شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
روي خط خبر

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران خبر داد: شناسایی 74 واحد صنعتی، تولیدی آلاینده جدید در تهران
شهروند| پس از پایش بیش از‌ هزار واحد صنعتی تهران، 74 واحد صنعتی، تولیدی آلاینده جدید شناسایی شد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران دراین‌باره گفت: بیش از‌ هزار واحد صنعتی در جریان گشت و پایش صنایع استان تهران مورد بررسی و پایش ماموران محیط‌زیست قرار گرفت.
به گزارش سایت اطلاع‌رسانی محیط‌زیست استان تهران (سامات)، محمد‌هادی حیدرزاده در حاشیه برگزاری نخستین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در ‌سال 94 با اعلام این خبر ادامه داد: خشکسالی و کانون‌های گردوغبار استانی در دشت ملارد و شهریار و همچنین خشک شدن تالاب‌های اطراف تهران باعث مشکلات عدیده‌ای از لحاظ وجود ذرات معلق در هوای تهران شده است.
او با بیان این‌که موضوع گردوغبار در حال حاضر اکثر سرزمین ملی را تحت‌الشعاع قرار داده است، گفت:  به نظر می‌رسد با توجه به وقوع پدیده وارونگی در فصل سرما که احتمالا منابع آلاینده دیگری نیز به این معضلات اضافه خواهد کرد، امسال لاجرم باید پیش‌بینی بیشتر و بهتری درخصوص مدیریت آلودگی هوای تهران داشته باشیم.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به این‌که سهم منابع ثابت در میزان آلودگی هوا کمتر در نظر گرفته می‌شود، افزود: می‌توان مدعی شد در نظریه جدید سهم منابع ثابت با مدل قبلی که مربوط به سال‌های گذشته است، متفاوت شده و باید فاکتورهای جدیدی در این موضوع در نظر گرفته شود. درحال حاضر صنایعی به صورت نقطه‌ای مستقر هستند که چندین برابر یک خودرو و دیگر منابع آلاینده متحرک، آلودگی ایجاد می‌کنند. حیدرزاده بیان کرد: پایش بیش از‌ هزار مورد واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی، ارایه 80 مورد اخطاریه زیست‌محیطی رفع آلایندگی، یک مورد پلمب و 33 مورد نمونه‌برداری حاصل اقدامات صورت‌گرفته در این برنامه گشت و پایش‌ها بوده است.وی اظهار داشت: در این رابطه 74 واحد صنعتی و تولیدی آلاینده جدید شناسایی شد که نام آنها در لیست صنایع آلاینده قرار گرفت.در این‌خصوص محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: براساس این پایش‌های شبانه و تجزیه و تحلیل انجام شده، وجود کوره‌های زغال‌گیری و اقدامات غیراصولی این واحد‌ها از منابع دیگر آلودگی هوای تهران است.وی افزود:  در کنار این، سوزاندن زباله و ضایعات توسط واحد‌هایی که به‌طور غیرمجاز اقدام به جمع‌آوری این ضایعات می‌نمایند از دیگر موارد آلودگی هوای کلانشهر تهران است.

توزیع ۵۰هزار بن نان میان نیازمندان تهرانی تا پایان ماه رمضان
تسنیم| دبیر ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سا‌زمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران از توزیع ۵۰‌هزار بن نان میان نیازمندان تهرانی تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد.
‌ فرشید حیدری دبیر ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران با اشاره به فعالیت گروه‌های متعدد خیرین در ستاد سمن‌های شهر تهران یکی از اقدامات ستاد را در راستای حمایت از خانواده‌های نیازمند عنوان کرد و گفت:  به مناسبت ماه مبارک رمضان نیز طرح توزیع نان با هدف دستگیری نیازمندان شهر برگزار می‌شود.
او به انعقاد قرارداد یکی از سمن‌های عضو ستاد با نانوایی‌های سطح شهر جهت توزیع نان میان افراد کمتر برخوردار اشاره کرد و افزود: مطابق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده 50هزار بن نان تا پایان ماه مبارک رمضان توزیع خواهد شد و این بن‌های نان از طریق برخی رابطین تعیین شده نظیر خیریه‌ها به مستمندان تحویل داده می‌شود.

انقلابی در پزشکی:  تبدیل سلول‌های سرطانی روده به بافت سالم
شهروند| مطالعات محققان کالج پزشکی ویل کورنل آمریکا نشان می‌دهد که فعال کردن مجدد یک ژن، رشد سلول‌های سرطانی روده را متوقف و سلول‌ها را به بافت سالم تبدیل می‌کند. به گزارش ایرنا از ساینس، 80 تا 90‌درصد تومورهای کولورکتال به‌دلیل جهش در همین ژن اتفاق می‌افتد، بنابراین معکوس کردن فعالیت این ژن، نقش بسزایی در توقف رشد تومور سرطانی دارد. ژن مرتبط با سرطان روده p53 نام دارد. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که فعال کردن مجدد این ژن از رشد تومور جلوگیری می‌کند و پس از 6ماه، دیگر نشانی از تومور در بدن موش‌های آزمایشگاهی دیده نشده است. محققان بر این باورند که این روش نیازمند توسعه و تحقیق بیشتری است و باید بر روش‌های قابل استفاده در انسان منطبق شود. هر‌ سال حدود 700‌هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر سرطان روده از دست می‌دهند. سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در جهان است. مقام اول را سرطان ریه با 1.5‌میلیون مرگ در ‌سال به خود اختصاص داده و در مقام دوم سرطان کبد با 750‌هزار قربانی قرار داد. سرطان معده با بیش از 700‌هزار نفر رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و پس از آن سرطان روده قرار دارد. براساس  این گزارش، در‌ سال 2011 میلادی 51‌هزار و 783 نفر بر اثر این بیماری جان خود را در آمریکا از دست دادند.


تعداد بازدید :  224