شماره ۵۹۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
پروژه تحقیقاتی توزیع برق هرمزگان ثبت جهانی شد

 پروژه تحقیقاتی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با عنوان مدل تخمین عمرباقیمانده مقره های در حال کار در موسسه بین المللی سیگره به عنوان یک مدل جهانی ثبت شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با اعلام این خبر گفت: در دومین جشنواره نوآوریهای تحقیقاتی شرکتهای توزیع نیروی برق کشورنیز ، این پروژه تحقیقاتی از میان 217 پروژه تحقیقاتی از سراسر کشور رتبه ممتاز را از آن خود کرد. مهندس عبدالصاحب ارجمند افزود: پروژه مذکور که در نوع خود در سطح کشور بی نظیر بوده است، در سطح بین الملل نیز مورد توجه قرار گرفته و موسسه سیگره که مرکز آن در فرانسه می باشد و از معتبرترین نهادهای بین المللی در زمینه تحقیقات و استانداردهای بین المللی برق است، آن را به عنوان یک مدل جهانی در بولتن خود به نام شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان ثبت ودر معرض استفاده تمام دانشگاهها و شرکت های برق جهان قرار داده است.
وی در جزئیات این پروژه تحقیقاتی گفت: تجهیزات عایقی بیشترین تاثیر را در پایداری شبکه های برق دارا می باشند که در سالهای اخیر با تنوع در جنس و شرکت های سازنده، مقره های زیادی در شبکه مورد استفاده قرار می گرفت که خرابی آنها مشکلات بسیار زیادی در شبکه های برق ایجاد می کرد و باعث بروز خاموشیهای زیادی می شد.شرکت های توزیع برق نیز به ناچار باید بصورت گسترده تعداد زیادی مقره را در یک مقطع تعویض می کردند که هزینه و زمان زیادی طلب می نمود. مهندس ارجمند افزود: بررسیهای انجام شده حاکی از آن بود در صورتیکه ما بتوانیم عمر باقیمانده مقره ها را تخمین بزنیم، می توانیم قبل از بروز مشکل آنها را تعویض کنیم و فقط مقره هایی که فروپاشی آنها نزدیک است را جایگزین نماییم. براین اساس روشهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که ابتدا روش پایش آنلاین باتجهیزات سنجش صوتی بود که دقت آن برای این تحقیقات جوابگو نبود. در روش دیگر پایش آنلاین با سنجش ولتاژ فشارقوی فرکانس بالا بود که به علت هزینه بسیار زیاد و زمان بر بودن آن، مورد استفاده قرار نگرفت.روش دیگر نیز اندازه گیری میدان الکتریکی بود که باید بصورت شبیه سازی انجام می شد  که قابلیت تعمیم به چندهزار مقره را نداشت و روش آشکارسازی( UV ) نیز که برای همه انواع مقره ها کاربرد نداشت. مهندس ارجمند ادامه داد: نتیجه مطالعات حاکی از آن بود که در دنیا یک روش جامع بادقت بالا و هزینه کم که برای تخمین عمر
مقره های درحال کار روی شبکه مناسب باشد تدوین نگردیده بود و لزوم ایجاد یک ابزار جدید برای نگهداری و تعمیرات پیشبینانه(CM) برای تاسیسات توزیع برق بخصوص در شرایط آلودگی بالای هرمزگان بیش از پیش نمایان شد. بدینوسیله تیم تحقیقاتی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان پس از مطالعات فراوان به این نتیجه رسید که می توان با اندازه گیری تعداد فوتون های ساطع شده از کرونای تجهیزات و مقایسه با نمونه اولیه، عمر باقیمانده آنها را تعیین نمود.
تجهیزات لازم برای این کار بر روی یک خط با 2500 مقره در جزیره قشم مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آن به مراکز پژوهشی داخلی و خارجی ارسال شد که مورد توجه آنها واقع شد اما موسسات معتبر جهانی از ثبت آن امتناع کردند.لذا آزمایش های تکمیلی برای سنجش صحت نتایج با همکاری آزمایشگاه شیمی و پلیمر وزارت دفاع انجام شد که نتایج آن به اثبات رسید و مورد قبول نهاد معتبری مانند سیگره قرار گرفت و مقاله آن در کنفرانس سیرد کشور سوئد ارائه و در نهایت این مدل در بولتن رسمی سیگره ثبت و به تمام دنیا ارسال گردید.
مدیرعامل توزیع نیروی برق هرمزگان افزود: نکته حائز اهمیت این است که کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقای جنوبی که در این نهاد بین المللی عضو هستند از نتایج این پروژه بهره مند شدند و نقشه و نام خلیج فارس به لحاظ استفاده از نقشه پهنه بندی آلودگیهای نمکی هرمزگان در آن درج شد.
مهندس ارجمند اضافه کرد: این حرکت علمی نشانگر ظرفیت بسیار بالای پژوهش و تحقیقات علمی و کاربردی در صنعت برق کشور و بخصوص هرمزگان می باشد که با استفاده از آن می توان مشکلات و هزینه ها را به حداقل رساند. وی در پایان گفت: اولین مرحله استفاده از این شیوه در جزیره قشم باعث شد که از تعویض 220 مقره جلوگیری شود و فقط با تعویض مقره های معیوب میزان پایداری شبکه به میزان 37 درصد افزایش یابد.

 


تعداد بازدید :  345