شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
مشاور وزیر صنعت از ریزش 100‌هزار نفری شمار کارگران زن در سال 93 خبر داد
سهم زنان از مدیریت اقتصاد کشور تنها 7‌درصد
کارت‌های بازرگانی زنان، صوری است به کارگری زنان بی‌توجه اما به مدیریت‌شان سخت‌گیری می‌شود

شهروند| «زمانی که صحبت از اشتغال زنان می‌شود سیاست‌گذاران، به شرایط طاقت‌فرسای کارگران زن خرده نمی‌گیرند اما حرف از پست‌های مدیریتی زنان که می‌شود سخت‌گیری‌ها به اوج می‌رسد»؛ این جملات انتقادی، شروع صحبت‌های سهیلا جلودارزاده مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت است. او که در نشستی مطبوعاتی و به مناسبت دومین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار برگزار شده، صحبت می‌کرد، از این  وضع گلایه داشت و به سهم اندک زنان ایرانی در مشارکت‌های اقتصادی خرده گرفته و می‌گوید که تنها 17 تا 20‌درصد زنان کشور در بخش‌های اقتصادی مشغول به کارند؛ که از این میان سهم زنان از پست‌های مدیریتی حداکثر 7‌درصد است. او همچنین در گفت‌وگو با «شهروند» به ریزش شمار کارگران زن نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: هیچ بانک اطلاعاتی دقیقی از کارآفرینان زن وجود ندارد. درعین این‌که در یک بررسی مشخص شده است بخش عمده‌ای از کارت‌های بازرگانی صادر شده برای زنان حالت صوری دارد و مردها از امتیازات این کارت‌ها بهره‌برداری می‌کنند. جلودارزاده در این نشست از تشکیل «اتاق مدیران زن» در کشور نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: این اتاق صنفی با هدف حمایت از مشارکت اقتصادی زنان و زنان کارآفرین تشکیل شده است و به‌زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.
سهم زنان از مدیریت اقتصادی
تنها 7 درصد
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت سهم مشارکت اقتصادی زنان در کشور را 17 تا 20‌درصد دانست و گفت: آمارهای منتشر شده از سوی دستگاه‌های مختلف، متفاوت است اما آمارهای رسمی وزارت صنعت نشان می‌دهد که سهم مشارکت اقتصادی زنان با احتساب زنان کارگر و کارمند بین 17 تا 20‌درصد است، این در شرایطی است که سهم زنان از عرصه‌های مدیریتی در اقتصاد کشور تنها 7‌درصد است که در این آمار مدیران بانکی نیز در نظر گرفته شده‌اند. سهیلا جلودارزاده در پاسخ به «شهروند» درباره شمار زنان کارآفرین کشور توضیح داد: آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد و سهم زنان از مشارکت اقتصادی نیز از آمارهای مربوط به بیمه زنان شاغل استخراج شده است. درحال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود هزار نفر از زنان کارآفرین را شناسایی کرده است. این درحالی است آمارهای بیمه‌ای نشان می‌دهد در عرصه‌های کارگری نیز شمار زنان شاغل در بخش‌های اقتصادی 100‌هزار نفر نسبت به ‌سال گذشته کاهش داشته است.
او همچنین تأکید کرد: در عرصه‌های بازرگانی نیز زنان سهم ناچیزی را به خود اختصاص داده‌اند به گونه‌ای که در یک بررسی مشخص شد بخش عمده‌ای از کارت‌های بازرگانی صادر شده برای زنان حالت صوری دارد و افراد دیگری که غالبا همسران این دسته از زنان به شمار می‌آیند از امتیازات کارت بازرگانی استفاده می‌کنند که البته ما خواستار حذف این کارت‌ها نیستیم بلکه خواستار واقعی شدن آنها هستیم.
به کارگری زنان بی‌توجه اما به مدیریت آنها سخت‌گیری می‌شود
جلودارزاده با تأکید بر این‌که شمار مدیران زن در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر از سایر وزارتخانه‌های اقتصادی است، انتقاد کرد: درحال حاضر کارخانه‌ای را سراغ دارم که تعداد کارگران زن آن 5‌هزار نفر است درحالی‌که تنها 2‌هزار کارگر مرد دارد. این در شرایطی است که در سایر کارخانه‌های کشور نیز با شمار بالایی از کارگران زن مواجه می‌شویم اما متاسفانه در نگاه‌های سیاست‌گذاری زمانی که حرف از اشتغال خانم‌ها می‌شود کسی به کارهای سخت بدنی و مشاغل آسیب‌زای کارگری که خانم‌ها در آن اشتغال دارند، خرده‌ای نمی‌گیرد اما نوبت به مدیریت اقتصادی زنان که می‌رسد سخت‌گیری‌ها شروع می‌شود.
او ادامه داد: از نظر من یکی از مهم‌ترین مسائلی که اقتصاد کشور با آن درگیر است این است که خود را از خلاقیت و فکر نیمی از بدنه جامعه یعنی زنان محروم کرده است. درحال حاضر سهم زنان از عرصه‌های مدیریتی کشور بسیار پایین است و برای درک این موضوع همین بس است که بگوییم در شرایط فعلی در مجلس کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان قانون‌گذاری هر کمیسیون تخصصی یک نماینده زن ندارد.
80 نفر از زنان شاغل برای مدیریت اقتصادی انتخاب می‌شوند
او تأکید کرد: برای رسیدن به مشارکت مطلوب و متوازن در توسعه اقتصادی باید‌ سال 1404 حدود 30‌درصد از مدیریت اقتصادی کشور به زنان سپرده شود. در همین راستا با دستور وزیر صنعت، نقشه راه و فهرستی از زنان برای تصدی پست‌هایی در هیأت‌مدیره‌ها، مجامع و سازمان‌های توسعه‌ای تهیه می‌شود و براساس آن حدود 80 نفر از زنان شاغل در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به سمت‌های مدیریتی یا عضو هیأت‌مدیره گمارده شوند.
جلودارزاده اضافه کرد: زنانی که پس از استعدادسنجی و احراز صلاحیت‌ها انتخاب می‌شوند، دوره‌های آموزشی مدیریت را
پشت‌سر می‌گذارند.
راه‌اندازی دالان تسهیلات
 برای زنان کارآفرین
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار اعلام کرد: این نمایشگاه از تاریخ 24 تا 27 شهریورماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران و در فضایی به مساحت 10‌هزار مترمربع برگزار خواهد شد.
به گفته جلودارزاده، همچنین قرار است کریدور تسهیلات برای کارآفرینان ایجاد شود، زیرا نبود دسترسی زنان به اطلاعات و تسهیلات ارایه شده، یکی از معضلات بانوان کارآفرین به شمار می‌رود، این درحالی است که برخی موسسات وجود دارند که از کارآفرینان و ایده‌های اقتصادی دانش‌بنیان حمایت‌های قابل توجهی انجام می‌دهند.
او توضیح داد: این موسسات در بخش اشتغال خانگی، تعاونی و حتی واحدهای تولیدی و صنعتی حاضر به حمایت مالی از کارآفرینان هستند و بر این اساس، تلاش داریم تا با راه‌اندازی کریدور تسهیلات، از بعد مشاوره مشکلات اولیه کارآفرینان زن را حل کنیم و به آنها برنامه و نقشه راه مورد نیازشان را ارایه دهیم.
گفتنی است؛ کلیه علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان می‌توانند به سایت www.womensd.com مراجعه کنند.


تعداد بازدید :  226