شماره ۵۹۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
سخنگوی دولت در نشست خبری:
مصوبه هسته‌ای مجلس خلاف قانون اساسی است

محمدباقر نوبخت، روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش، مصوبه مجلس درباره حفظ حقوق هسته‌ای را مغایر با قانون اساسی دانست. به گزارش «شهروند»، نوبخت در این نشست درحالی این مصوبه را مغایر با قانون اساسی اعلام کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در صحن علنی بررسی و تصویب این مصوبه را به اتمام رساندند. نوبخت درباره علت مخالفت دولت با این مصوبه هم توضیحاتی داد. او گفت که موضوع مذاکرات هسته‌ای طبق اصل 176 قانون اساسی، در حوزه شورایعالی امنیت ملی است. آنچه که در این خصوص صورت می‌گیرد با مداقّه و نظر مستمر شورایعالی امنیت ملی است. نوبخت اظهار کرد: طبق قانون اساسی این مسأله نه در حوزه قوه مجریه است و نه در حوزه قوه مقننه، بلکه در حوزه شورایعالی امنیت ملی است. به همین جهت این مصوبه می‌تواند در تعارض با اصل 176 قانون اساسی باشد و آثار خاصی را هم ممکن است در اذهان عمومی ایجاد کند.
او تأکید کرد: این‌که دولت گزارش عملکرد این مذاکرات را به مجلس محترم تقدیم کند، این کار حتما مثل گذشته صورت خواهد گرفت. نه‌تنها به مجلس محترم بلکه به همه مراجع رسمیِ قانونی و فراتر از آنها به پیشگاه ملت بزرگوار ایران، حتما گزارش داده می‌شود. این مسأله پیچیده و فنی که متاسفانه امروز بحث کف خیابان و کوچه و بازارها شده، ضمن این‌که ملت بزرگوارمان حق دارند که در همه مسائل اظهارنظر کنند اما تردید نکنید که به برخی از سوالات به جهت این‌که ما در آینده امکان انعطاف، مانور یا هر نوع تاکتیکی را در مذاکرات هسته‌ای از دست ندهیم، نمی‌توانیم خیلی صریح پاسخ بدهیم.
تعدد استیضاح‌ها بی‌سابقه است
همچنین محمدباقر نوبخت در آستانه استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش تعداد استیضاح‌ها و سؤال‌ها را در مجلس بی‌سابقه دانست. سخنگوی دولت گفت: این‌که درحال حاضر چندین طرح استیضاح مطرح باشد٬ نسبت به سال‌های قبل بی‌سابقه است. البته ما اینها را به حساب ایجاد مانع مجلس برای دولت تلقی نمی‌کنیم، اما انتظار داریم همزمان با شرایط سخت تحریم که مشکلات زیادی را ایجاد کرده و ذهن وزرای کلیدی دولت٬ معطوف به پاسخگویی باشد، از چنین اقداماتی خودداری کنیم. او اظهار امیدواری کرد که نمایندگان به فانی نمره مثبت دهند. سخنگوی دولت درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش هم یادآور شد: بودجه وزارت آموزش و پرورش در‌ سال 93، 19‌هزار‌ میلیارد تومان بود که درنهایت بیش از این مبلغ و چیزی حدود 21‌میلیارد تومان پرداخت شد. یعنی نه‌تنها وزارت آموزش و پرورش هر چه را که مجلس گفت، پرداخت کرد، بلکه مازاد آن را هم داد. سخنگوی دولت با بیان این‌که‌ سال قبل حدود 17‌هزار‌ میلیارد تومان پرداختی وزارت آموزش و پرورش داشتیم گفت: وزارت
آموزش و پرورش همیشه در جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه بیش از مجلس محترم پرداختی داشته٬ حالا آیا وزیری که در این راستا تلاش کرده را می‌توانیم متهم به کم‌کاری نسبت به جلب اعتبارات برای کمک به ارتقای آموزش و پرورش کنیم؟ قطعا این‌طور نیست.
وی ادامه داد: اگر فرهنگیانی که مشغول کار هستند و از اعداد دقیق درآمد دولت در این شرایط تحریم اطلاع نداشته باشند، ایرادی نیست، اما نمایندگان می‌دانند که وضع مالی دولت چطور است. با همه اینها دولت در تلاش است که نرخ تورم را تقلیل دهد، رشد اقتصادی را افزایش و اعتبارات طرح‌های عمرانی را ‌سال به‌سال بیشتر کند. من فرهنگیان را افرادی بسیار فهیم و زیرک می‌دانم که به خوبی تشخیص می‌دهند که توان مالی دولت در این مرحله چگونه است. بحث این است اگر مشکلی در کشور وجود دارد٬ این مشکل برای همه است و تفاوت پرداخت نباید باشد. نوبخت با اشاره به تلاش‌های فانی گفت که 690‌میلیارد تومان برای پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان پرداخت شد.
وقتی صحبت از تولید می‌شود٬ همه می‌روند
 از نعمت‌زاده سوال می‌کنند
نوبخت تأکید کرد: بدون‌شک مبلغ ناچیز یارانه در زندگی بسیاری از خانوارها بسیار حایز اهمیت و موثر است. با همه اینها ما اگر این پول را همین‌طور تقسیم کنیم؛ دیگر نمی‌توانیم به مسائل دیگر کشور ازجمله ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری برسیم. این دولت برای این‌که یک گام جلوتر بگذارد٬ به گونه‌ای قانون هدفمندی را اجرا کرد که توانست خدمات بهداشتی و درمانی را ارزان کند. درست است که پول ما به تولید نرسید. نامه‌ای به وزارت صنعت و بانک صنعت و معدن ابلاغ شد که 1200‌میلیارد تومان از تولید مربوط به بخش صنعت است. بنابراین وقتی صحبت از تولید می‌شود، همه می‌روند از آقای نعمت‌زاده سوال می‌کنند؛ درحالی‌که تنها یک بخش از موضوع تولید مربوط به حوزه صنعت است و مباحث دیگر آن مربوط به حمل‌ونقل و کشاورزی است. او گفت: ما‌ سال گذشته تنها 175‌هزار‌ میلیارد تومان برای تفاوت هزینه بار و مسافر اختصاص دادیم و امسال هم 100‌میلیارد تومان از این بابت به وزارت راه و شهرسازی دادیم تا تعدیل صورت گیرد. برای تولید هم 400‌میلیارد تومان اختصاص دادیم؛ اما گفته شد که وزیر صنعت و معدن این موضوع را تأیید نکرده است. من هم‌اکنون نامه آقای نعمت‌زاده را در اختیار دارم که طی آن اعلام کرده حتی این پول‌ها را توزیع هم کرده است. سخنگوی دولت گفت: به‌هرحال آقای نعمت‌زاده وزیر باتجربه‌ای است و در این زمینه کار زیادی کرد. من برای خودم و دولت اعتبار زیادی قایل هستم و امکان ندارد گزارش غلطی به رسانه‌ها اعلام کنم و بگویم 400‌هزار‌ میلیارد پول برای تولید پرداخت نکرده‌ایم. مطمئن باشید در هیچ موردی به خاطر شخصیت خودم و حیثیت دولت، خلاف واقع مطلبی عرض نخواهم کرد.
برنامه‌ای تحت عنوان جیره‌بندی آب در دستورکار وزارت  نیرو نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال خبرنگار شهروند که آیا آب در برخی شهرها جیره‌بندی شده هم گفت: باید بگویم آب هست٬ ولی کم است. ما با مشکلات منابع آبی و کاهش نزولات جوی نسبت به سال‌های قبل مواجهیم و در این زمینه در اکثر استان‌ها رشد منفی داشته‌ایم. برای همین نیاز داریم از انواع روش‌ها استفاده کنیم تا مصرف را کمی محدود کنیم، اما مشخصا برنامه‌ای تحت عنوان جیره‌بندی در دستورکار وزارت نیرو نیست. وزارت نیرو موظف است برای مدیریت منابع و مصارف آب از همه روش‌ها استفاده کند تا از این موانع عبور کنیم. نوبخت با اشاره به موضوع مصرف آب و کمبود آب در کشور گفت: بخش مورد توجهی از آب در زمینه کشاورزی استفاده می‌شود؛ متاسفانه در بخش کشاورزی نیز درحال حاضر الگوی مصرف رعایت نمی‌شود. ما الگویی را طراحی کرده‌ایم. منابع آبی ما محدود است و نباید هر محصولی را در هر جایی کشت کنیم. برای همین الگویی را تهیه کرده‌ایم و استان به استان مشخص کرده‌ایم در چه استان‌هایی نباید برخی محصولات کشت شود. او افزود: علاوه بر این، برخی از چاه‌های آبیاری غیرمجاز است. ما اجازه نداریم چنین چاه‌هایی را اصلا حفر کنیم. همچنین سخنگوی دولت با اعلام خبر کاهش قیمت یکی از فرآورده‌های نفتی گفت: قیمت این فرآورده از 600 تومان به 500 تومان کاهش پیدا کرد، ما امیدواریم بتوانیم طی سیاست‌هایی مصرف CNG را جایگزین بنزین کنیم و هم به اقشار خاصی که از این خودروها استفاده می‌کنند، توجه بیشتری نشان بدهیم.
قصد معطوف شدن
 به گذشته را نداریم؛  اما عده‌ای نمی‌گذارند
محمدباقر نوبخت، در باره توضیح یک خبرگزاری در مورد مقایسه واردات دو ساله دولت با واردات هشت‌سال قبل و این‌که اعلام شده بود میزان واردات در این دو‌سال بیش از 93‌درصد افزایش داشته، خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم که حتما این رسانه اطلاع نداشته که این رقم را باید چگونه محاسبه کرد. واردات و صادرات ما ارزی است. قیمت برابری ارز و ریال در گذشته حدود‌ هزار تومان بود و در دو‌سال قبل به 2500، 2650 و 2850تومان رسیده است؛ یعنی این ارقام نسبت به قبل دو برابر شده است. نوبخت گفت: لازم است در این خصوص توضیحاتی بدهم تا در این خصوص القای شبهه نشود. به نظر می‌رسد اگر ما هم بعضی مسائل را رها کنیم؛ عده‌ای آن را رها نمی‌کنند. ما قصد معطوف شدن به گذشته را نداریم، این‌قدر مشکلات کشور زیاد است که ما باید همه وقت خود را برای رفع مضایقی که برای قوه مجریه ایجاد شده، صرف کنیم. طرح مسائلی از این قبیل تنها می‌خواهد ما را به گذشته معطوف کند، درحالی‌که خود آنها از ما خواستند در گزارش 100 روزه به آینده نگاه کنیم و نگوییم کشور را در چه شرایطی تحویل گرفتیم؛ گویا دولت کنونی باید پاسخگوی مسائل گذشته نیز باشد. این هنری است که برخی دارند و باید این هنر را تحسین کرد.
40‌درصد تورم دولت قبل از کره مریخ نیامد، محصول همین سلسله تصمیمات   بود
سخنگوی دولت تصریح کرد: واردات دولت گذشته در‌ سال 89، 64‌میلیارد و 450‌میلیون دلار در سال 88، 55‌میلیارد دلار، ‌سال 87، 56‌میلیارد دلار،‌ سال 86، 48‌میلیارد دلار،‌ سال 85، 41‌میلیارد دلار و در ‌سال 84، 39‌میلیارد دلار بود. از این رسانه محترمی که عنوان خبرگزاری دارد، می‌خواهم این موضوع را مورد توجه قرار دهد و خبررسانی دقیقی داشته باشد. نوبخت یادآور شد: 5‌هزار و 800‌میلیارد تومان تنها استقراض از بانک مرکزی در دولت قبل صورت گرفت و بین مردم تقسیم شد که تأثیر آن را در پایه پولی کشور شاهد بودیم. 40‌درصد تورم از کره مریخ نیامد محصول همین سلسله تصمیمات بود. مردم دریافتی خود را بالا می‌بینند اما این دریافتی با افزایش تورم و پایه پولی و نپرداختن پول به تولید همراه است؛ آیا مردم ما راضی هستند ما به جای ایجاد اشتغال برای فرزندانشان پول خام به آنها توزیع کنیم؟
تخلف 35‌میلیارد دلار و سرمایه‌گذاری شرکت   نیکو
نوبخت در مورد 35‌میلیارد دلار و تخلف صورت گرفته در این زمینه گفت: در دولت قبل 35‌میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در شرکت نیکو گرفته شده بود. هم اکنون هم بانک مرکزی از این‌که این مبالغ قابل برگشت باشد٬ کاملا مأیوس است. در این زمینه از وزیر نفت و رئیس‌کل بانک مرکزی می‌خواهم طی گزارش جامعی اطلاع‌رسانی كنند و اگر لازم شد، جزییات بیشتر را اعلام کنند.
برخی برنامه‌های رسانه ملی عملا
 دروغ و تهمت نسبت به مسئولان عالی نظام و قوه مجریه است
سخنگوی دولت در مورد توهین مداحان به مسئولان کشور گفت: این مورد هم از همین دست مسائل است؛ برخی رسانه‌ها و برخی از برنامه‌های رسانه ملی که عملا دارای دروغ و تهمت نسبت به مسئولان عالی نظام و قوه مجریه است بسیار قابل تأمل است بهتر است این افراد به تأسی از توصیه‌های رهبری در راستای تقویت وحدت ملی تلاش کنند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد تشکیل سازمان مبارزه با جرایم اقتصادی گفت: ما درحال حاضر سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را داریم این سازمان هم فرا قوه‌ای است و در آن از هر سه قوه حضور دارند و یک هفته در میان جلسات این سازمان با حضور سه قوه تشکیل می‌شود، عمده تمرکز این سازمان بر معوقات بانکی و بنگاه‌های غیرمجاز پولی و بانکی است.


تعداد بازدید :  253