شماره ۵۹۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
یک ناجی برای همه بی‌سوادها

شهروند| مردی که نهایت خشونتش در فوتبال، بلند صدا کردن ضارب چند ده‌ باره‌اش در زمین است، بیرون زمین فوتبال هم به اندازه روزهای بازی، خوددار و خونسرد نشان می‌دهد. لیونل مسی، این پسر متولد 24 ژوئن 3 روز دیگر وارد 28سالگی می‌شود؛ درحالی‌که به اندازه یک فوتبالیست 40ساله اتفاقات خوب و البته کلی افتخار به‌دست آورده است.
روزهای آمپول هورمونی
درباره رکوردها و تعداد گل‌های بهترین پاسورتاریخ حرف‌های زیادی زده شده اما زندگی خانوادگی و بیرون از میدان او کمتر مورد اشاره قرار گرفته است. لیونل، برخلاف بسیاری از فوتبالیست‌های مشهور به چند همسری اعتقاد نداشت و پس از یک دوره کوتاه نامزدی با دختر پزشک معالجش با آنتونلاروکوزو آشنا شد و ژوئن 2009 از ازدواج با او حرف زد. پدر این دختر یکی از بی‌شمار پزشکانی بود که در دوران کودکی و نوجوانی لیونل، وظیفه درمان رشد ناقص او را برعهده گرفت. مسی هنوز خاطرات دوران مصرف پرشمار آمپول‌های مخصوص رشد هورمون را از یاد نبرده؛ آنچه باعث شد او دردوران اوج، چندین بار وسط زمین دچار حالت تهوع شود! لیونل، 2 نوامبر 2012، پدر پسری به نام تیاگو نام گرفت و به قول خودش از آن زمان دریافت که زندگی خارج از چارچوب فوتبال هم لذت‌های زیادی در خود دارد.
عادت ویژه
مسی به قدری زادگاه خود را دوست دارد که هرگاه برای بازی‌های ملی به آرژانتین می‌رود، طبق یک عادت دیرینه، بعد از پایان تمرینات، رنج سفری  3ساعته را به جان می‌خرد تا در روساریو، شام را کنار خانواده‌اش صرف کند. پدر لیونل، همراه او در اسپانیا زندگی می‌کند و مسی به خاطر آسایش بیشتر مادرش، خانه قدیمی در روساریو را حفظ کرده و آن را به اعضای خانواده‌اش داده است.
امور خیریه
مسی‌ سال 2007 در دوران شهرت، یک موسسه خیریه به نام خودش و به قصد کمک به زندگی بهتر کودکان تأسیس کرد. 4‌سال بعد، مسی همزمان با دریافت سومین جایزه متوالی توپ طلایی جهان، سفیرحسن‌نیت سازمان یونیسف نام گرفت. اقدامات نیکوکارانه یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال، منطقه محل تولدش را هم در برمی‌گرفت. چه این‌که دو‌سال پیش یک آکادمی مجهز برای «نیو‌ولز‌اولدبویز» (تیم اول منطقه روساریو) ساخت و کاری کرد که فرزندش، عضو افتخاری باشگاه نام بگیرد. کمک 600‌هزار یورویی به بیمارستانی در روساریو، صرف نوسازی و تجهیز بیمارستان به بهترین مواد دارویی شد. دیگر اقدام جالب برنده 4 عنوان مرد‌ سال جهان، ایجاد کمپین یک در  11 بود. طبق برآوردهای سازمان ملل از هر 11 کودک، یک نفر از تحصیل محروم است و مسی با کمک به این کمپین، سعی در بهبود اوضاع تحصیلی کشورش دارد.

 


تعداد بازدید :  234