شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
جنگ آب در کالیفرنیا
پولدار‌ها به محدودیت‌های مصرف آب تن نمی‌دهند
ادعای بحث‌برانگیز مجری کالیفرنیایی؛ «برخی برابرترند!»

گروه جهان| «استیو یوهاس»، مجری محافظه‌کار رادیو و تلویزیون کالیفرنیا به‌تازگی بحثی را مطرح کرد که حتی صرف‌نظر از شرایط خشکسالی حاکم بر این ایالت آمریکا نیز شرم‌آور است. وی در مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد مدعی شد ‌هرکس که توان پرداخت هزینه‌ آب را دارد باید به آب موردنیازش دست پیدا کند.
وی در این‌خصوص نوشت: «مردم نباید مجبور باشند که در املاکی زندگی کنند که چمن‌هایش به رنگ قهوه‌ای است، در زمین‌های گلفی به رنگ قهوه‌ای بازی کنند و به خاطر این‌که می‌خواهند باغ‌های زیبایی داشته ‌باشند عذرخواهی کنند». وی همچنین نوشت:«ما براساس جایی که در آن زندگی می‌کنیم مالیات قابل توجهی پرداخت می‌کنیم» و در مصاحبه‌ای در این خصوص افزود: «باید بگویم نه! وقتی بحث آب در میان است ما همه با هم برابر نیستیم».
یوهاس یکی از میلیونر‌های ساکن «رانکو سانتافه» در جنوب ایالت کالیفرنیا است، منطقه‌ای در نزدیکی شهر «سن‌دیگو» که به ساکنان ثروتمندی که در آن زندگی می‌کنند مشهور است و افرادی نظیر «بیل گیتس»، صاحب کمپانی «مایکروسافت» نیز در آن جایی برای خود دست‌و‌پا کرده‌اند. درحالی‌که ساکنان این منطقه از آمریکا   به سختی از چند‌هزار نفر تجاوز می‌کند، اما با این حال میزان آب مورد استفاده مزارع و امکانات تفریحی این منطقه بیش از 5 برابر سرانه مصرف آب در کل ایالت کالیفرنیا است. جالب‌تر آن‌که از 2 ماه پیش که «جری براون»، فرماندار دموکرات کالیفرنیا برای مقابله با خشکسالی در این منطقه فرمان کاهش 25‌درصدی مصرف آب را صادر کرد، مصرف آب در این منطقه 9‌درصد افزایش یافته ‌است.
اما یوهاس و همسایگانش درنهایت باید با این حقیقت مواجه شوند که در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که در میانه خشکسالی ‌قرار گرفته‌ است. مردم کالیفرنیا تا 10 روز دیگر و آغاز ماه جولای شاهد اجرای طرح سهمیه‌بندی آب در رانکو سانتافه خواهند بود، اقدامی که در تاریخ 92 ساله این منطقه بی‌سابقه‌است.
«جسیکا پارکز»، سخنگوی اداره امور آبیاری سانتافه که مسئولیت آبرسانی به دیگر بخش‌های سن‌دیگو را نیز برعهده دارد، در این خصوص گفت: «دیگر روزهایی که فقط شما می‌توانستید زمین‌هایتان را آبیاری کنید به سر رسیده ‌است. امروز دیگر بحث این مطرح است که شما در دوره‌های صورتحساب مصرفی‌تان می‌توانید تنها مقدار معینی از آب مصرف کنید و اگر از مقدار تعیین شده تجاوز کنید با مجازات سختی روبه‌رو خواهید شد».
3‌هزار نفر ساکن این منطقه تا کنون طعم برخورد سخت پلیس آب کالیفرنیا را نچشیده‌اند و از زمان آغاز محدودیت‌ها در مصرف آب از پاییز گذشته تنها 3 مورد بازرسی درخصوص تخلفات صورت گرفته ‌است. در منطقه‌ای که میانگین درآمد ساکنانش به 189‌هزار دلار می‌رسد و فردی نظیر «فیل میکلسون»، اسطوره مسابقات گلف را در خود جای داده ‌است که انشعاب جداگانه‌ای برای آبیاری زمین‌های چمن خود دارد و یکی دیگر از ساکنانش «رالف ویدورث» است، سرمایه‌داری که ماه گذشته به گروه موسیقی «رولینگ‌ استونز» برای اجرا در یک بار محلی 2‌میلیون دلار پرداخت، جریمه 100 دلاری برای تخلف در مصرف آب بیشتر به یک شوخی شباهت دارد.
هرچند که این وضع پایدار نخواهد بود. براساس قوانین تازه به هر خانوار مقدار مشخصی آب برای تأمین نیاز‌های خانگی و ضروری‌اش اختصاص داده می‌شود. سایر مصارف اضافی نظیر آبیاری، استخر‌های شنا و آب‌نما‌ها به منظور دستیابی به اهداف موردنظر دولت می‌بایست به یک دوم میزان فعلی کاهش یابد.
ساکنانی که مصرف آب آنها بیش از میزان تعیین شده باشد برای جریمه باید معادل 3 برابر صورتحساب‌های سر به فلک کشیده خود پرداخت کنند. اما برای ساکنانی که ثروتشان از پارو بالا می‌رود نیز تدبیر به‌خصوص اتخاذ خواهد شد و براساس قوانین در مسیر خط لوله‌ این خانه‌ها فشارشکنی نصب خواهد شد که به آنها حتی اجازه انجام اموری نظیر استحمام و استفاده از ماشین لباس‌شویی را نیز نخواهد داد. ماموران دولتی در موارد خاص حتی می‌توانند آب مصرف‌کنندگان بی‌ملاحظه را قطع کنند. محدودیت‌هایی که برای سانتافه در نظر گرفته‌ شده‌است بیشتر از هر مکان دیگری از ایالت کالیفرنیا است و این امر موجب نارضایتی این افراد شده ‌است.
«گی باتلر»، طراح داخلی و یکی از ساکنان این منطقه که در اوقات فراغت با اسب گران‌قیمت خود به سواری می‌پردازد دراین‌باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم که جریمه ما بیش از حد است و این ناشی از کنجکاوی و بررسی بیش از حد جهان درخصوص ماست». او می‌گوید میانگین صورتحساب ماهیانه آب خانه‌اش در این منطقه به 800 دلار می‌رسد. وی که از این وضع ناراضی است در ادامه عنوان می‌کند: «من از این موضوع عصبانی‌ام زیرا مردم تصویر کلی این مسأله را در نظر نمی‌گیرند. ما باید چه کار کنیم؟ خانه و 4 هکتار زمین اطرافش را به خاک و خشکی بسپاریم؟»
اما ساکنان رانکو سانتافه تنها افرادی نیستند که در کالیفرنیا با محدودیت‌های آب مواجه‌اند. ماه گذشته مقامات کالیفرنیا از بازگشت قوانین مصرف آب به قوانین دوران «جستجوی طلا» در این منطقه خبر دادند، قانونی که در درجه اول کشاورزان را شامل خواهد شد. 3 هفته پیش نیز اجرای این طرح آغاز شد که به موجب آن تمامی 400 منطقه آبی کالیفرنیا موظف‌اند مصرف آب خود را نسبت به‌سال 2013 تا 8‌درصد کاهش دهند.
اما مناطقی نظیر سانتافه که به مصرف بی‌حد و حساب آب مشغول بودند باید تا 36‌درصد از مصرف خود بکاهند. از سایر مناطقی که با شرایط مشابه با ساکنان سانتافه مواجه‌اند می‌توان به «سنترال ولی» که زمین‌های کشاورزی در میانه این ایالت است و «اورنج کانتی» که مقر اصلی جمهوری‌خواهان در حد فاصل سن‌دیگو و لس‌آنجلس است نیز اشاره کرد. «برت باربری»، ساکن یکی از آدرس‌های گرانقیمت اورنج کانتی درخصوص این طرح می‌گوید: «من آن را اعلام جنگی علیه حومه‌نشینان می‌دانم».
باربری یکی از اعضای هیات‌مدیره 37 نفره شرکت «منطقه آب متروپولیتن کالیفرنیای جنوبی» است که آب موردنیاز 17‌میلیون مصرف‌کننده را تأمین می‌کند. او درحالی‌که به شلنگ آب خانه‌اش اشاره می‌کند نقل قولی معروف «چارلتون هستون» در مورد تفنگ‌هایش را بازگو می‌کند که می‌گوید: «تنها زمانی می‌گذارم نگاهی به آن بیندازند که دستانم سرد باشد، سرمایی که از مرگ باشد». وی در ادامه می‌گوید: «کالیفرنیا سرزمین فرصت‌‌ها و آزادی بود. اما به آرامی به سرزمینی بدل می‌شود که یک گروه به دیگران می‌گویند چطور باید زندگی کنند».
«یورگن گرامکو»، یک باغبان ساکن «ونتورا» در شمال لس‌آنجلس نیز با چنین اظهاراتی موافق است. او خواهان آزادی خرید آب است، همان‌طور که خرید گازوییل آزاد است. «برخی سوار تویوتا می‌شوند و برخی دیگر شورلت می‌رانند. وقتی برای آب کنتور نصب می‌کنند و هزینه‌اش را می‌پردازید باید هرچه قدر می‌خواهید مصرف کنید.»
استیو یوهاس، مجری جنجالی، یک سرباز بازنشسته نیروی دریایی که میزبان برنامه‌های رادیویی است فرهنگ ایجاد شده درخصوص «احساس شرمندگی از بروز خشکسالی» را مورد انتقاد قرار می‌دهد. در این خصوص اقداماتی رسانه‌ای نظیر انتشار عکس‌های هوایی از منازلی که چمن‌های سرسبزی دارند نیز صورت گرفته ‌است.
یوهاس که در طول هفته بین لس‌آنجلس و سانتافه در رفت و آمد است در برنامه اخیر خود گفت: «من یک محافظه‌کارم بنابراین از حق «باربارا استرایسند» برای آن‌که باغچه خانه‌اش سبز باشد دفاع می‌کنم». باربارا استرایسند یک خواننده آمریکایی و یکی دیگر از ساکنان متمول این ایالت است. وی در ادامه برنامه خود گفت: «وقتی ما این خانه‌ها را خریدیم قصد نداشتیم همانند ساکنان ساوانا در آفریقا زندگی کنیم».
هرچند که وضع حاکم موجب خجالت‌زدگی برخی از ساکنان سانتافه شده ‌است. پارکز به‌عنوان یکی از ساکنان این منطقه می‌گوید: انتشار گزارش دولت آمریکا درخصوص این‌که سانتافه تنها منطقه‌ای است که مصرف آب در آن سیر صعودی را طی کرده شخصا شرمگین است.
او اظهار می‌کند که نمی‌داند این افزایش 9‌درصدی چطور به وقوع پیوسته ‌است اما از شایعاتی سخن می‌گوید مبنی بر این‌که برخی از ساکنان در اقدامی اشتباه تلاش‌ کرده‌اند تا پیش از اعمال محدودیت‌های سفت و سخت مصرف آب در این منطقه حجمی از آب را در مخازن منازلشان ذخیره کنند. به گفته پارکز، ممنوعیت استفاده از آبپاش‌های اتوماتیک موجب بروز برخورد‌های جالبی بین مجریان دولت و باغبان‌ها شده ‌است. او می‌گوید: «دیگر همه می‌دانند که ماشین‌های ما چه شکلی است. در «فیربنکس» که ساکنانش به پرورش احشام مشغولند هر وقت یکی از وانت‌های ما وارد می‌شود باغبان‌ها به یکدیگر پیغام می‌دهند و وقتی ما وارد می‌شویم آب‌ از در همه زمین‌ها جاری است اما خبری از آبپاش‌ها نیست».
از آن‌جا که محدودیت‌های ماه سپتامبر تأثیر چندانی به جا نگذاشت، در ماه جاری ‌تدابیر سخت‌تری اعمال شده‌ است. روز‌های مجاز برای استفاده از آبپاش از 3 روز به 2 روز در هفته کاهش یافته‌است و همین‌طور شست‌و‌شوی ماشین و آب‌پاشی باغچه‌ها نیز ممنوع اعلام شده‌است. «هالی منیون»، یک دلال مستغلات ساکن در این منطقه می‌گوید: در تمام 62‌سال زندگی‌اش از محدودیت‌هایی که در مصرف آب اعمال شده‌ حمایت کرده ‌است. با وجود این‌که منیون منظره‌های سر‌سبز و چشم‌نواز سانتافه را می‌ستاید اما معتقد است که دوران خشکسالی به شکل تازه‌ای از زندگی نیاز دارد که بر حفاظت از آب تأکید کند.
منیون درخصوص وضع این منطقه می‌گوید: «فقط کافیست با ماشین در منطقه دوری بزنید. خواهید دید که آب تمامی دریاچه‌ها در پایین‌ترین سطح است و رود‌خانه‌ها خشکند و زمین‌ها تشنه». وی در ادامه از بی‌فکری مردم در مصرف بیش از حد آب و هدر دادن آن ابراز وحشت می‌کند و می‌گوید: «افرادی هستند که هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرند، آنها تنها به فکر زندگی خودشان هستند».
با این حال خشکسالی و محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت برخی از ساکنان این منطقه را به تکاپو انداخته است. گی باتلر که پیش‌تر از او سخن رفت در نظر دارد تا محوطه چمن 4 هکتاری محل زندگی‌ خود را با بذر‌هایی که با آب‌و‌هوایی خشک‌تر سازگارند جایگزین کند. اقدامی که برای او 80‌هزار دلار هزینه دارد، هرچند که تخفیف 12‌هزار دلاری نیز از سوی دولت پرداخت می‌شود. با این حال او همچنان از این کار اکراه دارد و از مصرف آب خود و همسایگانش دفاع می‌کند و می‌گوید: «شما می‌توانید در ملک من 20 خانه بسازید و در این خانه‌ها دست‌کم خانواده‌های 4 نفره ساکن شوند. در خانه ما تنها 2 نفر زندگی می‌کنند، بنابراین مصرف خانواده‌ها بسیار بیشتر از مصرف ماست».
«رندی وود»، یکی دیگر از ساکنان رانکو سانتافه در قبال چشم‌انداز سرسبزی که در برابرش قرار دارد احساس مسئولیت می‌کند. وود 60 ساله که مدیر اجرایی یک شرکت بیوتکنولوژیک است در‌سال گذشته از خانه 2 هکتاری خود با 2 آبشار، 2جکوزی، یک استخرشنا و یک باغ به خانه‌ای کوچک در مرکز سانتافه نقل مکان کرد. وود می‌گوید: برخی از دوستانش نیز دوست ‌دارند چنین کاری را انجام دهند، تا دست‌کم از صورتحساب آب خود بکاهند. اما آنها با یک مشکل کوچک مواجه‌اند، به دنبال خشکسالی در کالیفرنیا هیچ خریداری برای املاک این منطقه که مساحت‌شان به چند هکتار می‌رسد وجود ندارد. یکی از دوستان او می‌گوید: قیمت خانه مجلل 9 هکتاری‌اش که 30‌میلیون دلار ارزش داشت به 22‌میلیون دلار رسیده ‌است. در سوی دیگر اما قبض آب 500دلاری رندی وود نیز به 50 دلار رسیده ‌است. او می‌گوید: «همه دوستانم به من حسادت می‌کنند!»

 


تعداد بازدید :  276