شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
آیت‌الله غرویان در گفت‌وگو با «شهروند»:
هنوز از حرف‌های آقای مصباح درباره بیت امام متحیرم

شنبه گذشته، آیت‌الله مصباح‌یزدی صحبت‌هایی تند و شدیداللحن را علیه بیت امام و آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی مطرح کرد. این صحبت‌های صریح مصباح‌یزدی مورد انتقاد بسیاری واقع شد. آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه معتقد است که مردم به خوبی تشخیص می‌دهند که چه کسانی رفوزه شده‌اند و چه کسانی محبوب مردم هستند.
آقای غرویان صحبت‌های اخیر آقای مصباح‌یزدی درباره بیت امام‌خمینی(ره) را چه طور ارزیابی می‌کنید؟
مردم بهترین معیار هستند. آنها به خوبی همه چیز را رصد می‌کنند و به خوبی می‌توانند قضاوت کنند. این‌که گوشه‌ای بنشینیم و با دیدگاه خود افراد را بسنجیم و اظهارنظر کنیم، مورد قبول هیچ‌کس نیست. عده‌ای هر چیزی را با سنگ خود می‌سنجند و از این‌رو آقای مصباح با تفسیر خودش از رفوزه بودن، چنین عباراتی را برای بیت امام به کار برده است. اما من این سوال را دارم که آقای مصباح بر چه اساسی می‌گوید که خانواده امام رفوزه شده‌اند؟ قطعا اگر سند و مدرک بخواهید، ایشان مواردی که با دیدگاه خود هم نظر نیست را مطرح می‌کند و بعد می‌بینید که افراد چه طور به دلیل برخی اختلاف نظرها، به دیگران توهین و انتقادهای غــیرمنصـــفانه می‌کنند.
فکر می‌کنید دلیل این هجمه‌ها به بیت امام چیست؟
من یک چیزی را به شما می‌گویم و بیشتر هم توضیح نمی‌دهم. کسی که به قصد تخریب علیه دیگری حرف بزند، خودش را تخریب کرده است. من هنوز از حرف‌هایی که آقای مصباح زده، متحیرم و نمی‌دانم او چه فکری کرده به خاندان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این‌گونه توهین کرده است. محبوبیت بیت امام با چهار تا کلام این‌طوری از بین نمی‌رود چه آن‌که او پیشتر هم در محافل خصوصی و علنی مواردی را مطرح کرده بود اما آیا واقعا صدمه‌ای به وجهه این خاندان توانست بزند؟ باید افراد وزن خود را بسنجند.
حال چرا آقای مصباح به سراغ بیت امام رفته است؟
یادگاران امام دیدگاه مثبتی به دولت و نگاه بازی از اسلام دارند. آنها قرائتشان مردمی و انسانی همراه با تکریم از بشر و انسان است. این دیدگاه‌ها خوشایند آقای مصباح نیست و با آنها مخالفت دارد. از این‌رو دست به این انتقادات می‌زند. زمانی افراد با هم اختلاف نظر علمی دارند و زمانی اختلافشان ریشه‌ای است. به نظر من، اختلاف آقای مصباح با بیت امام و آقای ‌هاشمی ریشه‌ای و قدیمی است. اختلافی که اصلا عقیدتی و انگیزه علمی پشت آن نیست. چراکه اگر بود برخی استدلال‌های منطقی، می‌توانست دیگران را قانع کند.
این اختلاف از کجا نشأت می‌گیرد؟
همان‌طور که گفتم اختلاف قدیمی است اما در شرایط فعلی یکی از دلایل این است که اطرافیان آقای مصباح مدام از امام(ره) می‌گویند اما عملشان مغایر مشی امام و رهبر انقلاب است و این را بیت امام نمی‌پذیرد که عده‌ای با نام امام و بر زبان آوردن نام رهبری در عرصه عمل هرچه می‌خواهند بکنند. اما به نظرم باید از موارد اختلاف‌برانگیز دوری کرد. چراکه کشور در شرایط فعلی نیازمند وحدت است.


تعداد بازدید :  793