شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
رامین کهن خاکی، رئیس اداره هماهنگی عملیات بهداشت و درمان اضطراری داخل و خارج کشور:
مادران، بهترین پرستاران جامعه هستند

مریم طراق | رامین کهن خاکی، رئیس اداره هماهنگی عملیات بهداشت و درمان اضطراری داخل و خارج کشور، تنها پرستار ایرانی است که در ‌سال 2015 موفق به کسب مدال بین‌المللی فلورانس نایتینگل از سوی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ شده است. فلورانس نایتینگل نام پرستاری اهل انگلستان و موسس پرستاری نوین است که در زمان جنگ بین روسیه و ترکیه به همراه تعدادی پرستار به ترکیه اعزام شد و پس از بازگشت به کشورش نخستین مدرسه عالی پرستاری را تأسیس کرد. به همین منظور برای تجلیل از خدمات شایسته وی جایزه نوبل به ‌عنوان مدال فلورانس نایتینگل هر ساله به پرستارانی که در زمینه‌های آموزش پرستاری، آموزش بهداشت، جنگ و مخاصمات و همچنین حوادث و سوانح فعالیت دارند، اهدا می‌شود. کهن خاکی سابقه 25‌سال فعالیت در جمعیت هلال‌احمر را دارد و تا به حال به‌عنوان کارشناس بین‌الملل در امور بین الملل، رئیس اداره آموزش امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان تهران و رئیس اداره فوریت‌های درمانی و رئیس اداره بهداشت در حوادث فعالیت داشته است. در ادامه درباره این نشان و فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی با او صحبت کرده‌ایم.
نشان لیاقت و شایستگی
آقای کهن خاکی درباره اطلاع‌رسانی از نشان فلورانس نایتینگل می‌گوید: «این کار از طریق نظام پرستاری و هلال‌احمر انجام شد و در فرم ثبت نام آن در مورد تجارب، انتشارات، سمت‌ها، رشادت‌ها، عملیات‌ها و غیره باید توضیحاتی داده شود.» او با اشاره به دریافت نشان از آکادمی‌های مختلف، می‌افزاید:  «اهدای نشان لیاقت و شایستگی فلورانس نایتینگل هر ساله در عرصه جهانی برگزار می‌شود که در‌ سال جاری از بین 18 کشور به 36 پرستار اهدا شد و من به‌عنوان تنها پرستار ایرانی موفق به دریافت این نشان شدم. یکی از موارد مهم در فرم ثبت فلورانس نایتینگل اشاره به عملیات و رشادت‌هایی است که انجام شده است.»
تجربه‌های عملیاتی موفق
کهن خاکی با اشاره به انجام بالغ بر 20 تجربه عملیاتی موفق در داخل و خارج از کشور می‌گوید: «تاکنون در عملیات‌های مختلفی در منطقه شرجی و مالاریاخیز اندونزی، طوفان فلیکس در نیکاراگوئه در 2012، سومالی، زلزله قاین- بیرجند، زلزله اردبیل، زلزله افغانستان و سیل پاکستان و ... فعالیت کرده‌ام.» او ادامه می‌دهد: «همچنین راه‌اندازی سامانه‌های بهداشت و درمان اضطراری به‌ویژه BHCU و RDH و بیمارستان‌های ارجاعی در مناطق و کشورهای مختلف مانند تونس، عراق و لبنان، از دیگر فعالیت‌های من است.»
رئیس اداره هماهنگی عملیات بهداشت و درمان اضطراری داخل و خارج کشور که کتاب‌های جست‌وجو و نجات در بهمن، تریاژ در سوانح، اصول کمک‌های اولیه و مقالاتی در مورد حوادث و سوانح طبیعی، آموزش و کاهش اثرات سوانح، سونامی، آنفلوآنزا تیپ A از جمله تالیفات اوست، در پایان می‌گوید: «مادران ما بهترین پرستاران جامعه ما هستند و این مدال هم به پرستاران اهدا می‌شود، به همین دلیل من این مدال را به تمام مادران سرزمینم که بهترین پرستاران هستند، تقدیم می‌کنم.»

 


تعداد بازدید :  715