شماره ۵۹۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

اعلام آمادگی حزب دموکراتیک خلق ترکیه برای ائتلاف با عدالت و توسعه
رهبر حزب «دموکراتیک خلق‌ها» گفت که حزبش آماده حمایت از دولت ائتلافی متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه و این حزب است. به گزارش مهر، دمیرتاش در مراسمی که به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در شهر دیار بکر ترکیه برگزار شد، گفت:  از دولت ائتلافی که مبنای آن متناسب با خواسته‌های حزب دموکراتیک خلق باشد حمایت می‌کنیم. وی با بیان این‌که طبق اصول دموکراسی دو حزب عدالت و توسعه و جمهوریخواه خلق دو حزبی هستند که اولین رایزنی‌ها را در مورد تشکیل دولت ائتلافی خواهند داشت، افزود «حزب دموکراتیک خلق‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا ترکیه بدون دولت نباشد». این درحالی است که دمیرتاش در اظهارات پیشین خود احتمال ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را به‌طورکلی رد کرده ‌بود. در همین حال «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری خلق دیروز پیشنهاد خود را به «دولت باغچه لی» رئیس حزب حرکت ملی ارایه کرد تا بتواند وی را برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب خود راضی کند. قلیچدار اوغلو در یک مصاحبه با روزنامه حریت خطاب به همتای خود در حزب حرکت ملی گفت: «بیایید با کمک یکدیگر دولت ائتلافی تشکیل دهیم. در این راه، پیشنهاد می‌دهم که نخست‌وزیر این دولت شما باشید».

دیدار پوتین و جانشین ولیعهد عربستان در روسیه
«محمد بن سلمان»، معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، روز پنجشنبه گفت: «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه این کشور دعوت ولادیمیر پوتین برای سفر به مسکو را پذیرفته است. وزیر دفاع ۳۰ ساله عربستان‌سعودی که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد سن پترزبورگ به روسیه سفر کرده بود در حاشیه این نشست با رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد. موافقت با سفر به مسکو درحالی است که پادشاه عربستان ماه گذشته دعوت اوباما برای حضور در نشست کمپ دیوید را رد کرده بود. به گزارش خبرگزاری اسپوتینک، روسیه و عربستان روز پنجشنبه توافقنامه بین دولتی هسته‌ای امضا کردند. این نخستین سند همکاری اتمی روسیه و عربستان است. در همین حال، یکی از اعضای هیأت عربستان‌سعودی که برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نظامی و فناوری «ارتش 2015» روسیه به مسکو سفر کرده بود روز سه‌شنبه گفت که ریاض مایل است سامانه پیشرفته موشک بالستیک اسکندر را خریداری کند. اسکندر، سامانه موشکی بالستیکی پیشرفته‌ای است که می‌تواند تا فاصله 280 کیلومتری در یک دقیقه به 2هدف شلیک کند.

ارایه پیش‌نویس توافقنامه سازمان ملل به گروه‌های یمنی حاضر در ژنو
فرستاده سازمان ملل به یمن پیش‌نویس توافقنامه‌ای را که شامل 10 بند است به طرف‌های یمنی در ژنو ارایه کرده که در صورت توافق نهایی این طرف‌ها با این پیش‌نویس خبر آن به‌زودی اعلام می‌شود. همچنین سخنگوی سازمان ملل از توافق طرف‌های یمنی با آغاز آتش‌بس در این کشور خبر داد که جزییات آن بعدا اعلام می‌شود. به گزارش ایسنا، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده سازمان ملل به یمن پیش‌نویس توافقنامه‌ای را برای پایان درگیری‌ها در یمن به طرف‌های مذاکره‌کننده یمنی در ژنو ارایه کرده است که مورد توافق اکثر این طرف‌هاست. در همین راستا احمد فوزی، سخنگوی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از توافق طرف‌های یمنی با آتش‌بس خبر داد که جزییات آن بعدا اعلام می‌شود. در شرایطی که هیات‌های اعزامی احزاب داخلی یمن در مذاکرات ژنو، خواستار برقراری آتش‌بس دایم در این کشور هستند، هیأت ریاض حاضر به پذیرش آن نیست. براساس گزارش‌ها، هیأت اعزامی از ریاض به مذاکرات ژنو خواستار اجرای آتش‌بس موقت در یمن است و با درخواست گروه‌های یمنی برای پایان دادن به تجاوز نظامی و درگیری‌ها در یمن موافقت نمی‌کند. این مذاکرات امروز به پایان می‌رسد و طرفین فردا ژنو را ترک خواهند کرد.

ممنوعیت تحریم محصولات اسراییلی در آمریکا
کارولینای جنوبی به‌عنوان اولین ایالت در آمریکا با تصویب طرحی تحریم محصولات رژیم صهیونیستی را غیرقانونی اعلام کرد. به گزارش تسنیم، رماندار‌کارولینای جنوبی طرحی را به تصویب رساند که طی آن تلاش‌ها برای انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسراییل از روز پنجشنبه در این ایالت غیرقانونی اعلام شد. این اولین ایالت آمریکایی به شمار می‌رود که به حمایت از رژیم صهیونیستی و مخالفت با جنبش جهانی تحریم محصولات اسراییلی پرداخته است. هرچند در این طرح اشاره مستقیمی به نام رژیم صهیونیستی نشده است اما عقد قرارداد نهادهای عمومی با شرکت‌هایی که اقدام به بایکوت شخص یا محصولاتی که کارولینای جنوبی امکان سود بردن از آن را دارد، ممنوع اعلام شده است. طبق این طرح جنبش تحریم محصولات اسراییلی موسوم به BDS باعث تضعیف اقتصاد کارولینای جنوبی شده و تبعیضی علیه شهرک نشینان اسراییلی به شمار می‌رود. شرکت‌ها نیز باید با عدم مشارکت در فعالیت‌های مربوط به تحریم موافقت کنند.


تعداد بازدید :  241