شماره ۵۹۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
تصویب طرح هسته‌ای در سایه مخالفت دولت

فرشید غضنفرپور| طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران که
روز گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تنها 10 مخالف در میان نمایندگان داشت و 1 مخالف هم بر روی کرسی نماینده دولت. مخالفتی که کم مانده بود، رئیس مجلس را از کوره به در کند. هرچه نباشد این علی لاریجانی است که باید در مجلس بایستد و ناسازگاری‌های نمایندگان متمایل به طیف پایداری را تاب بیاورد. در میان کش‌وقوس‌های مجلس در زمان تصویب طرح اما محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تصویب طرح در مجلس و نظر دولت دراین‌باره طرح را مخالف اصل 176 قانون اساسی دانست و گفت: موضوع مذاکرات طبق اصل 176 قانون اساسی در حوزه شورایعالی امنیت ملی است و آنچه صورت می‌گیرد با رصد مستمر این شوراست. سخنگوی دولت ضمن تشکر از نمایندگان مجلس جهت حمایت از تیم مذاکره‌کننده، خاطرنشان کرد: طبق قانون موضوع مذاکرات در حوزه کار قوه مجریه و مقننه نیست، بلکه مربوط به شورایعالی امنیت ملی است. پس مصوبه مجلس می‌تواند در تعارض با اصل 176 قانون اساسی باشد و مخالفت دولت نیز به همین دلیل است.
احمد شوهانی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن روایت رخدادهای جلسه رئیس با نمایندگان بر سر تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای گفت: نمایندگان منتقد دولت بسیار عصبانی بودند و می‌گفتند این طرح با آنچه آنها چندماه پیش به کمیسیون آوردند بسیار تفاوت کرده و آقای لاریجانی کاری کرد که دیدگاه‌های دولت را با این نمایندگان نزدیک کرد. از سوی دیگر آقای انصاری و دولت هم می‌گفتند این طرح اصلا نباید در صحن مطرح شود. درحال حاضر نمایندگان منتقد معتقدند این طرح همه چیز را در اختیار دولت و شورایعالی امنیت ملی می‌گذارد بنابراین آقای لاریجانی زیر فشار هر دو طرف قرار گرفت و به همین دلیل هم عصبانی شد.
شوهانی همچنین گفت: این‌که گفته شود در مذاکرات همه چیز زیر نظر شورایعالی امنیت ملی است توجیه این مسأله نمی‌شود که نمایندگان نتوانند بر کار شورا نظارت کنند زیرا مطابق قانون اساسی نمایندگان مجلس می‌توانند از تمام ارگان‌ها و نهادهای کشور بپرسند و بر آنها نظارت کنند. شوهانی می‌گوید در این طرحی که در مجلس تصویب شد همه چیز به سود دولت تمام شد و حتی من هم که یک نماینده نزدیک به دولت محسوب می‌شوم از مخالفت دولت تعجب کرده‌ام. براساس طرح مصوب نمایندگان و در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر شفاف رعایت شود.
1- لغو تحریم‌ها به‌طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.
2- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.
3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.
تبصره یک: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.
تبصره 2: وزیر امور خارجه کشور موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هر 6 ماه گزارش حسن روند توافق را به نمایندگان مجلس ارایه نمایند.


تعداد بازدید :  219