شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تشکر عراقچی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، در قدردانی از حمایت‌ها‌ی رهبر انقلاب اسلامی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت «زبان از تشکر قاصر است». به گزارش مهر، «سیدعباس عراقچی»، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگزاران نظام و حمایت ایشان از تیم هسته‌ای تشکر کرد. عراقچی در قدردانی از بیانات رهبر انقلاب نوشت: «زبان از تشکر قاصر است». رهبرانقلاب اسلامی در روز سه‌شنبه و در جمع مسئولان و کارگزاران نظام، مذاکره‌کنندگان را امین و غیور و شجاع و متدین خواندند و تأکید کردند: «این تیم، با غیرت ملی و دقت کامل و با قصد باز کردن گره و پیش بردن کار کشور، در مقابل تعداد کثیر مذاکره‌کنندگان طرف‌های مقابل، مشغول تلاش است و انصافاً با شجاعت، مواضع را بیان و دنبال می‌کند».

ابراز اطمینان سخنگوی کاخ سفید از دستیابی به توافق هسته‌ای
سخنگوی کاخ سفید در روز گذشته از دستیابی به یک توافق نهایی با ایران در روزهای پایانی قبل از ضرب‌الاجل30ژوئن ابراز اطمینان کرد اما در عین‌حال عنوان کرد که برخی از جزییات ممکن است کماکان پس از حصول این توافق مشخص شود. به گزارش ایرنا، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید درخصوص ادامه مذاکرات هسته‌ای پس از توافق نهایی گفت: «ما همچنان دیپلمات‌هایمان را به کار خواهیم گرفت». وی با اشاره به مهلت توافق‌ نهایی گفت :«ما حدود 2‌سال است که با ایران درحال مذاکره‌ایم و معنا و مفهوم ضرب‌الاجل را می‌فهمیم. اکنون زمان آن رسیده که به توافق برسیم». وی با اشاره به تلاش گفت‌وگو‌های آتی گفت: «این تلاشی است برای دستیابی به توافق نهایی و هیچ دلیلی برای این‌که 2 طرف نتوانند به این هدف دست‌یابند وجود ندارد».

درخواست چین برای دستیابی به توافق در زمان مقرر
چین از تمامی طرف‌های مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواست برای حصول یک توافق فراگیر تا پیش از رسیدن به ضرب‌الاجل 30 ژوئن عزم بیشتری از خود نشان دهند. «وانگ مین»، معاون نماینده دایم چین در سازمان ابراز امیدواری کرد که تمامی طرف‌ها به نگرانی‌های بحق دراین‌باره توجه و آنها را برطرف کنند، از مداخله بپرهیزند و برای حصول یک توافق فراگیر بر سر برنامه هسته‌ای ایران طبق برنامه زمان‌بندی شده یک تصمیم سیاسی به موقع اتخاذ کنند. این عضو هیأت دیپلماتیک چین در سازمان ملل ادامه داد: تمام طرف‌های مذاکره‌کننده با کار روی متن توافق همزمان که ضرب‌الاجل به سرعت درحال رسیدن است از خود اراده سیاسی لازم برای دستیابی به موقع به یک توافق جامع را نشان داده‌اند.

رویترز: توافق با ایران برای جان‌ کری دستا‌وردی منحصربه‌فرد است
خبرگزاری رویترز  روز گذشته و در گزارشی عنوان کرد در صورتی که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا بتواند به توافقی با ایران برسد، دستاوردی منحصربه‌فرد در دوران طولانی سیاستمداری‌اش خواهد بود که تاکنون موفقیتی نداشته است. رویترز شکست کری در انتخابات ریاست‌جمهوری 2004 با وجود 28‌سال حضور در سنا و همچنین ناکامی در برقراری صلح میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها را بزرگترین شکست‌های کری در عرصه سیاسی برشمرد. با این حال به گفته مقام‌های مطلع از روند مذاکرات، شیوه مذاکره کری با ایران شامل انعطاف‌پذیری روشمند، انرژی فراوان و در بعضی موارد سختگیری است. با وجود این منتقدان می‌گویند وی بعضی قوانین کلاسیک مذاکرات را نقض کرده؛ نقش «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی را کمرنگ می‌کند، بیش از حد با ایرانی‌ها دیدار کرده است و طوری نشان می‌دهد که تمایل زیادی به توافق با ایران دارد. طرفداران وی می‌گویند هیچ‌کس به اندازه او برای رسیدن به توافق تلاش نکرده است و تلاش‌های نافرجام او برای پایان دادن به بحران سوریه و رویارویی اسراییل و فلسطینی‌ها نشان می‌دهد وی درحال مقابله با دشوارترین مشکلات، از شکست نمی‌هراسد.

سفر نماینده سازمان ملل در امور سوریه به ایران
«استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در چارچوب سفری منطقه‌ای جهت رایزنی و مشورت به ایران سفر می‌کند. به گزارش فارس، «حسین امیر عبداللهیان»، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه کشورمان با استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، دو طرف پیرامون آخرین تحولات مرتبط با سوریه گفت‌وگو کردند. نماینده دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگوها و رایزنی‌های خود در ژنو با طرف‌های مختلف سوری و نمایندگان کشورها ازجمله سفیر جمهوری اسلامی ایران را مثبت و سازنده خواند. امیرعبداللهیان در انتها  اظهار داشت: بحران سوریه صرفاً راهکار سیاسی دارد.


تعداد بازدید :  205