شماره ۵۹۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
روز خنده ایران

شهروند| 31 خرداد، روزی تلخ برای جامعه و یادگاری شیرین برای فوتبال ماست. 27‌سال پیش در این تاریخ در گرماگرم بازی برزیل و اسکاتلند، یکی از فجیع‌ترین زلزله‌های تاریخ، رودبار را تقریبا با خاک یکسان کرد اما 8‌سال بعد در یک جام‌جهانی دیگر، برتری در نبرد قرن جام‌جهانی، ما را از خوشحالی به خیابان‌ها کشاند.
تولد  فرانکی
37‌سال پیش، یک روز قبل از فرا رسیدن تاریخ شانس فوتبال ما، فرانک لمپارد، بهترین گلزن تاریخ چلسی به دنیا آمد. خواهرزاده، جیمی‌ردنپ معروف در سال‌های آخر دوران بازی از چلسی دل کنده و حالا در آمریکا توپ می‌زند.
دوران فرانسوی
ژان تیگانا و زین‌الدین زیدان، 2 افسانه فوتبال فرانسه هر 2 در روز 2 تیرماه به دنیا آمده‌اند؛ زیزو 43 و تیگانا 59‌سال پیش. هر 2 بازیکن، اعضای کلیدی تنها 2 فرانسه باشکوه تاریخ فوتبال هستند. زیدان با بردن 3 عنوان مرد‌سال جهان و شیوه بازی خاص خود، از سوی عده‌ای، کامل‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال نامیده می‌شود. 39‌سال پیش در روز 2 تیر، پاتریک ویرا، دیگر فوتبالیست بزرگ فرانسوی هم به دنیا آمد.
خوش به حال دنیا!
شنبه 3 تیر 1366، لیونل مسی در سانتافه آرژانتین متولد شد. ستاره فوتبال دنیا با هنر نابش درون میدان، خیلی‌ها را بابت آفرینش او در این روز، سپاسگزار خداوند کرده است. برنده 4 عنوان مرد‌سال جهان به تحقیق بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال است. 4‌سال پیش در چنین روزی، تومیسلاو ایوویچ، سرمربی سابق تیم‌ملی کشورمان به دلیل بیماری و کهولت سن در 77 سالگی درگذشت. او در دوران طلایی مارسی، یکی از مربیان تیم بود و همراه امارات، نایب‌قهرمان جام‌ملت‌های آسیا در‌سال 1996 شد.
شبی خوش‌تر از همه تاریخ
چند ساعت پس از برتری 5 بر صفر آرژانتین مقابل جامائیکا، سوپرمارکت‌هایی که تازه با پدیده صف‌تخمه آشنا شده بودند، ناگهان خلوتی ویژه‌ای را تجربه کردند و ایران در ساعت 22 و 30 دقیقه روز 31 خرداد 1377 برای بازی قرن با آمریکا آماده شد. بازی دوم در گروه ششم جام‌‌جهانی 1998 با ضربه سراستثنایی استیلی و فرار مهدوی‌کیا به سود ما به پایان رسید تا به فاصله یکسال، دومین جشن خیابانی به خاطر فوتبال شکل بگیرد. در این روز
میشل پلاتینی، اسطوره فوتبال فرانسه و رئیس فعلی یوفا هم به دنیا آمد؛ البته 43‌سال قبل از بازی ایران و آمریکا!
مرگ تاسف‌بار
5 تیر یادآور خاطرات تلخ و شیرینی است. 47‌سال پیش در چنین روزی، پائولو مالدینی، اسطوره میلان به‌دنیا آمد. او همه 24‌سال دوران بازی‌‎اش را در روسونری گذراند و به همین خاطر، شماره‌اش بازنشسته شد اما 12‌سال پیش در روز 5 تیر، «مارک ویوین فو»ی کامرونی اواسط نیمه دوم بازی نیمه‌نهایی جام‌کنفدراسیون‌ها در‌سال 2003، بدون هیچ برخوردی دچار حمله قبلی شد و ساعاتی بعد در بیمارستان درگذشت. جالب این‌که او در همان زمینی به زمین افتاد که بیشترین سال‌های دوران حرفه‌ای‌اش را سپری کرده بود؛ استادیوم ژرلان لیون!


تعداد بازدید :  228