شماره ۵۹۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
نماینده مردم ساری در مجلس و عضو شورایعالی هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند»:
فعالیت اجتماعی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد
هرگونه اصلاح در اساسنامه هلال‌احمر باید با نظر کارشناسان این مجموعه صورت پذیرد

حسام خراسانی| جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان تنها فدراسیون در مجموعه صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سطح دنیا به حساب می‌آید که دارای اساسنامه قانونی و مشخص است. اساسنامه این جمعیت در طول سال‌های متوالی چندین بار مورد بازنگری قرار گرفته و در‌سال 1382 آخرین بازنگری توسط مجلس شورای اسلامی وقت صورت پذیرفت.  نیمه‌دوم ‌سال گذشته بود که مجددا زمزمه‌هایی مبنی بر بحث بازنگری در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر شنیده شد؛ موضوعی که تغییر در دستور کار آن 27 اردیبهشت‌ماه در صحن علنی مجلس مطرح و در پایان با مخالفت اکثریت نمایندگان مردم روبه‌رو شد.  پیش از این نیز در دیداری که رئیس جمعیت هلال‌احمر با رئیس مجلس داشت دو طرف درخصوص این موضوع رایزنی داشتند و بر فرصت بیشتر برای بازنگری و ایجاد تغییرات در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر تأکید شد.  گروه «هلال» روزنامه شهروند در صفحه امروز خود این مهم را با «محمد دامادی» عضو شورایعالی جمعیت هلال‌احمر بررسی کرده است.  نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در این گفت‌وگو تأکید داشت که باید تغییرات در اساسنامه کارشناسی‌شده باشد و با نظر کارشناسان این مجموعه صورت بگیرد. او همچنین درخصوص بودجه و برخی از موازی‌کاری‌ها صحبت کرده است.  سطرهای پیش‌رو، شرح گفت‌وگوی «شهروند‌» با آقای دامادی است.
صحبت را با بحث بازنگری در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر آغاز کنیم.
  برخی ایرادها به اساسنامه جمعیت هلال‌احمر وارد بود؛ دوستان انتقاداتی داشتند؛ چند هفته پیش تقاضای تغییر دستور مبنی بر در دستور قرار گرفتن اصلاح اساسنامه جمعیت هلال‌احمر در جلسه علنی مطرح شد که درنهایت با مخالفت نمایندگان مجلس رد شد.  این‌که ما قوانین را به روز کنیم کار خوبی است و من معتقدم اصلاح اساسنامه و تغییر آیین‌نامه یک امر ضروری است؛ اما قطعا هرگونه تغییری باید با نظر جمعیت هلال‌احمر و کارشناسی شده باشد. الحمدلله نیروهای آشنا و کارآمدی در این مجموعه فعالیت می‌کنند؛ جمعیت هلال‌احمر دارای تیم کارشناسی بسیار خوبی است و مجلس هم باید از نظرات کارشناسی این افراد استفاده کند.  چند وقت پیش فراکسیون هلال‌احمر و امداد و نجات جلسه‌ای با رئیس جمعیت هلال‌احمر داشت؛ این موضوع در آن جلسه نیز مطرح شد.  طبیعتا یکسری اختلافات و سلایق‌نظر وجود  دارد.  اگر هدف‌گذاری ما افراد باشند، کار به نتیجه نخواهد رسید؛ اما اگر هدف اعتلای جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد مردمی بزرگ است، می‌تواند  مثمرثمر شود.
بحث دیگری که رئیس‌جمهوری نیز در هفته گرامیداشت هلال‌احمر بر آن تأکید داشتند، موازی‌کاری برخی فعالیت‌های سازمان‌ها با جمعیت هلال‌احمر بود؛ مجلس در این مورد چه نظری دارد؟
در ابتدای کار صحبتی با دکتر ضیایی رئیس جمعیت هلال‌احمر داشتیم و جلسه‌ای هم ما با وزیر بهداشت برگزار کردیم.  در این جلسات قرار شد که برخی از مسئولیت‌های وزارت بهداشت را به جمعیت هلال‌احمر بسپاریم؛ چراکه جمعیت هلال‌احمر خدمات‌رسانی مطلوبی در بسیاری از حوزه‌ها انجام می‌دهد.  به‌طور مثال شما نگاه کنید در یک حادثه جاده‌ای، هم اورژانس می‌رسد و هم تیم امدادونجات؛ همه زحمت می‌کشند، اما این موضوع خلل‌آفرین است و این مسأله به صلاح نیست.
یعنی مسئولیت اورژانس به هلال‌احمر سپرده  می‌شود؟
در گفت و گویی که با وزیر بهداشت هم داشتم ایشان اعلام کرد که ما آمادگی این را داریم که مدیریت اورژانس جاده‌ای را به جمعیت هلال‌احمر بسپاریم، که من در ادامه تأکید کردم این مدیریت را باید با اعتباراتش بسپارید.  خیلی از نهادها در کشور ما به صورت موازی فعالیت می‌کنند، اگر تجمیع صورت پذیرد، بهتر می‌توانیم به جلو حرکت کنیم.  به‌طور مثال در وزارت ورزش و جوانان بخش جوانان کجاست؟ حوزه جوانان مغفول واقع شده است. ما یا باید مجددا سازمان ملی جوانان را احیا کنیم یا فعالیت‌های سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر که مجموعه توانمندی است و دکتر روحانی ریاست با تدبیر دولت نیز در مراسم هفته هلال‌احمر بر این موضوع صحه گذاشت را گسترده‌تر کنیم.
به نظر با توجه به مردمی بودن نهاد هلال‌احمر نتیجه سرمایه‌گذاری در این زمینه هم خوشایند خواهد بود...
بله؛ ما هلال‌احمر را یک نیروی دولتی نمی‌دانیم و بر مردمی بودن این مجموعه تأکید داریم.  خود من از طریق انتخابات به این رده در مجموعه هلال‌احمر رسیده‌ام تا خدمتگزاری دوستان را انجام دهم.  مردم هستند که بر سرنوشت خود حاکم‌اند و ما باید به آنها اعتماد کنیم و مسئولیت را به خودشان بسپاریم.  باید از جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد مردمی حمایت کرد.
داشتن پشتوانه مالی و اعتباری مناسب و استقلال مالی در جمعیت هلال‌احمر موضوعی است که بارها از سوی مدیران این جمعیت، مسئولان دولتی و تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شده؛ نظر شما در این مورد چیست؟
این موضوع را دولت می‌تواند در لایحه خود داشته باشد؛ مجلس حمایت‌کننده است. ما در کمیسیون تلفیق وقتی دیدیم ردیف بودجه جمعیت به اندازه کافی نیست با توجه به این‌که کشور ما حادثه‌خیز است و کار اجتماعی هزینه‌بر است، پیشنهاداتی دادیم و الحمدلله تصویب شد. اما دولت هم باید در لایحه‌های خود پیشنهادهایی بدهد. موضوع تبلیغات را نیز جمعیت هلال‌احمر باید دنبال کند.  مردم ما خیر پیشه هستند؛ خیران آمادگی کامل دارند تا مانند گذشته به شکل اهدای زمین و وجه نقد به این مجموعه کمک کنند.  باید جمعیت هلال‌احمر با تبلیغات مناسب از این ظرفیت نیز در زمینه مالی استفاده کند.


تعداد بازدید :  201