شماره ۵۹۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
نخست‌وزیر یونان:
اکنون توپ در زمین اروپاست
رهبران اروپا طرح اصلاحات تازه آتن را بررسی می‌کنند

گروه جهان | «الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر یونان در روز گذشته و با اشاره به ارایه طرح اصلاحات اقتصادی تازه آتن به رهبران اتحادیه اروپا گفت: «اکنون توپ در زمین شماست». این درحالی است که شمارش معکوس برای پایان مهلت توافق حیاتی میان یونان و اتحادیه اروپا برای بازپرداخت بدهی‌های این کشور به وام‌دهندگان آغاز شده ‌است.
رهبران حوزه یورو در واکنش به طرح تازه‌ آتن درخصوص احتمال دستیابی یونان به کمک مالی اتحادیه اروپا تا پایان هفته ابراز خوشبینی کردند، هرچند که خوشبینی‌ این مقامات کمرنگ‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. وام‌دهندگان اروپایی در جریان نشست اضطراری خود در بروکسل طرح اصلاحات اقتصادی تازه‌ای را که از سوی یونان ارایه شده‌است قابل قبول خواندند.
سیپراس در روز دوشنبه طرح پیشنهادی خود را به مقامات اروپایی ارایه کرد و این طرح در جلسه روز گذشته اتحادیه اروپا مورد بررسی 28 عضو این گروه قرار گرفت.
همچنین «ژان کلود یونکر»، رئیس‌ کمیسیون اروپا در روز گذشته عنوان کرد که «متقاعد» شده‌ است که اروپا می‌تواند به بحران 5ماهه با دولت سیپراس پایان دهد. وی در کنفرانس خبری خود عنوان کرد: «من معتقدم که تا پایان این هفته به توافقی نهایی دست پیدا خواهیم کرد، چرا که ناچاریم تا پایان این هفته توافقی را بیابیم».
سیپراس نیز عنوان کرد که یونان به «چند روز، چند ساعت و دوروز آتی» برای ادامه مذاکرات نیاز دارد. او عنوان کرد: «این دقیقا به این خاطر است که ما یک توافق چندبخشی و کوتاه‌مدت نمی‌خواهیم. ما به دنبال راه‌حلی جامع و پایدار هستیم».
«دونالد تاسک»، رئیس‌ پارلمان اروپا نیز پیشنهاد اخیر آتن را «اولین پیشنهاد حقیقی طی هفته‌های گذشته» از سوی دولت یونان خواند که پیش از این با درخواست اعتباردهندگان برای کاهش حقوق بازنشستگی و افزایش مالیات‌ مخالفت کرده‌ بود.
طرح پیشنهادی یونان در بردارنده مواردی نظیر افزایش مالیات‌ها و عوارض رفاهی است که از سوی رهبران اروپایی به‌عنوان دریچه‌ای برای توافق احتمالی و خروج از بن‌بست مورد استقبال قرار گرفته ‌است. این طرح همچنین با واکنش مثبت بازار‌های اقتصادی اروپا مواجه شد و این خود سیگنالی مبنی بر در دسترس بودن توافق میان آتن و بروکسل است. با این حال حتی توافق با اروپا نیز راه‌حلی کوتاه‌مدت است و یونان همچنان راه درازی برای خروج از مشکلات اقتصادی‌اش در پیش دارد و بحران اقتصادی تا چند‌سال آینده این کشور را همچنان در تیتر خبر‌ها حفظ خواهد کرد.


تعداد بازدید :  240