شماره ۵۹۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
مرتضي سليمي، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان مركزي در گفت‌وگو با «شهروند»:
خدمات جمعیت هلال‌احمر تخصصی و اثرگذار است
هلال احمر به‌عنوان یک نهاد مردمی قدم‌های موثری برای حل مشکلات آسیب‌دیدگان بردارد

شهروند| استان مرکزی، پایتخت صنعتی کشور است؛ این استان از شمال به استان‌های تهران، البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌‌های تهران، قم و اصفهان منتهی می‌شود و به‌عنوان کریدور ارتباطی مرکز کشور شناخته شده است. در این استان به دلیل جاده‌های مواصلاتی مختلف و کارخانه‌های مهم صنعتی، آموزش همگانی در زمینه بحران و امداد اهمیت بسزایی دارد. به همین منظور گفت‌و‌گویی داشته‌ایم با مرتضی سلیمی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌وگو است.
  امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان ‌سال «دولت‌ و ملت، همدلی‌ و‌ هم‌زبانی» نامیده شده است؛ به عقیده شما جمعيت هلال‌احمر در تحقق این شعار چه میزان می‌تواند موثر باشد؟
خدمات امدادي، بشردوستانه و تسكين آلام بشری، مصداق بارز همدلي و همزباني و ظرفيت منحصربه‌فرد در حوزه اجتماعي است كه اين خدمات در جمعيت هلال‌احمر موج می‌زند. یکی از ماموریت‌های اصلی جمعيت هلال‌احمر و تشکل‌های مردم نهاد و ارگان‌های خیریه و مردمی باید نزدیک کردن لایه‌ها و طبقه‌های مختلف جامعه به همدیگر و هدایت سرمایه‌های معنوی و مادی در راستای برنامه‌های دولت باشد. جمعيت هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد مردمی توانسته اقدامات موثری را در تقویت پیوند‌های اجتماعی و حل مشکلات اقشار مختلف به‌ویژه آسیب‌دیدگان داشته باشد و خدماتی که این جمعیت به مردم ارایه می‌دهد تخصصی و اثرگذار است.
  مهم‌ترین برنامه جمعیت هلال‌احمر مرکزی در این میان چیست؟
موقعيت استراتژيك استان و قرار گرفتن در كريدور شمال به جنوب، غرب به شرق و همچنين قرار گرفتن استان مجاور پايتخت، ضرورت آمادگي در پاسخگويي به سوانح را دو چندان می‌کند. به همين سبب در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي زيادي براي اهتمام به اين مقوله صورت گرفته كه نتيجه آن وجود 11پايگاه امداد و نجات در عرصه حوادث جاده‌اي بوده است. شايان ذكر است استان مركزي يكي از استان‌هاي پرحادثه در بحث امداد جاده‌ای به‌شمار می‌رود و امدادرساني به بيش از 4‌هزار و 700 نفر در قالب هزار عمليات در ‌سال 93 نشان‌دهنده شدت و تعدد وقوع حوادث جاده‌ای در اين استان است.
  یکی از اهداف جمعیت هلال‌احمر تحقق شعار هر خانواده يك امدادگر است؛ در این خصوص در استان مرکزی چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟
اين جمعيت با هدف تحقق شعار هر خانواده يك امدادگر، در زمينه آموزش نيز اقدامات مطلوبي را انجام داده كه آموزش 50‌هزار نفر از دانش‌آموزان استان، 10‌هزار نفر از دانشجويان علمي-كاربردي، 5‌هزار نفر از مددجويان و كاركنان كميته امداد، 25‌هزار نفر كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي، 350 نفر از مديران دستگاه‌هاي اجرايي ازجمله آنها است.
از ديگر دغدغه‌هاي اين جمعيت آموزش و آماده‌سازي تيم‌هاي عملياتي مجهز است كه طي سال‌هاي اخير و با هدف پاسخگويي موثر به حوادث و با تكيه بر نيروي انساني كارآمد رسمي و داوطلب انجام شده و تاكنون به بيش از 1400 امدادگر و نجاتگر فعال در قالب صد تيم تخصصي آماده ارایه خدمات امدادي است.
  جايگاه جمعيت هلال‌احمر استان مركزي در عرصه امداد‌رساني را چگونه  می‌بینید؟
جمعيت هلال‌احمر استان مركزي در سال‌هاي اخير توانسته در ماموریت‌های ملی و بین‌المللی مختلفي حضور پيدا كند كه حضور تيم امدادي‌ درماني جمعيت هلال‌احمر استان در سيل پاكستان‏‏‏، فعاليت امدادي و درماني در كشور قحطي‌زده سومالي، ارایه خدمات امدادي و درماني به مدت ۲۱ روز و حضور 120 نفر پرسنل و امدادگر جهت امدادرساني به زلزله‌زدگان ورزقان آذربايجان‌شرقي و زلزله بوشهر و همچنين ارایه خدمات امدادي و حمايتي به زلزله‌زدگان روستاي سنگك بخش نوبران، از آن جمله است كه در عرصه كلان و کشوری به‌عنوان یکی از استان‌های فعال در زمينه‌هاي امدادي و حضور فعاليت مديريت بحران مطرح است.
  به‌روز کردن امكانات و تجهيزات در جمعیت هلال‌احمر یکی از برنامه‌هایی بود که‌ سال گذشته مورد توجه قرار گرفت؛ در این خصوص چه کارهایی انجام داده‌اید؟
احداث انبار امدادي استاندارد در شهرستان‌هاي محلات، تفرش و دليجان و نگهداري 22 قلم كالاي امدادي، احداث ساختمان اداري در شهرستان‌هاي تفرش، شازند، آشتيان و زرنديه، ميزباني دوره‌هاي توان‌افزايي كشوري و راه‌اندازي سامانه جامع امدادگران و نجاتگران كشور براي اولين‌بار در استان از اقدامات مهم جمعيت در این مورد به شمار می‌آید.
  کمک‌های ملی خیران به جمعیت هلال‌احمر یکی از پشتوانه‌های پیشبرد فعالیت‌های بشردوستانه است؛ جمعیت مرکزی برای جذب این کمک‌ها چه فعالیتی انجام داده است؟
جمعيت هلال‌احمر استان مركزي در سال‌هاي اخير در جذب خيران يكي از استان‌هاي برتر كشور بوده كه از آن جمله می‌توان به جذب 7هزار مترمربع زمين در شهرستان فراهان
6006 مترمربع در شهرستان تفرش، 3هزارمترمربع در شهرستان ساوه، 4158 مترمربع زمين در شهرستان آشتيان و... و كسب عنوان برتر كشوري طي سال‌هاي 90، 91، 92، 93 در مراسم تجليل از داوطلبان برتر كشوري اشاره كرد.
  در پایان بفرمایید که این استان چه کمبودهایی دارد؟
همان‌طور كه در بخش‌هاي قبل اشاره شد، استان مركزي يكي از استان‌هايي است كه به دليل قرار گرفتن در موقعيت استراتژيك و در یک منطقه پرتردد، شاهد حوادث جاده‌ای روزانه و قابل توجهي است كه افزايش توان امدادي اين جمعيت در زمينه‌هاي افزايش پايگاه‌هاي
 امداد و نجات جاده‌اي، تأمين و استقرار دايمي بالگرد، رفع مشكل كمبود نيروي انساني امدادي و كارشناسي و... می‌تواند كمك موثري در آمادگي و پاسخگويي مناسب اين جمعيت و انجام رسالت‌ها و ماموريت‌هاي محوله باشد كه اميد است در ‌سال‌جاري و حمايت و مساعدت مسئولان محترم، شاهد تحقق اين امر باشيم.


تعداد بازدید :  185