شماره ۵۹۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
خطری در کار نیست

|  سجاد نسیم‌دوست  |   عضو فعال سازمان جوانان هلال احمر در طرح حیات دوباره(اهدای عضو)|

اهدای عضو، اهدای زندگی است. این جمله ظاهری ساده دارد اما به همین راحتی مورد پذیرش جامعه نیست. مسأله اهدای عضو در بین جوانان راحت‌تر جا افتاده است و تعداد بیشتری از آنها به این‌که اعضایشان را پس از مرگ اهدا کنند، فکر می‌کنند یا کارت اهدا دارند. ولی در نسل قبلی ما، آنهایی که متولدین دهه 40 هستند مثلا پدران و مادرانمان، هنوز این مسأله برایشان سوال‌برانگیز است و وقتی می‌بینند چنین فرمی را پر می‌کنید، ممکن است فکر کنند فرزندشان در خطر است یا مثلا در خطر مرگ قرار دارد.
این موضوع برای نسل ما، این گونه نیست. ما فکر می‌کنیم که وقتی خودمان نیستیم می‌توانیم عضومان را اهدا کنیم و زندگی دیگران را نجات دهیم. در این زمینه صداوسیما و رسانه‌ها بهتر می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند. همچنین تبلیغات در اینترنت و فضای مجازی هم می‌تواند کمک کند تا مسأله اهدای عضو جا بیفتد. همچنین وقتی فردی مثل من که خودم کارت اهدا دارم، صاحب فرزند شوم و به او این مسأله را آموزش و انتقال دهم، در نسل بعدی هم جا می‌افتد. چون من دیگر برای این‌که فرزندم کارت اهدا داشته باشد مشکلی ندارم.
جا افتادن این مسأله زمان می‌برد اگرچه که نگرش مردم در این سال‌ها بهتر شده است. یکی از دلایل هم این است که چهره‌های مشهور و بازیگران و فوتبالیست‌ها این فرم را پر کرده‌اند. وقتی مردم ببینند کسی مثل خانم عسل بدیعی این کارت را داشته و خانواده‌اش بعد از فوت او، اعضایش را اهدا کرده‌اند، این مسأله برایشان بیشتر قابل پذیرش است. اتفاق‌های اینچنینی باعث شده که مردم آرام‌تر شوند و ببینند که بازیگران و خانواده‌هایشان راحت با این مسأله کنار می‌آیند و چون پوشش رسانه‌ای‌اش زیاد است بین مردم جا می‌افتد.
زمانی که دانشجو بودم و می‌خواستم عضو جمعیت شوم، فرم اهدای عضو را هم پر کردم. البته قبل از آن هم فکر این‌که چنین کارتی داشته باشم تا وقتی در حیات نبودم خانواده‌ام اعضایم را به کسانی که نیاز دارند اهدا کنند در ذهنم بود و درنهایت آن را عملی کردم. مادرم آن اوایل مخالف بود اما مسئول ثبت‌نام استان با او صحبت کرد و بعد از توضیح دادن مسأله برایش او را قانع کرد که داشتن این کارت ضرری به من نمی‌رساند تنها در صورت فوت من به کسانی که نیاز دارند، کمک می‌کند و آنها را به زندگی برمی‌گرداند. البته درحال حاضر به کسانی که می‌خواهند این کارت را داشته باشند پیشنهاد می‌کنم که در سایت اهدا ثبت‌نام کنند. این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و کارشان همین است. به‌طورکلی فکر می‌کنم دید مردم نسبت به این موضوع دارد بهتر می‌شود و تعداد بیشتری از مردم به اهدای عضو پس از فوت‌شان فکر می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  167