شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
مجلس از دولت توزيع عادلانه امكانات بهداشتي و درماني را انتظار دارد

محمدحسين قرباني عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس

طرح تحول نظام سلامت كار بزرگي بود كه با توجه به بيانات مقام‌معظم‌رهبري درخصوص مسایل مربوط به حوزه بهداشت و درمان و تلاش خوب وزارت بهداشت و همكاري مجلس در ‌سال‌گذشته آغاز شد. از همان ابتدا نيز دغدغه‌هاي فراواني از سوي دلسوزان براي تامين منابع مالي پايدار اين طرح بزرگ مطرح مي‌شد كه با توجه به شرايط اقتصادي و مالي دولت چندان هم بيراه و به‌دور از واقعيت نبود. نمايندگان مجلس به‌ويژه در كميسيون بهداشت هم بيشتر نگران پايداري منابع طرح تحول نظام‌سلامت بودند كه خوشبختانه با تخصيص يك‌درصد از  درآمد حاصل از ماليات بر ارزش افزوده و تزريق منابع مالي از ديگر حوزه‌ها به‌صورت مقطعي باعث شد كه طرح تحول با توان مالي خوبي، شروع اميدوار‌كننده‌اي داشته باشد.
در بودجه‌ سال جاري نيز با تدبير مناسب دولت و تلاش اعضاي كميسيون بهداشت، توانستيم يك‌درصد اختصاص‌يافته‌ سال‌گذشته را به‌صورت پايدار مصوب كنيم كه اين كمك بزرگي به پيشبرد اين طرح حياتي خواهد بود. حياتي‌بودن اين طرح براي كساني كه كوچكترين آگاهي از وضعيت نظام بهداشت و درمان كشور دارند، واضح و روشن است. بي‌اغراق بايد گفت نظام بهداشتي و درماني كشور به جنازه‌ نيمه‌جاني بدل شده بود كه اگر اقدامي اورژانسي براي آن انجام نمي‌گرفت، اكنون بايد به فكر كفن‌ودفن آن مي‌بوديم.
به هرجهت شرايط حال‌حاضر اين حوزه به وخامت چند‌سال گذشته نيست، ولي تا رسيدن به شرايط نرمال و نزديك‌شدن به نتيجه مطلوب، كارهاي بسياري بايد انجام شود. تا جايي كه در حوزه اختيارات مجلس و نمايندگان ملت است، تمام توان مجلس و به‌خصوص كميسيون بهداشت و درمان، به تقويت نظام سلامت و كمك به اجراي بهتر طرح تحول معطوف است. اقدامات انجام‌گرفته در مجلس شوراي اسلامي به جز تصويب و اختصاص يك‌درصد ماليات بر ارزش افزوده، اختصاص 10‌درصد از محل درآمد هدفمندي يارانه‌ها بوده است كه درمجموع 10‌هزار ميليارد تومان را به‌صورت گلوبال در اختيار وزارت بهداشت قرار داده است. ولي نكته‌اي كه در اين ميان نبايد فراموش كرد، دقت در محل هزينه‌كرد اين منابع در كنار توجه بيشتر به حوزه پيشگيري و افزايش شاخصه‌هاي بهداشت‌عمومي به‌خصوص در مناطق روستايي و شهرهاي دورافتاده است، چراكه چاه عميق درمان را نمي‌توان با منابع مالي حال‌حاضر پر كرد. به همين دليل از وزارت بهداشت انتظار داريم كه با توجه به منشور طرح تحول، بخش بهداشت و سلامت نيز به اندازه بخش درمان مورد توجه قرار گيرد. همچنين اكنون كه مجلس نهايت تعامل و همكاري را با حوزه بهداشت و درمان برقرار كرده و در اين راه ذره‌اي پا پس نكشيده، شايسته است كه منابع مالي اختصاص يافته براي بهبود شرايط بهداشتي و درماني كشور به‌صورت عادلانه درتمامي نقاط كشور توزيع شود و خداي ناكرده شاهد توزيع و تجمع امكانات و خدمات درماني در نقاط خاصي نظير كلانشهرها نباشيم، چراكه بهره‌مندي از امكانات بهداشتي و درماني حق تمام اقشار جامعه است.


تعداد بازدید :  122