شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
کپسایسین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را كاهش مي دهد
سوزاننده سرطان

کارشناسان می‌گویند طبیعت درمانی فلفل قرمز یكی از گیاهان بسیار مفید درمانی است. فلفل قرمز را نباید با فلفل سیاه یا سركه یا خردل كه هر یك به نوعی در ردیف چاشنی‌های تند هستند اشتباه گرفت، زیرا اینها محرك هستند در صورتی كه
 فلفل قرمز آرامبخش و مسكن است. مثلا گرد فلفل قرمز را به‌راحتی می‌توانید روی زخم‌های باز یا كهنه گذارید و بسیار شفابخش است و هیچ‌گونه تحریكی نمی‌كند. ضماد فلفل قرمز برای روماتیسم و التهاب‌ها به صورت استعمال خارجی و در برخی موارد حتی به صورت مصرف داخلی بسیار كمك می‌کند.  در مصرف داخلی فلفل قرمز درعین حال كه نیروبخش است ضداسپاسم نیز است. برای كلیه، طحال و لوزالمعده مفید است.  در سرماخوردگی‌ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع است. منظور از دوز بالا در حدود ۶۰۰ میلی‌گرم تا یك گرم است. بدیهی است دوز بالا برای اشخاص مختلف فرق می‌كند برخی بیشتر از دیگران احتیاج دارند. برای تسكین سرفه‌های شدید به‌خصوص در مواردی كه اخلاط زایدی در بیماری تنفسی هست فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط بسیار كمك می‌كند و درنتیجه سرفه رفع می‌شود. فلفل قرمز در موارد حمله‌های خفگی مبتلایان به آسم اثر مفید دارد؛ البته اگر آلرژی نداشته باشند.  نگاهی به نتایج تحقیقات جدید علمی جهان نشان می‌دهد فلفل قرمز بهترین داروی ریه است و برای پیشگیری و تسكین برونشیت مزمن مفید است. ضداحتقان بوده و به حل شدن لخته‌های خون كمك می‌كند؛ مسكن درد است و با خوردن آن انسان احساس ایجاد لذت و نشاط می‌کند. این خوراکی مفید مكانیسم حل كردن لخته خون در بدن را تحریك و فعال می‌كند و انسان را در مقابل حمله‌های قلبی و سنكوپ حفظ می‌کند.
 جدیدترین یافته‌های علمی
در مورد مزایای فلفل تند
یک خبر خوب برای دوستداران غذاهای تند؛ براساس یک مطالعه جدید که در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است. کپسایسین، ماده فعال موجود در فلفل قرمز تند می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. این تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر ایال‌راز، پروفسور پزشکی دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که کپسایسین یک گیرنده درد به نام TRPV1 را در موش‌های آزمایشگاهی فعال می‌کند که این گیرنده‌ها توسعه تومور در روده‌های موش را کاهش می‌دهد. به گفته محققانTRPV1 ماده‌ای است که برای اولین بار در نورون‌های حسی کشف شد، جایی که از سلول در برابر آسیب‌های بالقوه ناشی از حرارت، اسیدیته و مواد شیمیایی تند در محیط‌زیست محافظت می‌کند.  بنابراین، دکتر راز می‌گوید  TRPV1 به‌عنوان مولکول گیرنده‌های درد شناخته شده است و به عبارتی می‌تواند تابع متعارف آن در نظر گرفته شود، که همه واکنش‌ها در سیستم عصبی شکل می‌گیرد.
TRPV1 موجود در فلفل قرمز سرکوب‌کننده تومور   روده
با این حال در جدیدترین مطالعه، دکتر راز و همکارانش دریافتند که سلول‌های پوششی در روده‌ها نیز بیانگر و نشان‌دهنده  TRPV1 هستند؛ زمانی که توسط گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال (EGFR) تحریک شوند؛ گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال یک گیرنده بسیار مهم در رشد سلول در روده است. محققان بررسی کردند که اگر ارسال سیگنال گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال دچار اختلال شود، این مسأله باعث رشد سلول تا جایی می‌شود که از کنترل خارج شود و افزایش خطر رشد تومور را به همراه داشته باشد.  مطالعه این گروه نشان داد،  زمانی که TRPV1 توسط گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال فعال شود، می‌تواند یک بازخورد منفی مستقیم را در گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال فعال کند، که همین واکنش موجب کاهش رشد سلول‌های ناخواسته در روده و به نوبه خود کاهش خطر توسعه تومور می‌شود.
محققان موش‌ها را از نظر ژنتیکی طوری اصلاح کردند که به کمبود TRPV1 دچار باشند و بررسی‌ها نشان داد که آنها در مقایسه با موش‌هایی که شکل فعال TRPV1 را داشتند، میزان بسیار بیشتری از رشد تومور روده را تجربه کردند به این معنی که TRPV1  معمولا به‌عنوان سرکوب‌کننده تومورها در روده عمل می‌کند. علاوه بر این، بررسی‌های این مطالعه نشان داد که به نظر می‌رسد کپسایسین نقش مهمی در فعال کردن TRPV1 ایفا  می‌کند.
 نقش کپسایسین
 در برابر سرطان روده بزرگ
کپسایسین ماده اولیه تولید‌کننده حرارت در فلفل تند است که از انواع فلفل مانند فلفل  jalapeñoمی‌آید. این ماده برای پستانداران، ازجمله انسان محرک است و زمانی که با بافت بدن تماس پیدا می‌کند باعث ایجاد سوزش می‌شود. کپسایسین علاوه‌بر نقش با ارزش در غذاهای ادویه‌دار، در داروهای موضعی هم برای از بین بردن درد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ کپسایسین همچنین ماده فعال در اسپری فلفل است. این تیم تحقیقاتی در مطالعه خود، موش‌هایی را که به‌طور ژنتیکی مستعد توسعه تومورهای متعدد در روده بودند با کپسایسین تغذیه کردند. آنها دریافتند که این ترکیب توسعه تومور در موش‌های آزمایشگاهی را با فعال‌کردن TRPV1 کاهش و طول عمر آنها را بیش از 30‌درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، اثر این واکنش زمانی افزایش یافت که با یک داروی غیراستروییدی ضدالتهاب به نام سلکوکسیب ترکیب شد. به گفته محققان این مطالعه «داده‌ها نشان می‌دهد که TRPV1 در تکثیر سلولی در اپیتلیوم روده تکثیر می‌شود. براساس این نتایج، پیشنهاد می‌شودTRPV1 در ترکیب با مهار‌کننده سلکوکسیب برای جلوگیری از سرطان در چرخه دارویی قرار گیرد.   دکتر راز اشاره می‌کند که جهش TRPV1 پیش از این در مطالعات مولکولی از نمونه‌های سرطان روده بزرگ در انسان کشف شده بود، اما هنوز هیچ شواهدی که نشان دهد کمبود TRPV1 در انسان خطر ابتلا به سرطان روده‌بزرگ را افزایش می‌دهد وجود ندارد. با این حال، او تأکید می‌کند که هدف مطالعات آینده بررسی بیشتر در این موضوعات است. مطالعه دیگری به تازگی نشان داد خوردن نشاسته مقاوم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ناشی از مصرف گوشت قرمز را کاهش دهد.  نکته قابل توجهی در مصرف فلفل تند که حاوی کپسایسین است، وجود دارد؛ این خوراکی در عده‌ای ایجاد ناراحتی می‌کند و اشخاصی كه دارای مزاج گرم هستند، نمی‌توانند فلفل قرمز تند را به‌خصوص به صورت خوراکی تحمل کنند و به علاوه اشخاصی كه آلرژی دارند از خوردن و مصرف آن محروم هستند. برای رفع تندی فلفل قرمز تند توصیه‌های مختلفی وجود دارد. در هندوستان مرسوم است كمی ماست می‌خورند بلافاصله التهاب زبان و معده آرام می‌شود. در تایلند دانشمندان معتقدند كه ماده فعال تندی فلفل قرمز در چربی حل می‌شود لذا برای رفع تندی قدری شیر پرچربی یا بستنی چرب می‌خورند. معمولا شیر تاثیرش سریع‌تر و بهتر است.