شماره ۵۹۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
گزارش یونیسف در مورد خطر گرسنگی در میان کودکان جهان

صندوق کودکان سازمان‌ملل متحد (یونیسف) می‌گوید در هر دقیقه، 10کودک در جهان به‌دلیل نرسیدن موادغذایی کافی به آنها جان خود را از دست می‌دهند. یونیسف می‌گوید، یک‌چهارم از کودکان زیر پنج‌سال در کشورهای درحال توسعه به کم‌وزنی مبتلا هستند.
این سازمان هشدار می‌دهد که جهان نتوانسته مشکل سوءتغذیه کودکان را حل کند.
یونیسف می‌گوید به‌رغم طرح‌های متعدد برای رفع این مشکل، شمار کودکان زیر پنج‌سال که به دلیل کمبود موادغذایی به کم‌وزنی مبتلا هستند از ‌سال ۱۹۹۰ تاکنون فرقی نکرده است. بنابر گزارش تازه صندوق کودکان سازمان‌ملل، نیمی از کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه در جهان، در جنوب آسیا زندگی می‌کنند. این گزارش همچنین می‌گوید، تغذیه ناکافی عامل مرگ 5میلیون و 600‌هزار کودک در ‌سال است.
یکی از اهداف سازمان‌ملل متحد برای هزاره جدید (Millennium Development Goals)، پاکسازی جهان از فقر مفرط تا ‌سال ۲۰۱۵ میلادی و به نصف رساندن تعداد کودکان مبتلا به کم‌وزنی تا همین تاریخ است.
اما یونیسف هشدار می‌دهد که جهان برای رسیدن به این هدف هنوز گام‌های موفقی برنداشته است.
در کل، ۲۷‌درصد از کودکان زیر پنج‌سال در کشورهای درحال توسعه (۱۴۶ میلیون) غذای کافی برای خوردن ندارند.
در ‌سال ۱۹۹۰ این آمار ۳۲‌درصد بود
نیمی از کودکان که زیر وزن طبیعی هستند در جنوب آسیا، بنگلادش، هند و پاکستان زندگی می‌کنند و حدود ۴۷‌درصد از کودکان زیر پنج‌سال هند به کم‌وزنی مبتلا هستند.
در مناطق شرقی و جنوبی آفریقا که مکررا به قحطی دچار می‌شود، پیشرفت در زمینه رفع سوءتغذیه بسیار آهسته بوده است و ۲۹‌درصد از کودکان این مناطق با سوءتغذیه روبه‌رو هستند.
در شرق آسیا، چین از‌ سال ۱۹۹۰ به این‌سو هرساله به‌طور میانگین آمار کودکان زیر وزن طبیعی در این کشور را به میزان ۷/۶‌درصد کاهش داده است اما کشورهای دیگر در این منطقه پیشرفت چندانی نداشته‌اند.
فقط دو منطقه در جهان - منطقه آمریکای لاتین و کارائیب با ۷‌درصد کودک مبتلا به کم‌وزنی و منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه با ۱۵‌درصد سوءتغذیه در میان کودکان- پیشرفت خوبی در جهت رسیدن به «اهداف توسعه هزاره سوم» (M.D.G) داشته‌اند.
پایین‌ترین آمار مربوط به سوءتغذیه و کم‌وزنی میان کودکان کشورهای درحال توسعه در اروپای شرقی و مرکزی و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع دیده می‌شود. الگوی کم‌وزنی در میان کودکان کشورهای صنعتی و پیشرفته
 یک دست نیست. مثلا نوزادانی که وزنشان کمتر از حد طبیعی است معمولا در خانواده‌های بسیار فقیر و همچنین اقلیت‌های قومی متولد می‌شوند.
 تقویت غذا
ویتامین‌ها و مواد معدنی در رشد کودک نقشی حیاتی دارند و هرگونه کمبود آنها، خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. مثلا، کمبود «ید» در پخت‌وپز خانگی باعث می‌شود که هر ساله ۳۷‌میلیون نوزاد با احتمال اختلال در قدرت فراگیری روبه‌رو باشند.
یونیسف خواستار تدابیر متعددی برای مبارزه با سوءتغذیه میان کودکان شده است. توزیع کپسول ویتامین A و تقویت موادغذایی با مواد معدنی آهن و ید ازجمله روش‌های آسانی است که می‌تواند در تغییر این وضع بسیار مفید باشد.
صندوق کودکان سازمان‌ملل همچنین از دولت‌های جهان می‌خواهد تا موضوع تغذیه کودکان را در مرکز سیاست‌های ملی و برنامه‌ریزی‌هاِی بودجه خود قرار دهند؛ همچنین اطلاعات و منابع بهتری را در مورد تأثیر تغذیه در زندگی و رشد کودکان در اختیار خانواده‌ها قرار دهند.
یونیسف در گزارش تازه خود می‌گوید، دولت‌ها باید به‌ویژه تأکید خود را بر دو‌سال اول زندگی کودک قرارداده و در مورد فواید تغذیه از شیر مادر تبلیغات بهتری انجام بدهند.


تعداد بازدید :  128