شماره ۵۹۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
سگ‌کشی و موش‌هایی که جای سگ‌ها را می‌گیرند

سگ‌کشی انگار مختص اکثر شهرهای ایران است. بعد از وقایع تلخی که‌ سال گذشته در رشت و امسال در شیراز افتاد و عکس‌های زننده‌ای که از کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها در این شهرها منتشر شد، اکنون مهیار مقیمی، فعال محیط‌زیست مشهد خبر از سگ‌کشی در مشهد می‌دهد. مقیمی می‌گوید: «حیوانات شهری در مشهد به رسمیت شناخته نمی‌شوند. یعنی سازمان محیط‌زیست خراسان رضوی معتقد است که این حیوانات جزو حیات‌وحش نیستند پس مراقبت و حفاظت از آنها برعهده سازمان نیست. به همین دلیل جمع‌آوری و کشتن سگ‌ها به روش‌های بی‌رحمانه مدتی است که در مشهد دیده می‌شود.»
وی می‌افزاید: دیده‌بان حقوق حیوانات اخیرا طرحی داده است که با همان هزینه کشتار سگ‌ها می‌توان آنها را واکسینه و در محیط شهری حفظ‌شان کرد.
بنا به اعتقاد این فعال محیط‌زیست براساس علم زیست بوم‌شناسی واژه‌ای به نام کنام در این علم وجود دارد که تقسیم منابع اکوسیستم بین جانداران است. مثلا جای خالی‌ای که موادغذایی در آن دور ریخته می‌شوند و منبع تغذیه سگ‌های بی‌خانمان شهری است. حال تحقیقات نشان می‌دهد که اگر سگی کشته شود سگ‌های دیگر جای خالی او را در آن کنام می‌گیرند. به عبارتی هر کنام گنجایش تعدادی جانور را دارد که اگر از هر تعداد از آنها کاسته شود تعداد دیگری جایش را پر می‌کنند و بازهم جمعیت آن جانور همان عدد اولیه که گنجایش کنام است خواهد بود. حال فرض کنید که کشتار سگ‌ها آن‌قدر گسترده شود که همه آن جمعیت حذف شوند. آن وقت فکر می‌کنید چه خواهد شد؟ کدام جاندار جای سگ‌ها را در آن کنام خواهد گرفت؛ موش‌ها. این بلایی است که سر تهران آمده است. اگر سگ‌ها از شهرها حذف شوند آن کنام که همان محل انباشت زباله‌های غذایی است مکانی برای هجوم موش‌ها خواهد شد. در آن صورت انسان‌ها درگیر مشکلی می‌شوند که راه چاره‌ای برایش وجود ندارد. درحالی‌که سگ‌ها دوست انسان‌ها هستند. جزو جانوران موذی محسوب نمی‌شوند و حرف انسان‌ها را گوش می‌کنند و در بسیاری از مواقع به انسان‌ها کمک می‌کنند اما موش‌ها این جانشینان بالقوه سگ‌ها در محیط‌های شهری هیچ‌کدام از خصایص خوب فوق را ندارند و جز مزاحمت، ترس و بیماری ثمری برای انسان‌ها ندارند. با این حال بعضی‌ها در مدیریت شهری به جای این‌که راه و رسم زندگی کردن در کنار سگ‌ها را به مردم بیاموزند، دست به کشتار سگ‌ها می‌زنند بدون آن‌که از عواقب این کار خبر داشته باشند.
اعتراض به سگ‌کشی در شهرهایی مانند رشت و شیراز آن‌قدر زیاد بوده که در شهری مثل رشت مدیران شهرداری را وادار به عذرخواهی از مردم کرد و در عرض چند ماه سامانکده‌ای موقتی برای اسکان سگ‌های بی‌خانمان در اطراف رشت تهیه شد. حال باید دید که فعالان محیط‌زیست مشهد می‌توانند مدیران شهری این شهر بزرگ را وادار به ارایه راهکار درست کنند. راهکاری که در قانون هم پیش‌بینی شده و بنا به دستورالعمل صریح وزارت کشور شهرداری‌ها موظف به زنده‌گیری سگ‌ها و عقیم‌شدنشان شده‌اند.


تعداد بازدید :  179