شماره ۵۹۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

اعلام آمادگی روسیه برای مذاکره پیرامون حل مناقشه اوکراین
سخنگوی کرملین در روز گذشته از اعلام آمادگی مسکو برای هر نوع مذاکره در راستای حل مناقشه اوکراین خبر داد. به گزارش ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد: روسیه آماده است در هر چارچوبی که منجر به موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ایجاد صلح در اوکراین شود، مذاکره کند. سخنگوی کرملین گفت:  رهبران روسیه، آلمان،‌ فرانسه و اوکراین که نشست‌هایی در چارچوب نرماندی برگزار می‌کردند، درحال حاضر با ادامه نقض آتش‌بس برنامه‌ای برای برگزاری نشست سران ندارند اما با این حال مسکو آماده است تا وارد مذاکرات با هر چارچوبی شود. پسکوف به خبرنگاران گفت:  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور هر دو گفته‌اند که طرف روسی برای دستیابی به موفقیت در حل مناقشه اوکراین آماده است تا وارد مذاکرات با هر چارچوبی شود. در روز گذشته همچنین رهبران کشور‌های روسیه، آلمان و فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی به رایزنی درخصوص اوضاع شرق اوکراین پرداختند. پوتین در این تماس تلفنی بر لزوم سازش سیاسی در اوکراین و همچنین ارایه کمک‌های اجتماعی و اقتصادی به مناطق شرق اوکراین تأکید کرد. در سوی دیگر اما رهبران فرانسه و آلمان از «عدم پیشرفت کافی»  در حل بحران اوکراین انتقاد کردند. یک منبع آگاه گفت: «صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه بر لزوم فشار بر طرفین درگیر تأکید کردند». این رایزنی سه‌جانبه که 45 دقیقه به طول انجامید، یک روز پس از آن انجام شد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا با تمدید 6 ماهه تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه تا ژانویه
 2016 توافق کردند.

پاسخ ویکی‌لیکس به مقامات سعودی: فقط یک دهم اطلاعاتی را که از عربستان داریم منتشر کرده‌ایم
سخنگوی سایت افشاگر ویکی لیکس در واکنش به عصبانیت عربستان از اقدام این سایت در انتشار اسناد محرمانه ریاض، اعلام کرد که فقط یک دهم از اطلاعاتی که در اختیار این سایت بوده، منتشر شده ‌است. به گزارش خبرگزاری مهر، «کریستین هرافنسون» با بیان این مطلب گفت: «ما اسنادی را دیده‌ایم که چگونه پول‌های نفت صرف افزایش نفوذ عربستان در منطقه می‌شود». سخنگوی ویکی لیکس در ادامه گفت: «ما فقط نیمی از اطلاعاتی که در این رابطه در اختیار داریم منتشر کرده‌ایم». روز جمعه ویکی لیکس اقدام به انتشار بیش از ۶۰‌هزار سند محرمانه در مورد عربستان کرد. این اقدام موجب خشم ریاض شد و به دنبال آن سایت ویکی‌لیکس در عربستان از دسترس خارج شد و مقامات عربستانی به شهروندان خود هشدار دادند که هیچ‌یک از مطالب این سایت را که درخصوص عربستان است، مطالعه نکنند. اعلام کرده که به‌زودی نیم‌میلیون سند دیگر را هم در اینترنت منتشر خواهد کرد.

منابع اسراییلی خبر دادند: دیدار محرمانه مقامات تل‌آویو  و آنکارا
رسانه‌های اسراییلی می‌گویند مقام‌‎های ارشد آنکارا و تل‌آویو برای مذاکره درباره‌ احیای روابط ترکیه و اسراییل مخفیانه در رم، پایتخت ایتالیا با یکدیگر دیدار کردند. به گزارش روزنامه اسراییلی «هاآرتص»، «دور گلد»، مدیرکل وزارت‌ خارجه اسراییل و «فریدون سنیرلی‌اوغلو»، معاون وزیر خارجه‌ ترکیه دوشنبه با هم دیدار کردند. براساس این گزارش، گلد این سفر را بدون اطلاع
«یوسی کوهن»، مشاور امنیت داخلی اسراییل که مسئول مذاکرات تل‌آویو و آنکارا بوده است، انجام داد و حتی «جوزف سیچانوور»، سفیر ویژه‌ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در ترکیه را از این موضوع آگاه نکرد. دولت ترکیه تاکنون در مورد این گزارش اظهارنظر نکرده است. روابط تل‌آویو و آنکارا پس از حمله‌ نیروهای اسراییلی به «ماوی مرمره»، کشتی امدادی ترکیه برای مردم غزه در می‌2010 تیره شد؛ ترکیه پس از این حادثه که 9 شهروند ترک در آن کشته شدند، در سپتامبر 2011 سفیر اسراییل را اخراج کرد.

نیرو‌های افغانستان «چهاردره» را از طالبان پس گرفتند
حکومت افغانستان اعلام کرده که کنترل بخش «چهاردره» در ولایت قندوز را از گروه طالبان پس گرفته است. به گزارش ایسنا، «صدیق صدیقی»، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در روز گذشته اعلام کرد بخش چهاردره قندوز از وجود مخالفان مسلح دولت افغانستان پاکسازی شد. صدیقی در صفحه توییتر خود نوشته که در عملیات پاکسازی این بخش تلفات سنگینی به گروه طالبان وارد شده است. چهاردره قندوز 30 خرداد به دنبال حدود یک هفته درگیری‌های خونین به دست گروه طالبان سقوط کرده بود. گروه طالبان گفتند که در این عملیات تلفات سنگینی به نیروهای امنیتی افغان وارد کرده‌اند.


تعداد بازدید :  254