شماره ۵۹۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
درخواست آزادسازی قیمت خودرو به شورای اقتصاد
مردم: وقت رفع انحصار در بازار خودرو فرا رسیده است

شهروند | چندی است که بحث آزادسازی قیمت خودرو دوباره قوت گرفته و در این میان وزارت صنعت و تجارت پرچمدار این میدان شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخالفان قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت همواره بر این موضوع تاکید داشته که شرایط فعلی با دهه نخست انقلاب تفاوت کرده است. به اعتقاد مسئولان این وزارتخانه خودرو در دهه‌های شصت و هفتاد در خانواده‌ها کالایی لوکس و انحصاری به شمار می‌رفت ولی امروزه با توجه به افزایش سطح رفاه عمومی به جزء جداناپذیر و ضروری خانواده‌ها تبدیل شده و به همین دلیل دیگر نیازی به قیمت‌گذاری آن توسط نهادهای فرادولتی نیست؛ بنابراین آنها از شورای اقتصاد خواسته‌اند هرچه سریع‌تر نظر خود را در این‌باره اعلام کند. مسئولان این وزارتخانه معتقدند آزادسازی قیمت خودرو همانند کشورهای دیگر سبب افزایش کیفیت محصولات خواهد شد و خودروسازان مجبور خواهند شد برای فروش محصولات‌شان ‌رو به تنوع محصول و افزایش کیفیت بیاورند. با این حساب و با وجود مخالفت برخی از کارشناسان، آزادسازی قیمت خودرو در شورای اقتصاد در دست بررسی است.  در ادامه دیدگاه تعدادی از مخاطبان را نسبت به این خبر بخوانید:  
حمید: موافقم قیمت خودرو آزاد بشه. خودروسازها با هر قیمتی بازار تعیین کرد بفروشند ولی تعرفه واردات کم بشه. تعرفه واردات روی قیمت تأثیر بیشتری داره تا میزان تقاضا.
ناشناس: با آزادسازی کاملا موافقم به شرطی که تعرفه واردات زیر 10‌درصد بشه. پژو پارس رو پارسال از کارخانه خریدم 34‌میلیون تومان که میشه حدود 10‌هزار دلار- بماند که 10 بار برای تعمیرات جزیی و کلی رفتم نمایندگی و کلی وقت و انرژی صرف کردم. تویوتا یاریس در بازارهای جهانی 12‌هزار دلاره. به نظر شما واردات آزاد بود چند نفر پژو پارس و تندر و 206 و ... می‌خریدند؟
رضا: اگه روند انحصار به همین ترتیب ادامه پیدا کنه خودروسازهای ایرانی به فکر افزایش کیفیت نمی‌افتند.
ناشناس: مگه این انحصار برای سایر کالاهای ایرانی وجود داره؟! الان لوازم خانگی خارجی در بازار موجوده، ایرانی هم وجود داره. انحصار خودروی ملی تنها به ضرر مصرف‌کننده بوده.
حسینی: آیا می‌دونید که چند‌درصد سود حاصل از گرانی خودرو به بیت‌المال برمی‌گرده؟ آیا می‌دونید سهامداران عمده سهام خودرویی در بورس چه افرادی هستند؟ تا وقتی رانت در سهام صنایع موجود در بورس وجود داره، این افزایش قیمت‌ها سودی برای رشد صنعت نداره.
محمود: کسانی که خودروساز ایرانی‌رو با کره‌جنوبی مقایسه می‌کنن، آیا نرخ تورم و وضع اقتصاد کلان کره‌جنوبی با ایران یکیه؟
سهند: به بهونه مشکلات اقتصادی که نمیشه مردم‌رو مجبور کرد کالایی با حداقل کیفیت و قیمت بالا بخرند. بالاخره این مشکلات باید از یه‌جایی حل شه
عرفان: چاره مشکلات اقتصاد ما یه جمله است: مبارزه با رانت و فساد

 


تعداد بازدید :  87