شماره ۵۹۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
عضو کمیسیون امنیت ملی:
حمایت از طالبان خوب در افغانستان را تایید می‌کنم

فرشید غضنفرپور| خبر موافقت ایران با افتتاح دفتر طالبان در تهران را نخستین بار خبرگزاری آناتولی وابسته به دولت ترکیه منتشر کرد. بعدها خبرگزاری تسنیم نیز خبری درخصوص سفر هیاتی از طالبان به ایران را منتشر کرد که سخنگوی وزارت امورخارجه در کنفرانس خبری هفتگی‌اش درخصوص فحوای این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. بنابر ادعای خبرگزاری آناتولی، هیأت طالبان به رهبری ملا مختار منصور از وزیر خارجه ایران تقاضا کردند که دفتری سیاسی به منظور کمک به افغانستان جهت مبارزه با داعش و آمریکا در تهران تأسیس کنند و ایران نیز اخیرا به درخواست طالبان برای تأسیس دفتر در تهران پاسخ مثبت داده است. در ادامه انتشار این خبر بود که روزنامه وال استریت ژورنال در گفت‌وگو با یک مقام طالبان تلاش کرد به نوعی تأیید این خبر را از این فرد که «عبدالله» خوانده شده بود بگیرد. حالا محمدصالح جوکار نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: طالبانی که می‌توانند مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار بگیرند با طالبان القاعده و ملاعمر متفاوتند. ما از طالبان خوب حمایت می‌کنیم. طلبه‌هایی که در راستای نفی نظام سلطه تلاش می‌کنند نه تروریست‌ها.
اخبار مرتبط با تأسیس دفتر طالبان در ایران را شما هم حتما در رسانه‌های خارجی مطالعه کرده‌اید، البته اصل دیدار چند هفته پیش هیأت طالبان در تهران را وزارت خارجه تکذیب نکرد هر چند تأیید هم نشد، فکر می‌کنید موضوع تأسیس دفتر طالبان تا چه اندازه صحت داشته باشد؟
در افغانستان گروه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که همه هم نام طالبان را بر خود می‌گذارند. طالبان یعنی طلبه و این طلبه‌های افغانستانی با آنچه در ذهن ما به‌عنوان نیروهای وابسته به القاعده فعالیت می‌کنند متفاوتند. به نظر من اگر ارتباط با این گروه از طالبان برقرار شود در راستای تضمین امنیت جمهوری اسلامی اقدام خوبی صورت گرفته است اما این‌که این دفتر در ایران تأسیس شده یا نه را من اطلاعی ندارم و نمی‌توانم خبر را تأیید کنم.
در مجموع نزدیکی به گروه‌های معارض با داعش در نقاط مختلف منطقه برای جلوگیری از گسترش نفوذ تروریست‌های داعش تا چه اندازه به‌عنوان یک استراتژی کلان مدنظر نهادهای امنیتی نظام  قرار دارد؟
گروه‌های شبه‌نظامی زیادی در افغانستان فعالیت می‌کنند. بحثی که ما از ابتدای انقلاب آن را دنبال می‌کردیم حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش بوده است. این طالبانی که می‌گویم اگر با آنها ارتباط بگیریم برای امنیت کشور مفید است هم هیچ ارتباطی با آن طالبان تحت رهبری ملاعمر ندارند. ما از گروه‌ها و نهضت‌هایی که در راستای آزادسازی کشورشان فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنیم و این موضوع همواره در صدر فعالیت‌های ما قرار داشته است.
یعنی می‌گویید ما در افغانستان، طالبان خوب داریم و طالبان بد؟
 نمی‌توان گفت هر طلبه‌ای در افغانستان مبارزه کرد وابسته به القاعده است. ما از طالبان خوب حمایت می‌کنیم نه طالبان بدی که به‌عنوان متحد القاعده می‌شناسید.
ما با دولت افغانستان ارتباطات نزدیکی داریم، این حمایت‌ها منجر به تضعیف دولت در افغانستان نمی‌شود؟
نه، همیشه به این صورت نیست که ساختار حکومت‌ها و نهضت‌ها از هم جدا باشد. ما امروز با دولت لبنان ارتباط داریم اما از حزب‌الله هم حمایت می‌کنیم. اینجا هم همین اتفاق می‌افتد. ما از گروه‌هایی که در راستای نفی نظام سلطه در جهان گام برمی‌دارند، حمایت   می‌کنیم.


تعداد بازدید :  266