شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
استعدادیابی کودکان

|  گوهرناز پشوتنی |   مسئول موسسه حامیان طبیعت پاک(آوند)   |

استعدادیابی یکی از بحث‌برانگیزترین، پدیده‌هایی است که در جهان انسانی وجود دارد. به اعتقاد ما (در موسسه آوند) زمانی‌که بتوانیم رسالت خود که پیداکردن توانمندی‌ها و زندگی‌کردن آن است؛ را در این جهان هستی‌ یافته و زندگی کنیم. همه هنجارها اتفاق می‌افتد، دیگر نیازی نیست که به دنبال کلاس و دوره‌هایی چون کنترل خشم، شادزیستن، عزت‌نفس، پول‌درآوردن و... باشیم. همه موارد بالا اتفاق می‌افتد به اضافه نشاط و شور زندگی، انگیزه زیستن، برنده‌برنده زندگی‌کردن، خودشکوفایی، انجام فعالیت‌های داوطلبانه، زیست‌محیطی و... حال چگونه می‌توان آن را یافت؟ چگونه می‌توان توانایی فردی خود را پیدا کرد و بدون اهمیت به قضاوت دیگران با عشق آن را زندگی کرد؟ و چه بسا کسی که توانسته این توانایی را پیدا و زندگی کند همان فرد نابغه‌ای است که ما دربه‌در به دنبالش هستیم تا خود و فرزندانمان را به آن جایگاه برسانیم. دوره تیزهوشان، تست نابغه‌پروری، کلاس نبوغ و... همه این دوره‌ها را می‌گذرانیم بلکه اتفاقی بیفتد اما می‌بینیم که هنوز در جایگاه اول‌مان هستیم با یک سردرگمی و گیجی مضاعف.
تنها کاری که برای خود و به‌خصوص فرزندمان می‌توانیم انجام دهیم این است که محیط را غنی کرده تا کودک با پنج حواس خود آن را لمس، درک و تجربه کند و آنگاه بیابد که کدام محیط با کدام روش مال اوست ... از همان کودکی، با شغل‌های مختلف او را آشنا کنیم، هرچقدر بیشتر این آشنایی شکل بگیرد، او یک‌قدم به یافتن خود و توانایی‌هایش نزدیک‌تر می‌شود. بزرگ که شدی می‌خواهی چه‌کاره شوی؟ طرح این سوال برای کودک زیر پنج‌سال چه کمکی می‌تواند به او بکند؟ جز این‌که یک بر چسبی هم با یک نگاه قضاوتی به او زده می‌شود. یک کودک هیجانی - احساسی که با دیدن هر شغلی می‌خواهد، پزشک، آتش‌نشان و مکانیکی را پیشه کند آیا می‌تواند از الان استعدادیابی شود که چه می‌خواهد؟ یعنی با تعدادی سوال و چند آزمایش کوچک از یک انسان درحال رشد و تغییر که هنوز تجربه‌کافی از محیط پیرامونش کسب نکرده آیا در یک جلسه می‌توان فهمید چه استعدادی دارد؟ و در آینده چه شغلی را بهتر است، برگزیند؟
لطفا وارد این بازی‌ها نشوید
فرصت کسب تجربه و کشف خود و محیط پیرامون فرزندمان را با فرستادن به دوره‌ها و آزمون‌ها هدر ندهیم به جای آن اجازه دهید فرزند شما از همان بدو کودکی پیرامونش را لمس و کشف کند. چند روز با یک مکانیک، نجار، کارمند، فروشنده، موسیقیدان، هنرمند، بازیگر و ... دمخور شود؛ از زندگی آنها بداند و با تمام وجودش تجربه آن کار را به‌دست آورده و از آن لذت ببرد و اگر مواردی بود که نتوانستید او را تجربی آشنا سازید، منابع مختلف، فیلم، عکس و کتاب‌هایی در آن مورد را در اختیارش قرار دهید. محیط پیرامونش را قوی کنید و جز هنگام آزار به خود و دیگری به او نه نگویید، اجازه دهید کودک در کنار شما آشپزی، خیاطی، باغبانی و تعمیر لوازم‌خانه را انجام دهد تا بستر زندگی خود را بفهمد. اگر دیدید که در یک فعالیت سوال‌های زیادی که برآمده از ذهن خودش است می‌پرسد، یا خلاقیت‌هایی را درخصوص آن کار انجام می‌دهد، تنها کمی دقت کنید که شاید این حیطه می‌تواند رسالت یا استعداد او باشد. اسباب‌بازی‌های کودکی‌اش هر چقدر مکانیکی‌تر و ساخت‌وسازی باشد بذر نهفته در او را بیدار می‌کند و سریع‌تر به توانایی‌هایش می‌رسد. و اگر شما بزرگ شده‌اید و هیچ‌کدام از این کار‌ها انجام نگرفته، با کمک گرفتن از یک متخصص خود را بهتر بشناسید و با هدایت او جسارت تغییر مسیر زندگی‌تان را داشته باشید، شاید شما فردی موفق هستید اما ممکن است خوشبخت نباشید و اگر احساس خوشبختی و رضایت ندارید مطمئنا سرجایتان قرار نگرفته‌اید به قول اینشتین: همه نابغه‌اند، اما اگر بخواهیم در مورد نبوغ یک ماهی به وسیله توانایی پریدنش روی یک شاخه درخت قضاوت کنیم، او در تمام زندگی‌اش خود را یک احمق خواهد دانست و یک میمون خود را نابغه!


تعداد بازدید :  363