شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
آشنایی با موسسه حامیان طبیعت پاک(آوند)
آموزش کودکان همراه با طبیعت

موسسه حامیان طبیعت پاک(آوند) که در‌ سال 1392 موفق به کسب عنوان NGO  برتر از طرف پژوهشکده محیط‌زیست و دانشگاه تهران شده است، شیوه‌ای جدید را برای آموزش کودکان در سنین طلایی در پیش گرفته است، این موسسه از شما می‌خواهد «اگر دوست دارید فرزندانتان کامپیوتر یاد بگیرند، شعر حفظ کنند و بیشترین وقت خود را صرف حل کردن کتاب‌های آموزشی کنند و اگر دوست ندارید فرزندانتان از محیط آموزشی خود در فصل گرما و سرما خارج شوند و تنها برای تفریح یا ورزش خود کمی تاب و سرسره بازی کنند، حتما کودکانتان را به آوند نسپارید.» همین یک جمله کافی است تا متوجه شویم با موسسه خاصی روبه‌رو هستیم. بهتر است ویژگی‌های آوند را از زبان خودشان و با ادبیات‌شان بخوانید:  
- به‌جای آن‌که بزرگ شویم تا شروع کنیم، شروع کنیم تا بزرگ شویم.
- پرورش رأس کار ما است، کودک تا نخواهد یاد نمی‌گیرد.
- ما برآنیم: کره‌زمین و کودکان خودمان را از آسیب‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی پاک و به بستر زندگی برگردانیم.
- آموزش به همراهی طبیعت، فراگیری را لذت‌بخش و ماندگاریش را بیشتر و همیشگی خواهد کرد.
- آموزش در نگاه آوند یک جریان است و بیشتر پرورش شکل می‌گیرد تا آموزش.
- حضور کودکان زیر 3‌سال با مادر و حتی پدر به همراه برنامه‌های منحصر به فردی که باعث رشد همه‌جانبه کودکان این گروه سنی می‌شود.
-  حضور کودکان 3 تا 6‌سال بدون حضور والدین از صبحانه تا عصرانه با کارگاه‌ها و دوره‌هایی که کمک می‌کند کودکان هنگام آموزش غیرمستقیم شاد باشند و شادی‌آفرینی کنند.
- حضور کودکان 7تا 11‌ سال بعد از مدرسه و هنگام تعطیلات به‌طوری‌که احساس تعلق آنها افزایش‌یافته، ارتباط موثرتری را با خود و دیگران برقرار کنند.
- ما تاب، سرسره و چرخ و فلک نداریم اما فضاهای ورزشی و نرمشی متفاوتی همچون صخره‌نوردی، بازی‌های سنتی، تخته‌های تعادل و یک عالمه فعالیت‌های خاص و ویژه آوندی داریم.
- زمانی ذهن کودک پرورش می‌یابد که جسم او سالم و رشدیافته باشد. هر کودک برحسب سنش یک‌بار غربالگری جسمی می‌شود تا نقطه‌ضعف‌ها و قوت‌های احتمالی مشخص شود و در صورت لزوم این نقطه‌ضعف‌ها تا قبل‌از
 7 سالگی برطرف شود. 98‌درصد از خانواده‌ها از این برنامه که تنها در آوند اجرا می‌شود بسیار راضی هستند.
- مربیان دوره‌های خــــودشنــاسی را گذرانده‌اند و هر هفته در جلسات آموزشی خاص جهت هم‌راستا شدن با کودکان حضور و شرکت دایمی و مستمر دارند.
-  پدر و مادر می‌توانند 3روز قبل از ثبت‌نام کارگاه‌ها، به‌طور آزمایشی در موسسه حضور داشته باشند و در کنار فرزندشان تمام زوایای آوند را دیده، سوالات احتمالی را پرسیده و در صورت هم‌راستا بودن ارزش‌ها، ثبت‌نام کنند.
- هوش حرکتی و زبانی فعالیتی است با حضور دکتر کردی و دکتر شکیبا برای پرورش جسم و تقویت زبان انگلیسی کودکان که همزمان صورت می‌گیرد.
-  نه‌تنها پدر و مادر‌ها، آموزش‌های لازم که درخصوص فرزندشان است را می‌بینند بلکه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم دوره‌های آموزشی دارند.
- هفته‌ای یکبار تهران‌گردی داریم، کودکان با شغل‌های مختلف آشنا شده، کاملا محیط را لمس می‌کنند و به خانه‌های یکدیگر می‌روند تا آداب اجتماعی را در محیط بیاموزند. به دل طبیعت رفته با آن ارتباط می‌گیرند و انرژی داده و انرژی می‌گیرند.
- بازی، بازی و بازی و... تمام آموزش‌های لازم که کودک برای زندگی آینده‌اش به آن نیاز دارد، به شکل بازی و کاملا غیرمستقیم به او داده می‌شود.
- مشاوره به پدر و مادر برای رفتار مناسب با کودکشان و این برای هر خانواده متفاوت است.
- هر 5 کودک یک مربی دارند و بیشترین کار ما گفت‌وگو و ارتباط منطقی با اوست تا کودک بخواهد و یاد بگیرد.
- کودک در این مجموعه حق انتخاب و آزادی‌عمل دارد. اگر لباسش کثیف شود خودش می‌شوید، پاره شود خودش می‌دوزد و در پخت ناهار کمک می‌کند و با کشت و کار، محصولات خود را به فروش
می‌گذارد.
- کاملا با 5 حواس درک می‌کند که زندگی واقعی چیست و در مسیر زندگی رشد می‌یابد.
- او بامفاهیم اقتصادی چون وام‌گرفتن، قرض، پس‌انداز، سود، زیان و... آشنا شده  و برای کارآفرینی خود و تولید محصول تلاش می‌کند.
- در هر فصل کودکان یک شب در آوند می‌خوابند تا این فضا را به‌صورت اردو تجربه کنند، بازی ساعی انجام دهند و با ستاره‌ها ارتباط بگیرند.
- کودکان در تهیه میان‌وعده‌ها و غذاهای آوند (از خرید تا پختن) دخیل هستند. غذاها کاملا تازه و به روز بوده و سردی و گرمی آن رعایت می‌شود، مراقبه با غذا از عمده شاخص‌های این فرآیند است.
- در آوند، کودکان فرصت زندگی‌کردن و اجازه بروز توانایی‌هایشان را دارند. آنها فراوان به طبیعت می‌روند و بسیار طبیعت را به محل زندگی خود می‌آورند.
- کودکان در آوند و در دوره‌های قبل از مدرسه (آمادگی) برنامه‌های متفاوت و ویژه‌ای دارند که ضمن کودکی‌کردن و حفظ قوانین، آموزش‌های لازم را با 5 حواس خود دیده و درونی می‌کنند.
- ما تا 12سالگی بچه‌ها را حمایت کرده و رها نمی‌کنیم. (دقیقا تا دوره سوم سن طلایی)
آدرس سایت: www.aavand.org


تعداد بازدید :  531