شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
« سوبله، چوبله» با دنیایی حاشیه و وعده، سرمربی استقلال شد
مظلومی از قلعه نوعی انتقام گرفت

شهروند| با ورود مردی که به نظر عوام، دور از ذهن‌ترین گزینه و از نظر اهالی نزدیک به استقلال، پررنگ‌ترین کاندیدا بود، موسم شعارهای
«سوبله، چوبله» برای آبی‌ها شروع شد. پرویز مظلومی از سد ایگور استیماچ عبور داده شد و با ورود به باشگاه استقلال، حداقل فصل آینده را روی نیمکت آبی‌ها آغاز خواهد کرد. مظلومی با خاطره 4 برد متوالی مقابل پرسپولیس و باخت عجیب 3 بر 2 در آن دربی معروف‌ سال 1390، کلی احساس متناقض به وجود آورد و بازگشتی جنجالی برای او، قابل تصور جلوه می‌کرد.
حواشی جالب
هواداران معترض به این انتخاب به محض ورود مظلومی به تمرین، صدای اعتراضشان را بلند کردند و از او خواستند یا این پست را نپذیرد یا اگر می‌آید بازیکنان به‌زعم آنها پول‌پرستی مانند تیموریان و رحمتی را دوباره آبی‌پوش نکند و از آتیلا حجازی هم دور باشد. نیروهای امنیتی هم بلافاصله پس از خبردار شدن از اغتشاش به تمرینات رهسپار شدند اما به جای باشگاه استقلال سراغ پرسپولیس رفتند و پس از دریافتن موضوع به سرعت سر از کمپ استقلال درآوردند! هواداران اما مخاطب سوال‌های خودشان را درست انتخاب می‌کردند، آنها به مظلومی می‌گفتند اگر می‌خواهی به امید هیأت‌مدیره باشی هفته دهم از استقلال می‌روی!
مظلومی که به دلیل تجمع هواداران ترجیح داد به جای پارکینگ، خودروی خود را در خیابان پارک کند خطاب به طرفداران گفت:  «استقلال ستاره لازم دارد. البته در کنار ستاره‌ها باید به فکر بهره‌گیری از نیروهای جوان هم باشیم. به همین خاطر فهرست من از همین بازیکنان پر است. با این وجود هیچ بازیکنی حق ندارد از هم‌اکنون خودش را در ترکیب تیم فصل آینده ببیند.» به گفته مظلومی، تمرینات استقلال از روز جمعه جاری شروع می‌شود؛ آن هم درحالی‌که به دلیل شرایط نامساعد کمپ استقلال هنوز مکان تمرینات مشخص نیست. در این شرایط مظلومی برای رخصت از امیر قلعه‌نوعی با او تماس گرفت اما امیر، جواب تماس سرمربی جدید استقلال را نداد!
جلسه با پورحیدری
مظلومی پس از پاسخ به هواداران راهی جلسه‌ای با حضور منصور پورحیدری، مدیر فنی استقلال شد. آقای مدیرفنی، آینده را روشن می‌بیند:  «لیستی که توسط او به باشگاه داده می‌شود، باید با شرایط مالی باشگاه هم جور دربیاید.»
بازگشت فعال مجیدی
مظلومی درباره دستیارانش، خیلی واضح حرف نزد:  «مجید صالح دستیار اولم است؛ یک مربی خارجی مدنظر ما است که قرار است به‌زودی به ایران وارد شود. فرهاد مجیدی نیز قول هرگونه همکاری را داده است. البته او به دلیل مشغله‌هایش نمی‌تواند مربی استقلال شود اما هر روز در تمرینات ما خواهد بود! ضمن احترام به نظر هواداران باید بگویم تیموریان، رحمتی و نکونام در لیست خرید من هستند. 10 روز پیش کلاس مربیگری رفتم. در این مدت بیکار نبودم و مطالعه داشتم. الان هم صالح، یکی از تئوریسین‌های فوتبال ایران را دراختیار دارم.»
حرف‌های افشارزاده
 بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال به اتفاق بزرگ رخ‌داده واکنش نشان داد: «از استیماچ به دلیل وقت و انرژی که در مذاکرات گذاشت، تشکر می‌کنم اما نظر کمیته فنی در مورد او مثبت نبود. باشگاه استقلال نمی‌توانست با توجه به نتایج 2 فصل اخیر ریسک انتخاب مربی خارجی را بپذیرد. دیدگاه‌های پرویز مظلومی و اعضای کمیته فنی استقلال به قدری نزدیک بود که تنها جلسه ما با او، کمتر از 30 دقیقه طول کشید. مظلومی مسئولیت دارد تا با گروهی از استقلالی‌های باسابقه دور از تیم مجموعه‌ای قدرتمند را
 آماده کند.»
تکرار برعکس تاریخ
ماجرای سرمربیگری مظلومی در استقلال را می‌توان در ماه‌های گذشته جست‌و‌جو کرد. شاید اگر به فاصله پیشنهاد تا توافق باشگاه استقلال به مظلومی دقت کنیم، متوجه شویم که سرمربی فعلی آبی‌پوشان مدت‌ها برای این کار برنامه‌ریزی کرده است. حدود 2 ماه قبل بود که پرویز مظلومی در روزهای تیره استقلال با قلعه‌نوعی در لیگ چهاردهم، نزد بهرام افشارزاده رفت که البته آن زمان اعلام شد این جلسه برای پرداخت مطالبات سرمربی سابق استقلال بوده است. شبیه همین ماجرا چند‌سال قبل و زمان سرمربیگری مظلومی و مدیریت فتح‌الله‌زاده رخ داد که مدیرعامل آبی‌ها با قلعه‌نوعی ناهاری مشترک خوردند و چند ماه بعد قلعه‌نوعی روی نیمکت استقلال نشست. این بار هم به نظر می‌رسد صبحانه افشارزاده و مظلومی کارساز بوده تا به این شکل آقای دربی‌ها از قلعه‌نوعی انتقام گرفته باشد.

نگاه مخالف
مربی خارجی بهتر بود

صادق ورمزیار پیشکسوت استقلال

اختلاف وزارت ورزش و اقتصاد کار را به جایی رساند که استقلال با توجه به زمان از دست رفته بود،‌ به گزینه‌های داخلی رضایت دهد. تصور من این بود که در این برهه مربی داخلی نمی‌تواند موفق باشد و از طرفی اکثر گزینه‌های مطرح شده امتیاز خود را پس داده‌اند. امیدوارم مظلومی در کارش موفق باشد اما باید دانست که اصلا کار راحتی در پیش ندارد. هیچ بازیکنی گرفته نشده و تمرینات نیز یک هفته دیگر شروع می‌شود. این درحالی است که هر تیم به 6 هفته بدنسازی نیاز دارد. صحبت من این است که اگر قرار بود مظلومی انتخاب شود،‌ پس همان 2،‌ 3 هفته قبل این اتفاق رخ می‌داد و دیگر این‌قدر زمان را
 از دست نمی‌دادیم. ایگور استیماچ گزینه بسیار مناسبی برای استقلال بود. من در جریان کامل حضور این مربی در ایران بودم و از رزومه‌اش هم خبر داشتم. کروات‌ها در سال‌های اخیر نشان دادند که می‌توانند در فوتبال ایران موفق باشند و در میان بازیکنان ایرانی تغییر و تحول ایجاد کنند. باز هم می‌گویم که گزینه خارجی در این مقطع به سود استقلال بود زیرا هواداران روی آن حساس نبودند. این حساسیت در اولین روز سرمربیگری مظلومی او را دچار چالش کرد .

نگاه موافق
موفقیت با دوری از حاشیه

محمد نوازی  پیشکسوت استقلال

انتخاب پرویز مظلومی برای نیمکت استقلال بر خلاف تصور برخی یک‌شبه اتفاق نیفتاد و چند هفته قبل هیأت‌مدیره استقلال از این مربی برنامه گرفت. بحث انتخاب منصوریان و همچنین مربی خارجی زمان را از استقلال گرفت اما بازهم نظر هیأت‌مدیره روی مظلومی بود. هواداران واقعی استقلال از آمدن این مربی رضایت دارند و او را در راه موفقیت روی نیمکت تیم محبوبشان کمک می‌کنند چون خاطرات خوبی با مظلومی دارند. به نظر می‌رسد اگر حاشیه‌ها به اندازه سال‌های قبل در استقلال نفوذ نکنند،‌ مظلومی خیلی خوب می‌تواند استقلال را هدایت کرده و موفق عمل کند. در‌سال اول انتظار از مظلومی سهمیه است و توانایی این را هم دارد که حتی مدعی قهرمانی باشد. پیروزی در دربی یکی از نقاط قوت مظلومی به شمار می‌آید اما فقط این معیار نیست. تصور می‌کنم در 2‌سال اخیر که مظلومی از مربیگری دور بوده،‌ بیشتر به مطالعه پرداخته و حالا خیلی علمی‌تر می‌تواند جلو بیاید. او باید دانش و تجربیات جدید خود را به استقلال منتقل کند. در این شرایط بهترین گزینه پرویز مظلومی بود و من آینده استقلال را با او روشن می‌بینم. البته باید توجه کند که ضعف‌های استقلال در 2‌سال اخیر را بپوشاند.

 


تعداد بازدید :  206