئولان مربوطه در حوزه دامپزشکی و بهداشت و درمان بپردازیم.»
افراد زمانی به این بیماری مبتلا می‌شوند که دام حامل این ویروس را ذبح کنند یا با دامی که مبتلاست، تماس داشته باشند. وزارت بهداشت تاکید می‌کند که بیماری تب کریمه کنگو علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان متوجه وجود این ویروس شد. براساس اعلام رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، تابستان فصل شیوع این بیماری است، درحالی‌که فعالیت کنه منتقل‌کننده این ویروس در فصل‌های پاییز و زمستان متوقف می‌شود.
محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: آمار ابتلا و مرگ‌ومیر به خاطر این بیماری، مربوط به سه ماه اول امسال است: « تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که توسط کنه میان دام‌ها منتشر می‌شود. دام و کنه هم مقصد این ویروس هستند. در بعضی مناطق که چندان سرد نمی‌شوند و دمای هوا بالای ١٥ درجه می‌ماند، ممکن است فعالیت کنه ادامه یابد اما اصولا در زمستان موارد ابتلا به بیماری کم است و در تابستان شایع می‌شود. کنه پس از تخم‌گذاری ویروس را به تخم خود نیز انتقال می‌دهد. به دلیل پیچیده بودن مهار کنه،‌ این بیماری در تمام کشور وجود دارد، بنابراین در زنجیره انتقال به‌طور عمودی این انتقال صورت می‌گیرد.» شیرزادی، شایع‌ترین راه انتقال این بیماری در ایران را ذبح غیربهداشتی و غیرقانونی دام به‌ویژه در مناطق روستایی اعلام می‌کند:  «روستاییان هنگام تماس با دام از کندن کنه‌های روی بدن دام خودداری کنند. همچنین لباس‌های خود را پس از خروج از اصطبل و محل نگهداری دام‌ها تعویض کنند و دست و صورت خود را با آب و صابون بشویند، چراکه دام بیمار خطر انتقال بیماری‌های بسیاری را دارد.»
براساس دستورالعمل و اطلاعیه سازمان دامپزشکی در سراسر کشور و استان تهران کشتارگاه‌ها موظفند لاشه گوشت را تا ۲۴ساعت در سردخانه با دمای مناسب صفر تا ۴ درجه نگهداری و پس از آن در خودروهای یخچال‌دار ویژه حمل گوشت توزیع کنند.»

 


تعداد بازدید :  406