شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌فارس در دستگیری این قاچاقچیان همکاری کردند
3 باند بین‌اللملی قاچاق در دام پلیس ایران
در سه ماه نخست امسال 92‌هزار قاچاقچی دستگیر و 135 تن انواع مواد مخدر کشف شد، این درحالی است که 650 باند فعال در حوزه تهیه و توزیع مخدرهای صنعتی منهدم شد

شهروند|رئیس میلیاردر شبکه بین‌المللی موادمخدر پس از سال‌ها داد و ستد مواد مخدر در كشورهاي مختلف، در عمليات پيچيده پليس گرفتار قانون شد. اين مرد 34 ساله توانسته بود طي سال‌ها ترانزيت 100 تن مواد مخدر، ميلياردها تومان پول به جيب بزند. تيم مبارزه با مواد مخدر ايران به جز اين پرونده موفق به شناسايي و دستگيري دو باند ديگر بين‌المللي قاچاق موادمخدر هم شد.
دستبند به دست در كنار متهمان ديگر روانه زندان مي‌شد. مرد ميلياردري كه سال‌ها رئيس باند مافياي قاچاق بود و داد و ستدهاي سياه خود را به‌عنوان رئيس انجام مي‌داد. آن‌قدر پولدار بود و زندگي مجللي براي خودش فراهم كرده بود كه حتي تصورش را هم نمي‌كرد روزي با پاهاي زنجير شده، در كنار متهمان ديگر زنداني گوش به فرمان ماموران پليس شود. عمليات پيچيده‌اي بود. عملياتي كه تيم مبارزه با مواد مخدر ايران با همكاري پليس امارات براي دستگيري اين قاچاقچي ميلياردر انجام داد. در واقع چند سالي مي‌شد كه پليس به‌دنبال سرشبکه‌های بین‌المللی قاچاق موادمخدر بود و تيم تحقيقات مبارزه با مواد مخدر اقدامات اطلاعاتی گسترده‌ای را برای دستگیری اين باندها آغاز کرده بود. عمليات‌هاي زيادي انجام شده بود و حتي برخی کشورهای منطقه نيز با ايران همكاري كردند. در همين عمليات‌ها بود كه يك پرونده بين‌المللي قاچاق موادمخدر شناسايي شد و داد و ستدهاي قاچاقچي ميلياردر بين‌المللي كه شبکه ترانزيت بزرگ مواد مخدر به منطقه را با عناوين جعلي مديريت مي‌كرد، لو رفت. در این پرونده تيم تحقيقات پليس مبارزه با مواد مخدر ايران با همکاری مشترک پلیس امارات متحده عربی قدم به قدم جلو رفت تا اينكه درنهايت رئيس باند مافياي قاچاق درحالي كه مسلح و در كنار خانواده‌اش بود، تسليم قانون شد. اين مرد كه يكي از پولدارترين قاچاقچيان مواد مخدر است با اسامي مختلف و گذرنامه‌هاي جعلي به كشورهاي مختلف سفر مي‌كرد و معاملات‌ سياه خود را انجام مي‌داد.
قاچاقچي 34 ساله، آن‌قدر در كار ترانزيت مواد مخدر حرفه‌اي بود كه در لحظه دستگيري از او و اعضاي باندش 21 تن انواع موادمخدر و اموال بسيار زيادي کشف شد. او 50 گوشي تلفن همراه داشت كه با اين خط‌ها داد و ستدهاي افیونی خود را انجام مي‌داد.
سرشبکه اين باند بزرگ موادمخدر سال‌ها در سطح منطقه فعالیت داشت و بیش از 100 تن موادمخدر را ترانزیت کرده بود. با دستگيري متهم مشخص شد كه او سال‌ها با همکاری اتباع دیگر کشورها اقدام به قاچاق موادمخدر در قالب یک شبکه بزرگ ترانزیتی کرده بود به‌طوری که بیش از 100 تن انواع مخدر را در سال‌های گذشته در کشورهای منطقه جابه‌جا کرده بود. وقتي اين سركرده باند دستگير شد ماموران دريافتند كه میلیاردها تومان در حساب این مرد وجود داشته، به طوري كه او از قاچاقچیان میلیاردر به حساب می‌آمده است. گردش مالی او به‌حدی بود که تنها چند دقیقه بعد از دستگیری‌اش، خانواده وی بیش از 100‌میلیون تومان از حسابش برداشت کردند. متهم هم چکی به مبلغ 200‌میلیارد تومان هنگام دستگیری در دست داشت. همچنين پس از دستگيري او راز فعاليت‌هايش در زمينه قاچاق سلاح هم فاش شد.
این مرد مدت‌ها نیز از سوی وزارت اطلاعات تحت‌تعقیب بود و بيشتر در کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان و نیز برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس اقدامات تبهکارانه خود را انجام می‌داد اما اخیرا در سطح فرامنطقه‌ای نیز فعالیت می‌کرد که پلیس ایران، وی را دستگیر کرد.
پس از دستگیری این مرد، چندین انبار که در آنها اقدام به دپوی موادمخدر کرده بودند نیز شناسایی و مشخص شد که این انبارها تحت‌نظر باندی که این فرد هدایتش را برعهده داشته فعالیت می‌کردند. همچنین از همدستان این مرد نیز هنگام دستگیری، بیش از 40 قبضه سلاح گرم کشف شد. این پرونده به مراتب عملیاتی پیچیده و گسترده‌تر از پرونده‌های «تمساح خلیج» و «حسین پنجک» را داشت و در جرایمی که این مرد به دلیل آن تحت تعقیب قرار گرفته بود نیز یک مورد اقدام به قتل نیز در یکی از شهرستان‌ها به چشم می‌خورد.
قاچاقچی حبس ابدی در دام قانون
اين تنها عمليات نتيجه‌بخش پليس مبارزه با مواد مخدر در ايران نبود. چند روز پيش هم مردي 40 ساله با 115 کیلو هرویین در تهران دستگیر شد كه محكوم به حبس ابد بود اما معلوم نبود با چه ترفندی از زندان آزاد شده و دوباره خلافكاري‌هاي خود را ازسر گرفته بود. این قاچاقچي مواد مخدر خيلي وقت بود كه به زندان افتاده و به حبس ابد محکوم شده‌بود اما براساس اطلاعات به‌دست آمده با قرار وثیقه یک‌میلیارد تومانی از زندان آزاد شده بود. اين مرد كه با برادرش دستگیر شده بود توانست از طريق معاملات مواد مخدر چندین دستگاه خودروی مدل بالا و گرانقیمت، و همچنین 4 خانه در مناطق خوش آب و هوا و اعیان‌نشین پایتخت بخرد.
او تنها دو ماه پس از تأمین وثیقه با 115 کیلو هرویین دستگیر شد و قبل از این هم اتهامات مختلفی شامل جعل و کلاهبرداری قاچاق موادمخدر و سلاح را نیز در سوابقش داشته است که این موضوع نشان می‌دهد   آزادی این افراد نمی‌تواند به مصلحت باشد.
این فرد دستگیر شده که با سوءاستفاده از برخی فرصت‌ها و قوانین از زندان خارج شده بود، بی‌سواد است و هیچ مدرک تحصیلی و دانشگاهی ندارد اما طی مدت 2 ماه که از زندان آزاد شده بود، پول‌هاي زيادي به دست آورده است.
انهدام دو شبكه ديگر قاچاق
سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی در نشست خبری که به منظور تشریح دستاوردها و گزارش عملکرد پلیس مواد مخدر در فصل بهار برگزار شد با اعلام خبر دستگيري اين دو باند، از کشف دو پرونده موفقیت‌آمیز دیگر در همکاری مشترک میان پلیس مبارزه موادمخدر ناجا با پلیس‌های قطر و ترکیه خبر داد و گفت:  در این عملیات‌ها نیز دو سرشبکه مافیایی موادمخدر دستگیر شدند.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی از بیان جزییات بیشتر درخصوص دو پرونده اخیر و نیز پرونده قاچاقی میلیاردر خودداری کرد و گفت: با توجه به این‌که پرونده درحال رسیدگی است، جزییات بیشتر در مورد آن را در آینده اعلام خواهیم کرد.
مویدی از دستگاه قضایی خواست که برای این دسته از افراد حداکثر مجازات را که در قانون پیش‌بینی شده اعمال کنند.
بازداشت 92‌هزار قاچاقچي در سه ماه
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه از کشف 135 تن انواع مواد مخدر، انهدام 650 باند فعال، دستگیری 92‌هزار قاچاقچی و تشکیل 80‌هزار پرونده در سه ماهه امسال خبر داد.
سردار مویدی گفت:  «در طول سه ماهه نخست امسال در مجموع 135 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل افزایشی 25‌درصدی داشته است.»
مویدی با بیان این‌که در این مدت 10 نفر از سوداگران مسلح مرگ نیز در درگیری با ماموران پلیس به هلاکت رسيدند، ادامه داد: «25 تن نیز مجروح شده‌اند. همچنین در این مدت 525 عملیات رزمی از سوی پلیس برای برخورد با سوداگران مرگ انجام شده است.»
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از دستگیری 92‌هزار سوداگر مرگ در فصل بهار خبر داد و افزود: «این تعداد نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته افزایشی 30‌درصدی داشته است. همچنين در این مدت 80‌هزار پرونده تشکیل شده که نسبت به‌سال قبل 14‌درصد افزایش داشته است.»
مویدی از انهدام 50 کارگاه تولید موادمخدر صنعتی شیشه در خانه‌ها خبر داد و گفت: « 650 باند فعال در حوزه تهیه و توزیع مخدرهای صنعتی نیز منهدم شدند.»
آیین دادرسی کیفری جدید فرصتی برای فرار قاچاقچیان فراهم کرده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای آیین‌دادرسی کیفری جدید از ابتدای تیرماه اشاره کرد و افزود: «به عنوان فردی که 30‌سال در امر مبارزه با موادمخدر از نزدیک در جریان عملیات‌ها و اقدامات بوده‌ام بارها هشدارهای لازم را داده و گفته‌ام که این آیین‌دادرسی جدید خواسته‌های مردمی که خواستار تشدید مبارزه با موادمخدر و قاچاقچیان هستند را تأمین نمی‌کند و حتی سیاست‌های کلی نظام را نیز در بر نمی‌گیرد. براي همين اميدوارم مسئولان هرچه زودتر موضوع را بررسی کرده و در آن تجدیدنظر کنند، چراکه نگرانی‌های زیادی در این حوزه برای قضات و پلیس ایجاد شده است. درواقع این آیین‌دادرسی کیفری فرصتی برای قاچاقچیان فراهم کرده که به راحتی راه فرار از مجازات و قانون را پیش بگیرند. اين آیین دادرسی کیفری جدید نه‌تنها کمکی در امر مبارزه با موادمخدر نمی‌کند بلکه چالش و مانعی نیز در امر مبارزه با موادمخدر است. به‌عنوان مثال ماده 32 قانون مبارزه با موادمخدر از آیین‌دادرسی کیفری جدید حذف شده است و در این مقررات مسئول رسیدگی به جرایم موادمخدر نیز عوض شده است.» مویدی همچنین از شهادت دو نفر از ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر در درگیری با سوداگران مرگ در فصل بهار خبر داد و گفت: «همان‌طور که پیش از این نیز گفته شده، برای مبارزه با موادمخدر تمرکزمان بر شرق کشور است که در این‌خصوص به توفیقات خوبی رسیده‌ایم و پس از آن نیز برخورد با خرده‌فروشان، جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح محلات، شهرها و حتی روستاها از اولویت‌های ماست که این موارد جزو مطالبات مردم نیز قرار دارد.»
وی همچنین از همکاری خوب قوه قضائیه با پلیس قدردانی کرد و گفت:«قوه قضائیه در سطوح مختلف درگیر بحث مبارزه با موادمخدر است و انصافا قضات دلسوزی در این مجموعه فعالیت می‌کنند که در بعضی جاها ممکن است از پلیس جلوتر باشند.»

 


تعداد بازدید :  374