شماره ۵۹۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

مذاکره ایران، اروپا و آمریکا برای رفع اختلافات و تکمیل متن توافق جامع
معاونان وزیر امور خارجه برای تکمیل متن توافق جامع و رفع اختلافات صبح شنبه با معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا مذاکره کردند. مذاکره سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی ابتدا با هلگا اشمید بود و سپس وندی شرمن به آنها پیوست. معاونان وزیر امور خارجه از روز چهارشنبه در وین سرگرم مذاکره برای نگارش متن توافق جامع هستند. روز جمعه نیز در دو نوبت با معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کردند. به گزارش ایرنا، معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5 در وین هستند و صبح جمعه نشستی داخلی برای هماهنگی مواضع داشتند، نشستی که با توجه به اظهارنظر تازه جان کری مهم ارزیابی می‌شود. جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای نخستین‌بار روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده آماده برچیدن تحریم‌های اقتصادی ایران است آن هم بدون رسیدگی به ادعاهای دست داشتن ایران در ساخت سلاح‌های هسته‌ای.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در سخنانی در پاسخ به این‌که آیا موضوع پی ام دی بخشی از توافق است و آیا حل شدن  یا نشدن آن می‌تواند مانع از اجرایی شدن توافق شود، گفت: «همان‌طور که در نوامبر و سپس در اوایل ماه آوریل در لوزان به تفاهم رسیدیم، دسترسی آژانس برای حل نگرانی‌هایش درخصوص ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای گذشته و کنونی ایران باید بخشی از یک توافق نهایی و حتی زمانی باشد که یک توافق می‌تواند حاصل شود». این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: برای این‌که یک توافق به دست‌ آید آنها (ایرانی‌ها) باید پارامترها برای دسترسی مورد نیاز آژانس را مشخص کنند.
این پارامترها که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آن سخن می‌گوید همان نظام بازرسی است که ایران از آن با عنوان پروتکل الحاقی یاد می‌کند. اعضای تیم هسته‌ای کشورمان بارها تأکید کرده‌اند که پذیرفتن پروتکل الحاقی و اجرای آن از سوی ایران بخشی جدانشدنی از توافق هسته‌ای است. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی نیز تصریح کرد: آژانس برای این‌که بتواند نگرانی‌ها درباره‌ ابعاد نظامی احتمالی را حل کند باید دسترسی لازم را داشته باشد که این نه با اعتماد بلکه با یک رژیم راستی‌آزمایی مشخص اتفاق می‌افتد.

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: تأثیر سخنان کری را  باید در مذاکرات وین دید
تهران - ایرنا - سیروس ناصری عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا می‌تواند راهگشا باشد ولی باید صبر کرد و نتیجه آن را در مذاکرات وین دید که هم‌اکنون در جریان است. ناصری در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا گفت: قاعدتا باید تأثیر این صحبت‌ها را در مذاکرات وین بررسی کرد که هم‌اکنون در جریان است که هنوز خبری از وین نیامده است.
وی اضافه کرد: به نظر می‌آید وزیر امور خارجه آمریکا از جایگاه سیاسی قصد داشته مسیری را باز کند تا برای بن‌بستی که به نظر می‌رسید پیش روی مذاکرات است، راهی باز شود. اکنون باید دید در مذاکرات با گروه 1+5 و همچنین مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه مسیری طی می‌شود. ناصری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از‌ سال 1386 تا 1390در برابر تهاجم سنگین سیاسی در آژانس قرار گرفت و طی این سال‌ها یک سلسله‌مطالعات ادعایی واهی تبدیل به یک سلسله‌اتهامات قطعی شد که در گزارش‌های آژانس به‌عنوان سند علیه ایران مطرح شد.
به گفته وی، آنچه که کری می‌گوید بخشی ناظر به این قضیه است که ضروری نیست در گذشته متوقف شویم اما بخش منفی اظهارات وی این است که می‌گوید چون می‌دانیم چه اتفاقاتی افتاده است و منظور وی این است که این اتهامات واقعی است و ایران به دنبال سلاح هسته‌ای بوده است. بنابراین اینها را باید در کنار هم ملاحظه کرد. عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: آنچه اکنون مورد مناقشه است، مشکل بازرسی‌ها، دسترسی‌ها، مصاحبه‌ها و اسنادی است که در ارتباط با گذشته از ایران اطلاعات می‌خواهند.
این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: متاسفانه موضع آژانس هم در قبال ایران موضع مناسبی نیست به دلیل این‌که ایران در ‌سال 1390 تحت ماده 18 پادمان قرار گرفت که براساس آن هر نوع بازرسی از ایران برای آژانس مجاز است و ایران متعهد به اجرای آن شده است. ناصری افزود: کار دشواری که آقای ظریف انجام می‌دهد این است که باید ایران را از ذیل این ماده خارج کند، بدون این‌که اجازه دهد آژانس وارد حیطه‌های حساس داخلی شود و این یکی از مشکل‌ترین بخش‌هاست. عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان این‌که طی هفته آتی مسأله روشن‌تر می‌شود، تصریح کرد: به نفع هر دو طرف است که بحث درباره گذشته برنامه هسته‌ای ایران به نحوی حل‌وفصل و به بایگانی سپرده شود و ادامه بحث را در آینده ببینند.
وی پروتکل الحاقی و رسیدن به وضعیتی مشابه اعضای دیگر آژانس را بحث مطرح در فرآیند مذاکرات عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد رسیدن به راه‌حل در این زمینه سخت نباشد و درواقع آینده مهم است.


تعداد بازدید :  209