شماره ۵۹۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
در کنگره شرکت‌های ملی نفتی جهان، عطش به بازار انرژی ایران عیان‌تر شد
پیام روشن نفتی از لندن

شهروند| کنگره «شرکت‌های ملی نفتی جهان» لندن در شرایطی برگزار شد که کارشناسان و مقامات شرکت‌کننده آمده بودند تا درباره سرمایه‌گذاری نفتی و آینده این حوزه، اقدام‌های پیش‌بینانه‌ای را صورت دهند. حالا با بالا گرفتن احتمال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی، این رویداد هم اهمیت ویژه‌ای یافت و حاضران در این کنگره با ابراز امیدواری نسبت به لغو تحریم‌های بین‌المللی
(علیه ایران) تاکید داشتند که شرکت‌های بزرگ نفتی لحظه‌شماری می‌کنند تا با لغو تحریم‌ها، به بازار ایران بازگردند. براساس گزارش ایرنا، در این کنگره 2 روزه که چهارشنبه به پایان رسید، بیش از
 30 کارشناس، مقام نفتی و نمایندگانی از شرکت‌های نفتی بین‌المللی حاضر بودند تا درباره دستاوردها و چالش‌های راهبردی صنعت نفت بحث و گفت‌وگو کنند.  
«اما مهم‌ترین بحث در این کنگره، حاشیه‌هایی بود که درباره ایران مطرح شد. پاول استونز کارشناس مسائل نفتی و محقق امور انرژی در اندیشکده «چاتم‌هاوس» در حاشیه این کنگره از اشتیاق شرکت‌های بین‌المللی نفتی (ای‌او‌سی) برای بازگشت به ایران خبر داد و گفت که اگر ایران بتواند قراردادهای نفتی‌اش را اصلاح کند، شرکت‌های بین‌المللی نفتی بیشتری جذب بازار ایران خواهند شد.  استونز با بیان این‌که براساس ضوابط داخلی ایران، نمی‌توان قراردادهای تولید مشترک (پی‌اس‌اِی) امضا کرد، خاطرنشان ساخت که این موضوع را می‌توان از طریق اصلاح در برخی واژگان قرارداد که برای شرکت‌های بین‌المللی جذابیت داشته باشد، فراهم کرد.  
«سایمن تلینگ» کارشناس نفتی پیشین شرکت نفتی «بی‌پی» و مدیر اجرایی شرکت «ار‌پی‌اس» نیز با اشاره به علاقه‌مند‌ی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران گفت:  با توجه به منابع غنی انرژی در ایران و طولانی شدن توقف همکاری‌ها، به محض لغو تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری، به این کشور سرازیر خواهند شد. وی گفت: پرواضح است که شرکت‌های زیادی برای تجارت با ایران علاقه‌مند هستند و از آن‌جا که مدت زیادی است که درهای تجاری آن بسته بوده یقینا عطش آنها برای بازگشت به بازار این کشور زیاد است.  
کریس کوک محقق دانشگاه کالج لندن (یو. سی. ال) درخصوص آثار تحریم‌ها علیه ایران گفت: من فکر نمی‌کنم که تحریم‌ها صرفا تاثیرات منفی داشته است و براساس تجربه‌ای که به دست آورده‌ام، متوجه شده‌ام که ایرانیان قابلیت انعطاف زیادی در برابر چالش‌ها و مشکلات دارند.  وی با بیان این‌که ایرانیان توانستند در طول تحریم‌ها، ظرفیت‌های اقتصادی‌شان را بازسازی کنند، توضیح داد:  یقین دارم در صورتی که ایران همچون کشورهای عربی از سوی غرب تأمین می‌شد، نمی‌توانستند پایه‌های فکری مستحکمی را در کشورشان ایجاد کنند.  کوک ادامه داد:  لذا من معتقدم درحالی‌که ایران «باید» به سرمایه‌گذاری در منابع فکری داخلی‌اش توجه کند، می‌تواند به مشارکت با شرکت‌های غربی و سازمان‌های آموزشی به صورت همزمان ادامه دهد.  «الهام حسن‌زاده» کارشناس و محقق مسائل نفتی نیز با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به بازار ایران و تاثیرات مثبتی که این مسأله می‌تواند در اقتصاد کشور به همراه داشته باشد، تصریح کرد:  این شرکت‌ها این روزها مشغول مطالعه روی بازار ایران هستند و مشاورانی را استخدام کرده‌اند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی کنند.  این کارشناس مسائل نفتی همچنین در سخنانی در این کنگره، با اشاره به تأخیر در رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران که قرار بود در اسفند‌ سال گذشته در چارچوب یک کنفرانس بین‌المللی در لندن صورت بگیرد، گفت: رونمایی از قراردادهای جدید به دلیل تحریم‌ها تاکنون به تعویق افتاده است که امیدواریم با حصول توافق هسته‌ای در اولین فرصت ممکن برگزار شود.  وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در مورد زمان احتمالی رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد احتمالا در ماه سپتامبر میلادی برگزار خواهد شد.


تعداد بازدید :  212