شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
کارمندان و سپرده‌گذاران موسسه منحل شده میزان تعیین تکلیف شدند
56 ماه بیمه بیکاری برای کارکنان و پرداخت سپرده‌ها از10 تیر
هیأت تصفیه موسسه میزان: سپرده‌ها براساس جدول و تا سقف ۲۰‌میلیون ریال پرداخت می‌شود

شهروند| در شرایطی که هنوز مقام مسئول رسمی در بانک مرکزی به‌صورت رسمی به تجمع‌های اخیر حول‌وحوش موسسه منحل‌شده میزان و مقابل بانک مرکزی واکنش نشان نداده است، برخی اخبار از تعیین تکلیف مخاطبان این حوزه خبر می‌دهد. گفته می‌شود با هماهنگی‌های صورت گرفته کارکنان موسسه اعتباری میزان و سپرده‌گذاران خرد، تعیین تکلیف شدند.
براساس این گزارش، بعد از انحلال این موسسه در هفته‌های اخیر، کارمندان آن روز شنبه مقابل بانک مرکزی تجمع کرده بودند. ازسوی دیگر سپرده‌گذاران سرگردان موسسه غیرمجاز میزان هم برای دریافت طلب خود مقابل شعب تعطیل تجمع کردند.
براساس گزارش‌های دریافتی، موسسه «میزان» پس از ۱۵سال فعالیت، به‌طور رسمی با موافقت رئیس‌کل بانک مرکزی و استاندار خراسان‌رضوی (مستند به بند یک نامه شماره ۹۴/۵۰۸۵۹ در تاریخ ۳۱ اردیبهشت) با حضور استاندار خراسان‌رضوی منحل اعلام و قرار شد با تشکیل هیأت تصفیه، سپرده‌های خرد تا سقف ۲۰‌میلیون ریال پس داده شود.
گرچه فعالیت خارج از چارچوب موسسات غیرمجاز ازجمله موسسه میزان تعهدی را برای بانک مرکزی نسبت به سپرده‌گذاران یا بیکاری و معوقات شغلی کارمندان آنها (با توجه به این‌که استخدام به صورت غیرقانونی و خارج از چارچوب شبکه بانکی و بانک مرکزی انجام شده) به همراه ندارد اما با هماهنگی‌های شکل گرفته از سوی این بانک با مراجع قانونی ازجمله استانداری و اداره کل کار استان خراسان رضوی، شرایط کاری و حقوقی کارمندان میزان مشخص شد.
براساس گزارش ایسنا، کارکنان موسسه براساس قانون کار تا 56ماه بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد و همچنین به ازای هر ‌سال خدمت در این موسسه به کارکنان آن یک ماه پاداش داده خواهد شد. ضمن این‌که با توجه به سابقه آنها در بانکداری، در استخدام‌های آتی شبکه بانکی می‌توانند حضور داشته باشند و سابقه کاری آنها نیز لحاظ خواهد شد.
براساس مصوبه هیأت تصفیه تعاونی اعتبار منحله موسسه میزان تا سقف ۲۰‌میلیون ریال سپرده‌های سهامداران براساس جدول تنظیمی به آنها بازپرداخت می‌شود. در این خصوص در اطلاعیه شماره دو مدیران تصفیه شرکت تعاونی منحله میزان (که از طرف استانداری خراسان رضوی منتشر شده) طبق مصوبه مورخه 30خرداد، هیأت تصفیه این شرکت تعاونی تصمیم گرفته به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران خرد تا سقف ۲۰‌میلیون ریال سپرده آنان برابر با جدول تنظیم شده پرداخت کند. بنابر این اطلاعیه تمامی سپرده‌گذارانی که سپرده آنها تا سقف ۱۰‌میلیون ریال است از تاریخ سوم تیرماه ‌سال‌جاری لغایت چهاردهم تیرماه و آن دسته از سپرده‌گذاران که سپرده آنها تا سقف ۲۰‌میلیون ریال است از ۱۵ تیرماه باید به شعب تعاونی اعتبار منحله میزان مراجعه و ضمن اخذ تاییدیه مبلغ سپرده خود با دریافت برگ گواهی موجودی جهت دریافت این مبلغ به شعب بانک صادرات مراجعه کنند.
گفتنی است موسسه میزان ازجمله موسسات اعتباری است که با عنوان تعاونی و با مجوز وزارت تعاون وقت تشکیل شده و پیش از انحلال، بالای
 100 شعبه در سه استان خراسان رضوی، تهران و سمنان تشکیل داده بود. این درحالی است که تعداد کارکنان این موسسه حدود 1200 نفر است که تقریبا 100 نفر از آنها مقابل بانک مرکزی تجمع کرده بودند. از سوی دیگر بانک صادرات بعد از انحلال موسسه میزان به‌عنوان وکیل این موسسه به ساماندهی وضع سپرده‌گذاران آن رسیدگی خواهد کرد و با دریافت اقساط تسهیلات همچنین فروش اموال آن، سرمایه سپرده‌گذاران را به مرور پرداخت خواهد کرد.


تعداد بازدید :  177