شماره ۵۹۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
در نخستین جلسه دادگاه
خانواده قربانیان کشتار کلیسای چارلستون، قاتل را بخشیدند

گروه جهان| خانواده قربانیان قتل‌عام کلیسای چارلستون در نخستین جلسه دادگاه عامل این جنایت حضور یافتند و با قاتل 21ساله‌ای که با چهره‌ای سرد و ساکت ایستاده بود تک به تک و رو در رو دیدار کردند. آنها درحالی‌که می‌گریستند اندوه خود را ابراز کردند و خواستار بخشش مسبب مرگ عزیزانشان شدند.
به گفته مقامات شهر چارلستون و با استناد به ویدیویی ثبت شده توسط دوربین‌های نصب شده در کلیسا، «دیلان روف» جوان که 2 ماه از سالگرد تولد 21سالگی‌اش می‌گذشت پیش از آن‌که به روی افراد حاضر در کلیسای تاریخی چارلستون آتش بگشاید، همراه با این افراد قریب به یک ساعت را به مطالعه کتاب مقدس گذرانده ‌است. او روز جمعه و به درخواست «جیمز گاسنل»، دادستان این پرونده برای رسیدگی به اتهامش در دادگاه بدون دست‌بند حاضر شد.
دیلان جوان که یونیفورم سیاه و سفید زندان را بر تن داشت توسط 2 نگهبان که جلیقه ضدگلوله بر تن داشتند همراهی می‌شد. جوانک 21ساله در جریان این جلسه هیچ احساسی از خود نشان نداد و حتی زمانی که از سوی خانواده قربانیان این جنایت خطاب قرار گرفت نیز تغییری در چهره‌اش حاصل نشد. در جریان این جلسه او به‌طور رسمی به 9 فقره قتل و حمله مسلحانه متهم شد. «فلیسیا سندرز»، مادر داغداری که پسر 26ساله‌اش را در جریان این جنایت از دست داد با حضور در دادگاه خطاب به روف گفت «تو تعدادی از دوست‌داشتنی‌ترین انسان‌هایی را که می‌شناختم به قتل رساندی، بند بند وجودم به درد آمده‌است». «تیوانزا سندرز» جوان‌ترین قربانی قتل‌عام در کلیسای چارلستون بود. خانم سندرز خود در زمان وقوع حمله در این کلیسا حضور داشت و موفق شد با دراز کشیدن روی زمین خود و نوه 5ساله‌اش را نجات دهد، اما شاهد مرگ پسر جوانش بود. به گفته دوستان و آشنایان، هنگامی که رگبار گلوله‌ها برای لحظاتی متوقف شد و دیلان روف مشغول عوض کردن خشاب اسلحه‌اش بود تیوانزا سندرز ملتمسانه از او خواهش کرد و گفت «تو نباید چنین کاری انجام دهی». اما پاسخ روف از تاریکی افکار و احساساتش خبر می‌داد. او به قربانی‌اش گفت «شما به زنان ما تجاوز کردید و کشور ما را تصاحب کردید. من باید کاری را که به انجامش مجبورم انجام دهم».
اما دیلان روف در جلسه دادگاه و هنگامی که 4 تن از اعضای خانواده سندرز به او یاد‌آوری می‌کردند که چطور پیش از انجام این جنایت مورد استقبال 9 قربانی قرار گرفت و به کلیسا راه‌ یافت، چیزی نگفت و کار دیگری جز خیره شدن به سقف، و گاهی هم به زمین انجام نداد.
«نادین کولییر»، فرزند «اتل لنس» 70ساله یکی دیگر از حاضران در این جلسه بود و هنگامی که فرصت پیدا کرد با قاتل مادرش رو در رو صحبت‌کند، گفت «دیگر هیچ‌وقت صدایش را نخواهم شنید و هیچ‌وقت نمی‌توانم دستانش را در دست بگیرم. تو به آدم‌های زیادی آسیب رساندی، اما من تو را می‌بخشم و خدا نیز تو را ببخشد». بنا بر قوانین کارولینای جنوبی، دیلان روف 21ساله در صورتی که از سوی دادگاه محکوم شناخته شود می‌تواند با مجازات اعدام مواجه شود. در همین حال «نیکی ‌هالی»، فرماندار جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی نیز از دادستان این پرونده خواستار اشد مجازات برای روف شده‌ است. با این حال خانواده قربانیان در دادگاه برای وی طلب آمرزش کردند.
حمله به کلیسای چارلستون که با نام کلیسای «مادر امانوئل» شناخته می‌شد و از ارزش بسیاری نزد سیاه‌پوستان برخوردار بود به دنبال موج اعتراضات ماه‌های اخیر به قتل و اعمال خشونت علیه شهروندان سیاه‌پوست و غیرمسلح از سوی پلیس آمریکا صورت گرفت. مرگ شهروندان سیاه‌پوست به دست نیرو‌های پلیس بار دیگر افکار عمومی در آمریکا را متوجه مسأله تبعیض‌نژادی و سیستم کیفری غیرعادلانه در این کشور کرد. این درحالی است که جیمز گاسنل، دادستان این پرونده در‌ سال 2005 به خاطر 2 اتهام از سوی دیوانعالی آمریکا مورد مواخذه قرار گرفته ‌است. یکی از این موارد توهین نژادی در جریان جلسه تخفیف محکومیت به متهمی سیاه‌پوست بود. این قاضی همچنین به خاطر آن‌که در جلسه روز جمعه خانواده دیلان روف را نیز دیگر «قربانیان» این جنایت خواند، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت.
حمام خونی که هفته گذشته در کلیسای چارلستون و در جریان مراسم عبادت روز چهارشنبه به راه افتاد، آخرین مورد از مجموعه تیراندازی‌های مرگباری است که هریک قربانیان بسیاری بر جای گذاشته‌اند. خشونت اخیر در کارولینای‌جنوبی بار دیگر موافقان و مخالفان حق دسترسی آزادانه شهروندان به سلاح گرم براساس متمم دوم قانون اساسی آمریکا را به بحث واداشته ‌است. «وندل گیلیارد»، نماینده دموکرات چارلستون در اظهاراتی در واکنش به جنایت هفته گذشته گفت «مردم در کارولینای جنوبی و کل کشور دیوانه تفنگ شده‌اند». وی با اشاره به اظهارات معمولی که پس از وقوع چنین فجایعی از سوی مقامات آمریکایی مطرح می‌شود، گفت «چند بار باید در کنار یکدیگر جمع شوم؟ چند بار باید متحد شویم؟».
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان کنفرانس‌ خبری‌اش در «سان‌فرانسیسکو» عنوان کرد که تیر‌اندازی اخیر در آمریکا نشان داد که «زنگار» نژاد‌پرستی هنوز در آمریکا به چشم می‌خورد و مخالفانی که وی را متهم کردند در تلاش است تا با سیاسی کردن این تراژدی بحث ممنوعیت خرید و فروش سلاح گرم را مطرح کند را سرزنش کرد. باید گفت که بین ماهیت این جنایت و محل وقوع آن وجه مشترکی وجود دارد؛ چارلستون یکی از بزرگترین بنادر خرید و فروش برده‌‌داران در آمریکا به شمار می‌رفته‌است و نخستین گلوله‌های جنگ داخلی آمریکا میان موافقان و مخالفان برده‌داری نیز در پادگانی در این شهر شلیک شده ‌است. «کرنل ویلیام بروکس»، رئیس انجمن ملی ترفیع رنگین‌ پوستان در آمریکا در این‌باره می‌گوید «این صرفا یک تیر‌اندازی و کشتار گروهی و تنها یک خشونت مسلحانه نبود، بلکه این جنایتی بر پایه نفرت نژادی بود و باید با در نظر گرفتن این موضوع با آن برخورد کرد».
به گفته 2 بازپرس آمریکایی دیلان روف به شلیک و قتل حاضران در کلیسای سیاه‌پوستان اعتراف کرده‌ است. وی در پاسخ به بازجویان انگیزه خود از این جنایت را آغاز جنگی نژادی عنوان کرده ‌است. او همچنین مدعی ‌است که پس از تحقیق درخصوص پیشینه این کلیسا و دریافتن آن‌که این کلیسای تاریخی متعلق به آفریقایی - آمریکایی‌هاست هدف خود را انتخاب کرده‌است.  به گفته یکی از دوستان روف، وی پیش از انجام این عملیات از طرح 6 ماهه خود برای آغاز یک جنگ نژادی خبر داده‌ بود. وی نخست طرح حمله به یک مدرسه یا کالج چارلستون را بررسی کرده ‌بود، اما پس از تحقیق درباره این کلیسا هدف خود را تغییر داد. همچنین در اسناد یافت شده تصاویری از او با کتی به چشم می‌خورد که روی آن پرچم آپارتاید به چشم می‌خورد.


تعداد بازدید :  292