شماره ۵۹۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

پس از دیدار با همتایان اروپایی‌اش
ظریف: نمی‌دانم برای پایان دادن به مذاکرات چند روز زمان لازم است
وزیر خارجه کشورمان درباره نتایج دیدارها با همتایان اروپایی خود گفت:  ما چند دور گفت‌وگو داشتیم که یک دور با هر یک از وزیران خارجه و یک دور با حضور همه نمایندگان اروپایی در گروه 1+5 بود. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف با بیان این‌که در این دیدارها درباره نحوه تسریع مذاکرات در چند روز دشوار پیش رو گفت‌وگو کردیم، افزود: ما توافق کردیم به تهیه پیش‌نویس در سطح روسا ادامه دهیم و در صورت لزوم برای کمک به روند گفت‌وگوها، وزرای خارجه هم در جمع مذاکرات حاضر خواهند شد. براساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر خارجه کشورمان با اشاره به این‌که چند روز آینده بسیار دشوار خواهد بود، گفت: من نمی‌دانم چند روز برای پایان دادن به این (مذاکرات) زمان لازم است. همه تعهد سیاسی دارند تا به سمت جلو پیش بروند اما همان‌طور که بارها گفته‌ام اگر اراده سیاسی برای پذیرش واقعیت‌ها و حرکت به سمت جلو براساس آنچه که در لوزان موافقت کرده‌ایم، وجود داشته باشد امکان خوبی برای پایان دادن به این مذاکرات تا مهلت تعیین شده یا چند روز پس از آن وجود خواهد داشت.

وزیرخارجه انگلیس: در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای برطرف کردن نگرانی‌های ایران هستیم
وزیر خارجه انگلیس گفت: ما خواستار دستیابی به یک توافق قوی و قابل راستی‌آزمایی با ایران هستیم که تضمین‌کننده صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ا‌ی این کشور در آینده باشد. به گزارش ایسنا، فیلیپ‌ هاموند در پایان دیدار با ظریف وزیر خارجه کشورمان در لوکزامبورگ افزود: همه ما برای دستیابی به توافق تا پیش از ضرب‌الاجل هفته آینده تا سی‌ام ژوئن تلاش می‌کنیم و ما همه تلاش خود را برای پیشرفت در سطح مسئولان سیاسی انجام خواهیم داد و احتمالا در تعطیلات پایان این هفته وزیران خارجه وارد مذاکره خواهند شد.
بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما وی تأکید کرد: مسائل مختلفی وجود دارد که هنوز درباره آنها به توافق کامل نرسیده‌ایم، با این حال در همه این مذاکرات در پایان باید بده‌‌بستان‌هایی صورت گیرد. ما باید شاهد انعطاف‌پذیری‌هایی از سوی ایران باشیم با این حال بارها اعلام کرده‌ایم و من امروز دوباره می‌گویم که درباره خط قرمزهای مشخص و قطعی که داریم نمی‌توانیم امتیاز بدهیم. اگر ما به توافق دست پیدا کنیم این توافق باید قابل راستی‌آزمایی باشد. هر دو طرف به هم اعتماد ندارند و تنها راستی‌آزمایی کامل آژانس با هدف تأیید این مسأله که هر دو طرف به توافق‌های خود پایبند بوده‌اند، می‌تواند منجر به ایجاد اعتماد در آینده شود.‌ هاموند افزود: ما حساسیت بخش‌هایی از مسائل مختلف را به خوبی می‌دانیم و به شدت در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای برطرف کردن نگرانی‌های ایران هستیم، با این حال هنوز خط قرمزهای خود را درباره راستی‌آزمایی کامل حفظ کرده‌ایم.

وال استریت ژورنال:  مذاکره‌کنندگان می‌خواهند ضرب‌الاجل را رعایت نکنند
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای می‌خواهند ضرب‌الاجل را رعایت نکنند. مقامات ایرانی و غربی برای اولین‌بار به‌طور علنی اعلام کردند که می‌خواهند ضرب‌الاجل 30 ژوئن برای دستیابی به یک توافق نهایی هسته‌ای را رعایت نکنند. آنها در عین حال اصرار دارند که هنوز می‌توانند موانع باقیمانده را در روزهای آینده حل‌وفصل کنند. این اظهارات بعد از گفت‌وگوهای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی‌اش در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در روز دوشنبه در لوکزامبورگ تاکیدی بر هشدارهای اخیر مبنی بر این است که مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند ضرب‌الاجل تعیین شده را رعایت کند.  این روزنامه نوشت: برخی افرادی که در مذاکرات حضور دارند، گفته‌اند: مقامات ارشد ایرانی و غربی در روزهای اخیر، به‌طور علنی درگیر جزییات کلیدی توافق نهایی بوده‌اند و اختلافات اساسی در اتاق مذاکره بروز کرده است. هر چند تعداد کمی از آنها بر این باورند که مذاکرات در آستانه فروپاشی است. این افراد گفته‌اند که احتمال دستیابی به توافق تا چند هفته آینده وجود دارد. تمدید مذاکرات، دولت اوباما و اتحادیه اروپا را ناگزیر خواهد کرد که همچنان مفاد توافقنامه نوامبر 2013 درباره تحریم‌ها را تا چند هفته بعد از انقضای ضرب‌الاجل 30 ژوئن اجرا کنند که این مسأله شامل پرداخت‌های ماهانه به ایران از پول مسدود شده براساس تحریم‌های آمریکاست. افراد شرکت‌کننده در این مذاکرات گفته‌اند که ممکن است تنها تأخیر چند روزه در ضرب‌الاجل به دست‌ آید و اگر چنین اتفاقی نیفتد، احتمالا یک تمدید اساسی دیپلماسی رخ خواهد داد. وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: دولت آمریکا از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد ندارد مذاکرات هسته‌ای به بعد از 30 ژوئن کشیده شود و معتقد بودند که موانع توافق نهایی هسته‌ای به مرور زمان می‌تواند تشدید شود. به این ترتیب، کاخ سفید اگر نتواند تا نهم ماه ژوییه به یک جمع‌بندی برسد دولت آمریکا با خطرات سیاسی و دیپلماتیکی مواجه خواهد شد. به همین علت است که کاخ سفید روز دوشنبه تأکید کرد که به ضرب‌الاجل سی‌ام ژوئن متعهد خواهد بود.


تعداد بازدید :  277