شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
روزه‌داری و نکات مراقبتی بیماران چشمی

محسن رحمتی کامل  مسئول فنی چشم‌پزشکی مجتمع دارویی درمانی هلال ایران

با آغاز ماه مبارک رمضان، دغدغه‌هاي افراد براي يک روزه‌داري بدون مشکل و با سلامت کامل بيشتر مي‌شود. افراد در ماه مبارک رمضان از برکاتی برخوردار مي‌شوند که شايد خيلي از اقوام و ملل ديگر از آن برخوردار نيستند اما محدودیت‌های خاصی هم وجود دارد که در بیماران چشمی باید به آن توجه کرد که به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند و افرادی که دچار بیماری‌های چشم هستند. بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند و کمتر از یک ماه از عمل آنها گذشته باشد مثل اعمال جراحی لیزیک، لازک، آب مروارید، شبکیه و ... با توجه به این‌که نیاز به مصرف دارو دارند و می‌بایست ناحیه زخم جراحی ترمیم شود و بدن بیمار بایستی به عمل جراحی پاسخ دهد؛ لذا ملزم به رعایت رژیم غذایی و دارویی خاصی هستند که روزه‌داری برای این افراد توصیه نمی‌شود.
بیمارانی که بیشتر از یک ماه از عمل جراحی آنها گذشته درواقع در ماه دوم عمل جراحی می‌باشند، روزه‌داری با نظر مشاوره پزشک معالج صورت گیرد. افرادی که درگیر بیماری‌های چشمی هستند و نیاز به استفاده از قطره‌های چشمی در طی روز دارند، محدودیتی برای روزه‌داری ندارند و فقط می‌بایستی در موقع ریختن قطره با دو انگشت شست و سبابه دست گوشه‌های داخلی چشم را به مدت دو دقیقه نگه داشته تا قطره وارد مجاری اشکی و حلق نشود.
در مورد بیمارانی که دچار ضعف بینایی به صورت دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم هستند، روزه‌داری به هیچ‌وجه باعث کم یا زیاد شدن نمره چشم نمی‌شود. ممکن است افت قند خون و یا کاهش مایعات بدن باعث تاری دید گذرا شود اما اثر دایمی روی بینایی ندارد. در بیماران میوپی یا نزدیک‌بینی شدید که همراه با نازک شدن شبکیه است به‌دلیل این‌که روزه‌داری و کم‌آبی ناشی از آن باعث کاهش آب زجاجیه می‌شود -که این امر ممکن است موجب جدا شدن زجاجیه از شبکیه در اثر خشکی شود- توصیه‌ای به روزه‌داری نمی‌شود. افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای خاص مثل خشکی شدید چشم هستند از آنجایی که روزه‌داری سبب کاهش آب بدن می‌شود و این امر منجر به تشدید خشکی چشم می‌شود و عوارضی روی قرنیه می‌گذارد به این افراد روزه‌داری توصیه نمی‌شود.

 


تعداد بازدید :  84