شماره ۵۹۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير
صفحه را ببند
جهان داوطلبی

نامه 18 انجمن میراث فرهنگی به رئیس‌جمهوری
18 انجمن فعال حوزه میراث‌فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهوری، دغدغه‌های خود را درباره بافت تاریخی شیراز که جزیی از هویت ملت ایران است، مطرح کردند و اقدام لازم را خواستار شدند. در بخشی از این نامه آمده است:  
«درحالی که مسئولان میراث‌فرهنگی در شیراز حضور داشتند، بخش‌های بازمانده از کاروانسرایی قاجاری در بافت‌تاریخی «اسکندریه»، که هنوز معماری و طاق‌های ضربی آن باقی مانده بود، توسط لودرها ویران شد و در بخش‌های دیگری از بافت هم دستور تخلیه‌ ساکنین از خانه‌های آبا و اجدادی‌شان داده شد...» در این نامه‌ همچنین آمده است بار دیگر لودر به بافت تاریخی یکی از کهن‌شهرهای تمدن ایرانی افتاد تا اثری از معماری دوران عالم بزرگ شیعه، ملاصدرا، باقی نماند. حتی در شمال مدرسه‌ ‌خان شیراز، مکان تدریس این عالم بزرگ، فضایی در حدود ۱۱‌هزار مترمربع سخاوتمندانه برای ساخت بازارچه‌ تجاری و مرکز خرید اختصاص داده شده است، تا تجلی نگاه مسئولان به موضوع علم یا ثروت نمود بیشتری داشته باشد.»
در این نامه با اشاره به این‌که کمتر از یک‌سال پیش هم دست‌کم شش خانه‌ تاریخی دیگر در یک منطقه از شیراز تخریب شده، آمده است: «مسئولان میراث فرهنگی که می‌گویند بناهای ویران‌شده به ثبت ملی نرسیده بودند، فراموش می‌کنند همه‌ این بناها در بافت تاریخی اسکندریه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، قرار دارند. حتی خانه‌هایی در خیابان ۹ دی هم که دستور تخلیه به منظور تخریب به آنها ابلاغ شده است، در فهرست آثار ملی ثبت‌ شده‌اند که برابر قانون حفظ آثار ملی (مصوب ۱۳۰۹ خورشیدی) باید از آنها نگهداری کرد.»
نامه 18 تشکل فعال حوزه میراث فرهنگی همچنین با اشاره به این‌که چنین تخریب‌هایی در همه‌جای ایران در جریان است؛ از شهرهای تاریخی خراسان تا شهرهای کهن خوزستان و به‌ویژه در شهرهای یزد و کاشان، می‌افزاید: برابر خبرهای رسیده، این روند رو به‌گسترش است و حتی دیگر هشدار رسانه‌ها و کارشناسان نیز کارساز نیست. نفس‌های بافت تاریخی شیراز به شماره افتاده و هر لحظه انتظار می‌رود تا این بافت ارزشمند که یادگار دورانی تاریخ‌ساز است، از شهر شیراز پاک شود. از این‌رو انجمن‌های امضاکننده‌ بیانیه، از ریاست‌محترم جمهوری خواهان رسیدگی سریع به وضع موجود و جلوگیری قطعی از ادامه تخریب این بافت تاریخی هستند تا دست‌کم نمودهایی از هویت تاریخی این شهر و کشور در امان بماند.

آغاز سفر جهانگرد هرمزگانی به دور اروپا
امیری رودانی، ورزشکار هرمزگانی سفری سه‌ماهه را به منظور شناسایی جاذبه‌های گردشگری هرمزگان آغاز کرده است.
وی  در این خصوص گفت: هدف از این سفر معرفی جاذبه‌های گردشگری هرمزگان و رساندن پیام جهانی امسال محیط‌زیست (7‌میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید) به جهانیان است. قرار است این ورزشکار هرمزگانی پس از عبور از کشورهای ترکیه، یونان، بلغارستان، لهستان، جمهوری چک، اتریش، ایتالیا و آلمان در کشور فرانسه به سفر سه ماهه سخت و طاقت‌فرسای خود پایان دهد. امیری که معلم آموزش‌وپرورش
ناحیه یک بندرعباس است چند‌سال پیش نیز با موتورسیکلت به کشورهای ترکیه، ارمنستان و گرجستان سفر کرده بود.  جهانگردی با دوچرخه در ایران و کشورهای مختلف جهان و پیمودن مسافت دریایی از بندر جاسک تا بندر مسقط عمان با دوچرخه دریایی بخشی از فعالیت‌های این ورزشکار پرتلاش و با‌اراده هرمزگانی است.
محمد امیری رودانی تمام فعالیت‌های ورزشی و سفرهای خارجی خود را با هزینه شخصی انجام می‌دهد.


تعداد بازدید :  185