شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
سایه مرگ بر سر کراچی
گرما جان 1200 پاکستانی را گرفت
دولت پاکستان در شهر‌هایی مثل کراچی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است

شهروند| سایه مرگ بر سر کراچی افتاده است. از نخستین روز تابستان، گرما بلای جان مردم پاکستان شده و گفته می‌شود تاکنون جان بیش از ‌هزار و 200 نفر را در کراچی و سایر نقاط ایالات سند پاکستان گرفته است.
خبرها از کراچی اصلا خوب نیست، نه بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش بیماران گرمازده را دارند و نه سردخانه‌ها جایی برای اجساد جدید. این در شرایطی است که هر روز بر تعداد کشته‌شدگان اضافه می‌شود و هر روز کودکان و سالخوردگان بیشتری به دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان‌هایی می‌شوند که نمی‌توانند آنها را پذیرش کنند. خبرها از مراکز درمانی و بیمارستانی کراچی حاکی از آن است که این مراکز با مشکل کمبود دارو و نیرو برای مراقبت از حجم بالای بیمارانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند روبه‌رواست.
گزارش‌ها و خبرهایی که از این شهر گرمازده منتشر شده از توسل مردم به هر وسیله‌ای برای فرار از گرما خبر می‌دهند، گفته می‌شود مردم با پناه بردن به فضاهای باز تلاش می‌کنند خود را ازگرفتگی هوا بر اثر رطوبت بالا و گرما نجات دهند اما این راه‌ها تاکنون چندان موفقیت‌آمیز نبوده و با وجود این‌که نیروهای ارتش هم به کمک مردم آمده‌اند اما تعداد قربانیان رو به افزایش است و آمار هر روز از تعداد کشته‌شدگان بیشتری خبر می‌دهد. کشته‌شدگانی که بیشتر آنها را کودکان، سالخوردگان، بی‌خانمان‌ها و افرادی تشکیل می‌دهد که شغل‌شان در فضای باز و زیر آفتاب است. بر همین اساس گزارش‌ها به نقل از روزنامه اکسپرس خبر می‌دهند که از روز سه‌شنبه تا چهارشنبه، 213‌نفر بر اثر گرمازدگي در بيمارستان‌هاي شهر كراچي جان خود را ازدست داده‌‌اند و بنابراين تعداد قربانيان گرمازدگي در پاكستان به بيش از ‌هزار و 200 نفر رسيده است. آماری که چندان مورد تأیید مقامات رسمی این کشور نیست و آمار رسمی از مرگ حدود 750پاکستانی در ایالت سند حکایت می‌کند.
کراچی به حالت فوق‌العاده درآمده و تمامی خبرهایی که از آن به‌گوش می‌رسد، سیاه است. در این‌باره نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان با اعلام حالت فوق‌العاده در كراچي از تمام نهادها خواست براي نجات مردم از گرمازدگي وارد عمل شوند. همچنين اعضاي اپوزيسيون در اعتراض به افزايش تعداد قربانيان گرماي طاقت‌فرسا در شهر كراچي با ترك مجلس ملي دولت را مسئول اين وضع دانستند. اعضاي اپوزيسيون با اداي نماز ميت قربانيان گرمازدگي بيرون از ساختمان پارلمان، با مردم كراچي ابراز همدردي كردند.
گرمای زیاد و تلفات بسیاری که هر لحظه رو به افزایش است، باعث شد تا دولت محلی در ایالت «سندِ» پاکستان دیروز را در کراچی تعطیل عمومی اعلام کند.  به گزارش ایسنا، این تصمیم پس از آن اعلام شد که براساس تازه‌ترین گزارش‌ها در این شهر بیش‌از 750 نفر بر اثر موج گرما جان خود را از دست داده‌اند. در این باره، روزنامه «داون» به نقل از یک مقام دولتی پاکستان نوشت:  «بیش از 750 تن در کراچی و 38 تن در مناطق دیگر جان خود را از دست داده‌اند.»
دمای هوا در روز سه‌شنبه در پاکستان به 45‌درجه سانتیگراد رسید و به دنبال آن نخست‌وزیر این کشور خواستار انجام اقدامات فوری شد. همچنین ارتش این کشور، نیروهای خود را برای برپایی مراکز مقابله با موج گرما به کار گرفت.
به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، تداوم گرمای هوا موجب قطعی برق و محدودیت در استفاده از وسایل خنک‌کننده شده که این امر نارضایتی مردم پاکستان را به دنبال داشته است. همچنین بسیاری از قربانیان از میان افراد مسن و خانواده‌هایی با درآمد پایین   بوده‌اند.
آمار کشته‌شدگان پاکستانی که به صورت غیررسمی ‌هزار و 200 نفر را پشت‌سر گذاشته، هنوز به آمار وحشتناک کشته‌شدگان هند در ماه گذشته نرسیده، ماه گذشته تقریبا‌ هزار و 700 تن بر اثر گرما در هند جان خود را از دست داده بودند.


تعداد بازدید :  197