شماره ۵۹۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
تشدید نظارت‌های وزارت بهداشت بر موادغذایی خاص رمضان
در ماه رمضان حجم شکایت‌های مربوط به غذا حتی به ٨۵‌درصد می‌رسد

شهروند| معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از تشدید و تمرکز کنترل‌ها بر عرضه موادغذایی در ماه رمضان خبر داد. محسن فرهادی با بیان این‌که با آغاز ماه مبارک رمضان نوع فعالیت‌های مرکز متفاوت می‌شود، به ایسنا گفت: «در این ماه بخشی از فعالیت‌های ما به قبل و بعد از ساعت افطار متمرکز می‌شود. حتی بعضی از اماکن در شب، فعالیت‌شان چند برابر می‌شود.» او به تمرکز تیم‌های سیار مرکز سلامت محیط و کار به ساعات قبل و بعد از افطار اشاره کرد: «امسال بخشنامه‌ای مبنی بر تشدید کنترل‌ها در ماه مبارک رمضان را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کردیم.» فرهادی از تمرکز نظارت‌ها بر موادغذایی خاص در ماه رمضان هم خبر داد: «روی برخی از این مواد مانند زولبیا و بامیه در سطح قنادی‌ها و ‌آش و حلیم در سطح مراکز عرضه آنها نظارت داریم و در برخی مواد مانند خشکبار نیز بر استان‌های محلی و شمالی تمرکز بیشتری اعمال می‌کنیم.»
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این‌که در ماه رمضان تأکید ویژه‌ای بر کنترل مراکز تفریحی و به‌خصوص مراکز تفریحی آبی داریم، ادامه داد: «در ساعات بعد از افطار که مردم بیشتر به سمت مراکزی مانند پارک‌ها و تفرجگاه‌ها می‌روند و فعالیت آنها افزایش می‌یابد، این مراکز مورد هدف ما در کنترل و نظارت است.»
به گفته فرهادی این مرکز روی نذورات مردم در مساجد و هیأت‌های مذهبی به‌ویژه در شب‌های احیا نظارت و کنترل بیشتری انجام می‌دهد. براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، مردم می‌توانند شکایت‌های خود را به سامانه 1490 که پل ارتباطی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با مردم است، اعلام کنند.»
او ادامه داد: «حجم عمده‌ای از شکایات واصله به سامانه مربوط به رستوران‌ها و مراکز تهیه غذاست و بین ٧۵ تا ٨۵‌درصد آنها به محدوده غذا مربوط می‌شود که در ماه‌های مختلف متفاوت است. برای مثال در ماه رمضان معمولا تعداد شکایت‌ها افزایش یافته و حجم شکایات مربوط به غذا حتی به ٨۵‌درصد هم می‌رسد.»
فرهادی درباره برخوردهای نظارتی با متخلفان، با بیان این‌که شکایات به دو دسته فوری و عادی تقسیم می‌شوند، گفت: «برخورد لازم براساس نوع شکایت انجام می‌گیرد به این معنی که اگر مورد شکایت بهداشتی بحرانی باشد، همکاران ما به فوریت تیمی را به محل اعزام و در صورت تأیید تخلف با متخلف برخورد می‌کنند. البته ابتدا سعی بر رفع مشکل است اما گاهی ممکن است مورد به دستگاه‌های قضایی ارجاع داده شده و حتی تعطیل شود.» فرهادی درباره رتبه‌بندی اغذیه‌فروشی‌ها و نانوایی‌ها، تأکید کرد: «این اقدامات هنوز نهایی نشده و با صنوف آنها صحبتی نکرده‌ایم.»


تعداد بازدید :  297