شماره ۵۹۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
ریزگردها و ذرات معلق باعث شدند
۲۵‌درصد آب رودخانه‌ها شور شد

شهروند| خشکسالی اقلیم ایران را گرفتار چرخه باطلی کرده است. حالا علاوه بر کمبود شدید و بحران ذخایر آبی، ریزگردها و ذرات نمک معلق در هوا نیز از تبعات بیابانی شدن دشت‌های کشور است که به شور شدن آب‌های سطحی نیز انجامیده است. ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام این‌که ۲۵‌درصد از منابع آب رودخانه‌ها شور شده است، گفت: بیش از
 ۳۰۰ دشت کشور با بحران آب مواجه شد. او با اشاره به کاهش شدید میانگین بارندگی در ۴۰‌سال گذشته ادامه داد: برداشت‌های نامناسب از منابع آبی آسیب‌های مختلفی را در طبیعت به بار آورده است و این‌گونه طبیعت توسط طوفان ریزگرد و نمک انتقام می‌گیرد. محمودی با اشاره به این‌که ۵۰‌درصد از ۶۰۹ دشت کشور با بحران آب مواجه هستند، اعلام کرد: درحال حاضر، منابع آبی دشت‌ها تحلیل رفته و به مناطق ممنوعه بحرانی تبدیل شده است. علاوه بر آن ۲۵‌درصد منابع آب رودخانه‌ها شور شده است که این موضوع هم به دلیل وجود ریزگردها و ذرات نمک معلق در هواست و هم به علت فاضلاب‌هایی است که وارد رودخانه‌ها می‌شود.
به گفته کارشناسان درحال حاضر فاضلاب و پساب کشاورزی وارد رودخانه‌ها و آب‌های جاری می‌شود که این موضوع سبب شسته‌شدن نمک موجود در خاک و سموم کشاورزی و ورود آن به آب‌های جاری می‌شود. موضوعی که البته از نگاه وزیر نیرو نیز پنهان نمانده است. چندی قبل حمید چیت‌چیان به رسانه‌ها گفته بود از ورود فاضلاب به برخی رودخانه‌های کشور بی‌خبر نیست و تلاش می‌شود با اعمال راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت حجم ورود آلاینده‌ها به رودخانه‌های بزرگ کشور کاهش یابد اما این موضوع مسأله‌ای نیست که به راحتی امکانپذیر باشد و نیازمند گذشت زمان است.


تعداد بازدید :  107