شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
داستان لیندا دات‌کام (قسمت دوم)
ترویج فرهنگ اینترنتی و کمک رایگان به دانش‌آموزان

افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می‌گوید:   «درآمدمان به شدت افت کرده بود. روز‌های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می‌توانیم این کسب‌وکار را ادامه دهیم یا خیر.»
با تنها ۱.۰۰۰ نفر پرداخت‌کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به‌نظر بسیار سخت می‌رسید. ایجاد یک جامعه آنلاین زمانبر است و لیندا به خود امید می‌داد که آنها مسیرشان را عوض نکرده‌اند بلکه راهی تازه را شروع کرده‌اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می‌دهد که «همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم‌کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد».
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده‌هایشان به دیزنی‌لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ‌سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حایز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته‌رفته چالش‌هایی تازه را پدید می‌آورد و سبب می‌شود واینمن در ایده‌آل‌های خود بازنگری کند.
وی می‌گوید: «چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. این‌که با هرکس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه کسانی‌که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده‌اند می‌دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد.»
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره بهتر مجموعه به آن اضافه شود به‌گفته خود لیندا «درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک‌تر عمل کند.»
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسأله نیز دشوارتر به حساب می‌آید پایه‌ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. این‌کار در زمانی‌که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می‌شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می‌یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می‌کنند دوره‌های آموزش ویدیویی می‌توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
طی سال‌های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه خود بهترین هستند دوره‌های آنلاین متعددی را ایجاد و سعی کرده نشان دهد این دوره‌های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده‌اند. لیندا دات‌کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره‌های آموزشی‌اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد کند. روزگاری در وب‌سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدیویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدیوی آموزشی می‌شود. ارایه کتابخانه‌ای ویدیویی به جای این‌که از افراد درخواست شود تا در دوره‌هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت کنند، عاملی بوده که سبب شده شیوه آموزشی لیندا دات‌کام نسبت به سایرین کاملا متفاوت شود.
واینمن می‌گوید: «مدتی است که بسیاری تصور می‌کنند دوره‌های آموزش ویدیویی می‌توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به‌خاطر همین تفاوت‌مان مورد توجه قرار گرفته و تحت‌نظر سایرین هستیم.»
فروش به لینکدین
واینمن زمانی‌که متوجه می‌شود لینکدین قصد خرید کمپانی‌اش را دارد، در ابتدا شوکه می‌شود. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده‌اند و البته در ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می‌کرده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته‌رفته به این نتیجه می‌رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالا امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته‌اند به افراد کمک کنند تا وضع شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالا در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می‌توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می‌گوید: «بسیاری از مردم روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسأله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می‌آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می‌رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است.»


تعداد بازدید :  178