شماره ۵۹۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
در دادگاه مالزي رخ داد
تبدیل مجازات اعدام یک ایرانی به حبس

حکم اعدام یک گردشگر ایرانی که ماكت ببري از مواد مخدر را حمل مي‌كرد به 20‌ سال حبس و 10 ضربه شلاق کاهش یافت. اين مرد ايراني در فرودگاه مالزي به دلیل حمل 2 کیلو و 400 گرم مواد مخدر روانگردان شیشه بازداشت شده بود.
این مرد ایرانی که اکنون 30 ساله است، در ماه آگوست‌ سال 2011 به دلیل حمل 2 کیلو و 400 گرم مواد روانگردان شیشه در فرودگاه بین‌المللی شهر کوالالامپور بازداشت شد. آن روز افسران مبارزه با مواد مخدر مالزی در فرودگاه به این متهم درحالی‌که تنها یک جعبه همراه خود داشت، مشکوک شده و وی را با مواد مخدر بازداشت کردند. بعد مشخص شد او وسایل خود را در فرودگاه
 گم کرده و حتي برای این موضوع نیز پرونده‌ای تشکیل شد. جعبه‌ای که اين مرد آن را حمل می‌کرد حامل ماکت سر یک ببر به وزن 8 کیلوگرم بود که بخشی‌هایی از آن از مواد روانگردان ساخته شده بود. متهم در جلسات دادگاه ابتدا عنوان کرد این ماکت را از یکی از دوستانش به نام مجید دریافت کرده است اما بعد مدعی شد باید این ماکت را به دختری در پینانگ مالزی تحویل دهد. در جلسات بعدی دادگاه نیز مدرکی که نشان دهد این دو فرد وجود خارجی دارند به اثبات نرسید. براي همين این مرد ایرانی ماه دسامبر ‌سال 2012 در دادگاه عالی شهر «شاه عالم» به اعدام محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر نیز ‌سال گذشته حکم اعدام وی را تغییر داد و این مرد را تبرئه کرده بود. پيش از اين هم بازرس پرونده م.ع.ا گردشگر ایرانی از دادگاه درخواست کرده بود حکم برائت متهم این پرونده را صادر کند. به گفته وی، متهم نسبت به حمل مواد مخدری که در سر یک ماکت ببر جاسازی شده بود، آگاهی نداشته است. روزنامه استار مالزی روز سه‌شنبه اعلام کرد که دادگاه فدرال مالزی روز دوشنبه حکم اعدام این گردشگر را لغو و وی را به 20‌سال زندان محکوم کرد. با اين حكم هیأت قضایی اتهام مالکیت مواد مخدر را به قاچاق مواد مخدر تغییر دادند. اگر چه بازرس این پرونده از دادگاه خواسته بود حکم متهم به دلیل حمل بیش از اندازه مواد مخدر (5گرم) کمتر از 25‌سال زندان نباشد، اما دادگاه حکم به 20‌سال زندان به همراه 10 ضربه شلاق داد.


تعداد بازدید :  206