شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

ویکی‌لیکس با انتشار اسنادی تازه فاش کرد: جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از رئیس‌جمهوری فرانسه
گروه جهان|  انتشار گزارشی افشاگرانه درخصوص جاسوسی آمریکا از «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری فرانسه و همچنین «نیکولا سارکوزی» و «ژاک شیراک»، روسای‌جمهوری پیشین این کشور خشم مقامات پاریس را برانگیخت و دولت فرانسه در واکنش این اقدام واشنگتن را «غیر‌قابل قبول» خواند.
در بیانیه‌ روز گذشته دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه در این خصوص آمده‌است که «پاریس هیچ اقدامی را که موجب به خطر افتادن امنیت و حفاظت از منابعش شود تحمل نخواهد کرد». در ادامه این بیانیه عنوان شده «مقامات آمریکایی باید تعهدات پیشین خود را به خاطر داشته ‌باشند و به شدت به آنها احترام بگذارند». اشاره مقامات کاخ الیزه به تعهد آمریکا در اواخر‌ سال 2013 درخصوص عدم جاسوسی از رهبران فرانسه بود.
این بیانیه به دنبال جلسه شورای دفاع فرانسه بود که به درخواست فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و در واکنش به افشای اسناد «ویکی لیکس» از جاسوسی آمریکا از فرانسه در روز سه‌شنبه منتشر شد.
در همین حال «لوران فابیوس»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز عصر روز گذشته «جین‌هارتلی»، سفیر آمریکا در پاریس را برای توضیح درباره این گزارش فراخواند. روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» به همراه وب‌سایت خبری «مدیاپارت» در گزارش روز سه‌شنبه خود با اشاره به اسنادی که تحت عنوان «فوق سری» طبقه‌بندی شده ‌بودند، از جاسوسی‌ سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از روسای‌جمهوری فرانسه در فاصله سال‌های 2006 تا 2012 خبر داد. اسرار منتشر شده از سوی این 2 رسانه شامل 5 گزارش محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا است.
تازه‌ترین این اسناد مربوط به تاریخ 22 می‌ سال 2012 و تنها چند روز قبل از آغاز دوران ریاست‌جمهوری اولاند است و حاکی از آن است که رهبر فرانسه «برگزاری جلسات محرمانه در پاریس درباره بحران منطقه یورو، به‌ویژه عواقب ناشی از خروج یونان از منطقه یورو را تأیید می‌کند».
یکی دیگر از این اسناد نیز متعلق به ‌سال 2008 است و در آن عنوان شده که «سارکوزی خود را تنها کسی می‌داند که می‌تواند بحران مالی جهان را حل‌و‌فصل کند». هرچند که جاسوسی متحدان از یکدیگر امری بی‌سابقه نیست، اما با این حال یافته‌های اخیر بر بار رسوایی‌های دیپلماتیک مقامات واشنگتن می‌افزاید. فرانسوا اولاند ‌سال گذشته و در جریان دیدار با باراک اوباما، نگرانی‌های خود درباره اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا را مطرح کرده‌بود و برخی از اختلافات نیز میان طرفین حل‌و‌فصل شد.

حماس شروط خود برای شرکت در دولت وحدت ملی فلسطین را اعلام کرد
مسئولان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین موسوم به حماس اعلام کردند که این جنبش برای مشارکت در دولت وحدت ملی که قرار است تشکیل شود، سه شرط مطرح کرده است. به گزارش ایسنا، این مسئولان در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة عنوان داشتند که حماس سه شرط برای شرکت در دولت وحدت ملی دارد که عبارت است از این‌که رامی حمدالله، نخست‌وزیر کنونی تغییر کند و برنامه‌های سیاسی مبنی بر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را دنبال نکند. دیگر شرط حماس نیز این است که این دولت در راستای اجرای توافق آشتی عمل کند که ازجمله ملزومات آن به رسمیت شناختن کارمندان دولت پیشین به نخست‌وزیری اسماعیل هنیه است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر استعفای دولت توافقی را که با تفاهم و توافق میان حماس و فتح تشکیل شده بود، اعلام و تأکید کرد که درصدد تشکیل دولت وحدت ملی است. جنبش حماس نیز اعلام کرده بود که هرگونه اقدامی باید با توافق این جنبش صورت بگیرد.

سرگئی لاوروف: مواضع مسکو و پاریس در حل سیاسی بحران‌های خاورمیانه مشترک است
وزیرخارجه روسیه که به منظور دیدار با همتایان فرانسوی، آلمانی و اوکراینی خود به پاریس سفر کرده، عنوان کرد روسیه و فرانسه درخصوص راه‌حل سیاسی پایداری برای بحران سوریه و همچنین مسأله رژیم صهیونیستی- فلسطین دیدگاهی مشترک دارند. به گزارش ایسنا، لاوروف که به منظور شرکت در نشست نرماندی برای حل بحران اوکراین به فرانسه سفر کرده‌بود در اظهاراتی پس از این نشست خاطرنشان کرد «مذاکرات ما عمدتا بر وضع خاورمیانه به‌ویژه سوریه متمرکز بود. ما بر اهمیت احیای تلاش‌ها به منظور پیدا کردن راه‌حل‌های سیاسی در چارچوب بیانیه ژنو در ژوئن 2012 که تصریح ساخته بحران سوریه باید توسط مردم سوریه بر پایه یک توافق دوجانبه قابل پذیرش حل‌وفصل شود، تأکید داشتیم». وی افزود «درگیری‌های مجدد فلسطینی‌ها- اسراییلی‌ها یک نگرانی بزرگ هم برای مسکو و هم برای پاریس خواهد بود». وزیر امور خارجه روسیه در ادامه افزود «ما توافق کردیم که مهم است راهی برای خروج از این بن بست پیدا شود زیرا شکست در حل‌وفصل این درگیری موجب دامن زدن به احساسات افراط‌گرایانه می‌شود. بنابراین ما به این تفاهم دست یافتیم که فرآیند سیاسی باید در سریع‌ترین زمان ممکن مجددا شروع شود».

 


تعداد بازدید :  219