شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
خبر

درخواست سازمان محیط‌زیست از وزارت جهاد کشاورزی
مصرف سموم پرخطر را متوقف کنید
شهروند| سازمان حفاظت محیط‌زیست طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد، مصرف سم پرخطر و پرمصرف دیازینون که ازجمله خطرناک‌ترین سموم برای آبزیان و پرندگان است، متوقف شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست (پام)، محمدجواد سروش مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی با اشاره به تشکیل کمیته مدیریت منابع پایه و کاهش آلودگی کود و سم در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بر این اساس، طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی درخواست شد تا مصرف سم پرخطر و پرمصرف «دیازینون» که ازجمله خطرناک‌ترین سموم برای آبزیان و پرندگان است و مصرف سالانه آن بیش از سه‌میلیون لیتر در ایران است، هر چه سریعتر متوقف شود.
مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی خاطرنشان كرد: بیشترین حجم استفاده از سم پرخطر «دیازینون» در شالیزارهای استان‌های شمالی کشور است و این تحت شرایطی است که هم اکنون در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی مصرف این سم خطرناک که عوارض بسیار مخربی برای محیط‌زیست و سلامت مردم به همراه دارد، ممنوع شده است.  سروش ضمن اشاره به درخواست این کمیته از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: از این وزارتخانه خواسته شده نسبت به بررسی باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی اقدام کند.  او افزود: همچنین براساس یکی دیگر از تصمیمات این کمیته، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته شده نسبت به بررسی عوارض بهداشتی ناشی از استفاده «ترکیب اتفون» که برای عمل‌آوری گوجه فرنگی استفاده می‌شود، اقدام کند.
مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی یادآور شد: کمیته مدیریت منابع پایه و کاهش آلودگی کود و سم در سازمان حفاظت محیط‌زیست از وزیر جهاد کشاورزی خواسته تا نسبت به حذف سموم پرخطر و جایگزین با سموم زیست نهاده اقدام لازم به عمل آید.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی:  کودکان خیابانی روی نقشه می‌روند
ایلنا| نقشه‌ای از محل‌های حضور و کار کودکان خیابانی به منظور شناسایی آنها تهیه می‌شود. حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با NGOهای فعال در حوزه کودکان خیابانی داشتیم. دراین جلسه حدود 40 سازمان مردم‌نهاد، نمایندگان شهرداری، سازمان بهزیستی و وزارت رفاه حضور داشتند تا بتوانیم کاری بین‌بخشی در جهت ساماندهی بهتر کودکان خیابانی انجام دهیم. او ادامه داد: مقرر شدکارگروهی مشترک میان سازمان بهزیستی و سازمان‌های غیردولتی تشکیل شده تا از طریق برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده، نقشه‌ای از محل‌های حضور کودکان خیابانی تهیه کنیم. مسعودی‌فرید همچنین درباره حمایت از زنان آسیب‌دیده توسط سازمان بهزیستی گفت: درحال حاضر 26 مرکز نگهداری از زنان آسیب‌دیده در کشور فعال هستند که تمامی حمایت‌های جسمی، روانی و اقتصادی از آنان توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

هشدار مدیرکل اداره موزه‌ها به شهرداری تهران: ساخت مترو در حریم موزه فرش باید با مجوز میراث‌فرهنگی انجام شود
ایلنا| مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی-تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی در ارتباط با احداث ایستگاه مترو در نزدیکی موزه هنرهای معاصر و موزه فرش ایران هشدار داد و اعلام کرد این اقدام باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی باشد.از حدود یک‌سال پیش بحث احداث ایستگاه مترو در محوطه موزه هنرهای معاصر و موزه فرش ایران مطرح شده بود و از آن‌جا که این دو اثر ثبت ملی هستند و حریم منظری آنها دارای اهمیت فراوانی است، مخالفت‌های شدیدی با اجرای این پروژه ابراز شد؛ روز گذشته پس‌از گذشت حدود یک سال از طرح چنین موضوعی، خبر آغاز فعالیت مترو تهران در حریم موزه فرش منتشر شد، درحالی‌که تاکنون هیچ مجوزی برای این کار از سوی سازمان میراث فرهنگی صادر نشده است. محمدرضا کارگر در این‌باره گفت: موزه فرش و موزه هنرهای معاصر از بهترین موزه‌های ما در سطح کشور هستند و کاملا برای کاربران در تهران جا افتاده‌اند. او با اشاره به این‌که این دو موزه از نظر منظر شهری بسیار بااهمیت هستند، افزود: این دو اثر از معماری بسیار خوبی برخوردار هستند، به همین علت رخداد هر اتفاقی در حاشیه این دو موزه باید بااحتیاط انجام شود. کارگر با بیان این‌که احداث ایستگاه مترو در نزدیکی این دو موزه باید با رعایت ضوابط میراث فرهنگی انجام شود، افزود: حداقل باید تلاش شود تا هواکش‌های مترو در محوطه این اثر واقع نشوند و هیچ آسیبی به منظر این دو بنای تاریخی نزنند.به گفته کارگر، شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران باید این مسأله را بررسی كند و تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد، زیرا این بناها ثبت‌شده هستند و حتما باید هر اقدامی در حریم آنها با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود.


تعداد بازدید :  222