شماره ۵۹۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
قتل‌عام 9 سیاهپوست در کلیسای چارلستون آمریکا
دیلان روف 21 ساله عبادت‌کنندگان حاضر در کلیسای آفریقایی-‌آمریکایی‌های چارلستون را به گلوله بست

گروه جهان | چهارشنبه گذشته عبادت‌کنندگان حاضر در کلیسای «امانوئل» شهر چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا جوانی را که خواستار همراهی‌شان شد در جمع خود پذیرفتند. «دیلان روف» تنها برای دقایقی حاضرین در کلیسای تاریخی آفریقایی-آمریکایی‌‌ها در شهر چارلستون را در انجام عبادت‌شان همراهی کرد. پس از آن اسلحه‌ای را که با خود همراه داشت بیرون کشید و قتل‌عامی برپا کرد. عامل این جنایت نژادپرستانه روز پنجشنبه، یک روز پس از تیراندازی در کلیسا توسط نیرو‌های پلیس دستگیر شد. در ویدیویی که از دقایق حضور دیلان روف در این کلیسا منتشر شده‌ این جوان 21 ساله در جمع کوچکی از حاضران در این کلیسا به چشم می‌خورد و هیچ نشانی از فاجعه‌ای که دقایقی بعد رخ می‌دهد به چشم نمی‌خورد.
به گفته پلیس، روف 9 تن از حاضرین در این کلیسا را هدف قرار داد و به قتل رساند. 8 تن از قربانیان در دم جان باختند و نفر نهم در بیمارستان چارلستون آخرین نفس‌‌هایش راکشید. وقوع جنایت بی‌‌سابقه در مکانی مذهبی که در قلب منطقه‌ای توریستی در چارلستون به وقوع پیوست موجب غافلگیری مقامات این شهر شد. «جو رایلی» شهردار این شهر در این خصوص گفت: «مردم مشغول عبادت عصر چهارشنبه بودند. یک مراسم و گرد‌همایی برای دعا و پرستش خدا. سپس فرد پلیدی وارد می‌شود و بدون هیچ دلیل خاصی آنها را به گلوله می‌بندد». البته باید گفت که شهر چارلستون در زمینه آمار جرایم وضع چندان مناسبی ندارد و بررسی‌ سال 2011 موسسه «مرگان کوئینتو» از آمار جرایم در این شهر حاکی از آن است که میزان قتل در این شهر بیش از 2برابر میانگین آمریکاست.
قربانیان تیراندازی در کلیسای چارلستون را 6 زن و 3 مرد تشکیل می‌دهند که در جمع‌شان «کلمنتا پنکنی»، کشیش این کلیسا که در فعالیت‌های سیاسی نیز حضور داشت به چشم می‌خورد. یکی از بازماندگان این تراژدی می‌گوید زمانی که از مهاجم خواستند تیراندازی را متوقف کند، دیلان روف در پاسخ گفته ‌است: «شما به زنان ما تجاوز  و کشور ما را تصاحب کرده‌اید. من هم باید کاری را که ناچار به انجامش هستم، انجام دهم». به گفته یکی از مقامات امنیتی این شهر مهاجم مسلح در تلاش بود تا به ‌سیاه‌پوستان شلیک کند. به گفته مقامات امنیتی آمریکا فرد مظنون پس از تعقیب و گریزی 14 ساعته در شهری کوچک در کارولینای شمالی، در فاصله 350 کیلومتری کلیسای امانوئل دستگیر شد.
بنابر گفته عموی عامل این حمله، دیلان روف در ماه آوریل و به مناسبت تولد 21 سالگی‌اش از پدرش یک اسلحه دریافت کرد. این درحالی است که فعالیت‌های این روف در شبکه‌های اجتماعی نیز از شیفتگی وی به مسایلی نظیر برتری‌نژادی و خشونت‌های نژادی خبر می‌دهد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در روز پنجشنبه «اندوه و خشم» خود از تیراندازی در کلیسای چارلستون را ابراز کرد و از سرخوردگی شخصی‌اش درخصوص فضای سیاسی فعلی آمریکا که فرصت اعمال محدودیت‌ در خرید و فروش تسلیحات گرم را فراهم نمی‌کند، خبر داد.
اوباما در این خصوص گفت: «ما از تمام حقایق با خبر نیستیم، اما می‌دانیم که یک بار دیگر مردمان بی‌گناه در جایی به قتل‌ می‌رسند، به این خاطر که فردی که به دنبال آسیب رساندن به دیگران است به آسانی به سلاح دست می‌یابد». سخنرانی روز  پنجشنبه اوباما چهاردهمین بیانیه دوران ریاست‌جمهوری او درخصوص قتل‌عام و تیراندازی بود که از این حیث یک رکورد محسوب می‌شود. وی در سخنان خود نیز به این موضوع که بارها ناچار به ایراد سخنرانی‌هایی نظیر  این شده ‌است، اشاره کرد. وی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: «حالا زمان سوگواری است. اما صادقانه باید گفت؛ در برخی از مواقع ما به‌عنوان یک کشور با این حقیقت مواجه هستیم که چنین خشونت و جنایتی در دیگر کشور‌های توسعه‌یافته اتفاق نمی‌افتد». اوباما پیش از این قتل‌عام دانش‌آموزان در «نیوتاون» را «بد‌ترین روز دوران ریاست‌جمهوری» خود خوانده بود و شکست قانون‌گذاران در تصویب قانون محدودیت حمل سلاح را «احتمالا ناامیدکننده‌ترین اقدام کنگره در دوران ریاست‌جمهوری» خود خوانده بود.

 


تعداد بازدید :  162