شماره ۵۹۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
همه آن‌هایی که سرخابی‌ها را در منگنه قرار داده‌اند
امتیاز فدای جیب خالی؟
در حال‌حاضر پرسپولیس 7 و استقلال 2 پرونده بسته نشده در فیفا دارند

شهروند| از آن روزی که عبارت «پیغام امیر قطر:  دایی، خلاص» روی جلد تنها روزنامه ورزشی آن روزهای ایران رفت، سال‌ها گذشته؛ سال‌هایی که با ورود ایران به دایره جهانی فوتبال همراه شد و تا مدتی دیگر از بذل و بخشش امیر قطر در مورد معوقه‌های مالیاتی دایی خبری نبود اما با بازگشت ما به گذشته و باز شدن پای فوتبالیست‌ها به کشورهای عربی، انگار خاطرات هم به سمت ما برگشت. دوباره شکایت و شکایت‌کشی شروع شد و این‌بار نه عرب‌ها بلکه اروپایی‌ها به هر دلیلی از ما طلبکار شدند. درحال حاضر به‌طور دقیق پرسپولیس 7 و استقلال 2 مورد پرونده بسته نشده در فیفا دارند.
پانزدهمین پرونده پرسپولیس در دادگاه
ممدوتال و ولاتکو، 2 بازیکن خارجی سابق پرسپولیس بابت عدم دریافت معوقه 155‌هزار دلاری خود از باشگاه پرسپولیس به فیفا شکایت کردند و اگر باشگاه کماکان به انفعال خود در این زمینه ادامه دهد، خطرکسر 6 امتیاز در ابتدای فصل آینده، تیم را تهدید می‌کند. البته گفته شده با رایزنی صورت گرفته، باشگاه موفق شده مهلتی یکساله برای بازپرداخت بدهی بگیرد اما سرنوشت این پرونده هم مانند چند مورد مشابه دیگر ارجاع شده به فیفا از طرف شاکیان پرسپولیس، سرنوشت نامعلومی دارد.
تاریخ شکایات
پرسپولیس 7 پرونده شکایت بسته نشده از طرف بازیکنان و مربیان سابقش دارد. اولین مورد کسی نیست غیراز مانوئل ژوزه پرتغالی. سرمربی 3 فصل قبل پرسپولیس که علی پروین تا زمان خروج او از ایران با نام «آقا پرتغالیه» از او یاد می‌کرد، پس از پایان یکی از مرخصی‌هایش، موانعی را مقابل ورود خود به تمرین پرسپولیس دید. درنهایت با تهیه فیلمی از اوضاع تیم به کشورش برگشت و برای دریافت معوقه‌اش دست به دامن فیفا شد. درگیری دادگاهی تمام عیاری شکل گرفت اما درنهایت معلوم نشد نتیجه چه بود و حق به حقدار رسید یا نه! بدهی پرسپولیس به ژوزه پرتغالی و دستیارانش، حدود ۷‌میلیارد تومان است.
تهدید آرفی
بازیکن آلبانیایی‌تبار هنگام جدایی از پرسپولیس، 130‌هزار یورو طلب داشت. چندی بعد مدیر برنامه‌های آرفی بحث شکایت از فیفا، کسر 9 امتیاز و حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا را با رأی فیفا مطرح و حتی اعلام کرد دلالان عربی با او تماس گرفته و اعلام کرده‌اند حاضرند مبالغی را پرداخت کنند تا این شکایت تا قطعی شدن جریمه‌ها پیش برود. طبق توافق طرفین قرار شد مطالبات این مهاجم آلبانیایی از محل درآمدهای پرسپولیس از سازمان لیگ و در چند قسط پرداخت شود و دیگر خبر جدیدی از این مسأله مطرح نشد. باشگاه پرسپولیس به آرفی نزدیک به ۲۵۰‌میلیون تومان بدهکار است. گفته می‌شود اشپیتیم حتی حکم کسر 6 امتیاز از پرسپولیس را هم گرفته است.
سایرین
جدیدترین موارد هم اومانا، گابريل و تادئو هستند که با جدیت به دنبال معوقات خود هستند. با این تعداد و البته رسیدن نامه فیفا به باشگاه مبنی بر کسر امتیاز در صورت تسویه نکردن با ممدوتال و ولاتکو، تعداد خارجی‌های به دنبال معوقه از پرسپولیس به 7 نفر رسید که البته احتمالا بیشتر پرونده‌ها ختم به خیر شده است.
موارد مشابه در استقلال
نیمه آبی پایتخت به اندازه قرمزها درگیر شکایت بازیکنان خارجی‌اش به فیفا بابت حقوق معوقه نیست و شاید بتوان گل‌درشت‌ترین موارد این‌چنینی را گوران لاوره بازيكن صربستاني سابق استقلال معرفی کرد. او به فیفا شکایت کرده و برخلاف کاماچو و یرکوویچ، هنوز در فیفا پرونده بازی دارد. علاوه بر لاوره، توزی هم برای قهرمان سابق جام ‌باشگاه‌های آسیا دردسرساز شده است. استقلالی‌ها اردیبهشت‌ماه‌ سال جاری، 50‌هزار دلار به حساب توزی واریز کردند تا به صورت موقت از خطر کسر امتیاز فرار کنند اما آنها باید نزدیک به ۱۴۰‌هزار دلار به این بازیکن بدهند که هنوز پرداخت نکرده‌اند. باید دید با این وضعیت، 2 تیم تضعیف شده پایتخت با همان صفر امتیاز فصل را شروع می‌کنند یا به سبک یوونتوس در دوران کالچوپولی با امتیاز منفی به لیگ برتر پا می‌گذارند.


تعداد بازدید :  233