شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
گلدن استیت، قهرمان «NBA» شد
تاریخ‌سازی بعد از 40‌سال حسرت

شهروند| برای نسل تماشاگر «بسکتبال نوین» و فینال‌های تکراری «شیکاگوبولز- یوتاجاز»، نام گلدن استیت، یک آشنایی‌زدایی کامل به وجود می‌آورد! اگر روزی هیوستون راکتس و حکیم اولاجوان مسلمان، شگفتی بزرگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا را رقم زدند و‌سال 1994، قهرمان شدند، این بار شگفتی با نام قهرمان جدید رقابت‌ها معنا شد؛ گلدن‌استیت واریرز. درحالی‌که لبران جیمز اسطوره‌ای، این فصل در ترکیب کلیولندکاوالیرز پنجمین فینال خود را تجربه می‌کرد، هم‌تیمی‌های او برای اولین‌بار این رقابت بزرگ دنیای ورزش را پشت‌سر می‌گذاشتند؛ البته این تجربه اصلا خوشایند نبود و پس از 4 بازی پایاپای، رقابت پنجم و ششم به سود گلدن استیت خاتمه یافت تا این تیم قبل از کشیده‌شدن سرنوشت به بازی هفتم، برای نخستین‌بار از‌سال 1975 (پس از 40 سال) قهرمان لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا شود.
ستاره‌ها
استیفن کری، گارد رأس گلدن استیت و آندره ایگودالا در این بازی 25 امتیاز برای تیمشان کسب کردند تا تیمشان قهرمان شود. ایگودالا، بازیکن موثر تیم قهرمان با بلندشدن از روی نیمکت و درخشش در بازی، باارزش‌ترین بازیکن سری فینال‌های فصل 2015-2014 بسکتبال حرفه‌ای آمریکا نام گرفت. از طرفی این قهرمانی، چهارمین توفیق گلدن‌استیت در قهرمانی در بسکتبال حرفه‌ای آمریکا بود؛ آن هم پس از سال‌های 1947، 1956 و 1975.
یازدهمین 4 بر2!
برای یازدهمین‌بار در تاریخ فینال‌های NBA، برنده در بازی ششم مشخص شد و درحقیقت نتیجه 4 بر 2 شکل گرفت. قبل از گلدن‌استیت 2015، دالاس ماوریکز درفینال‌سال 2011 مقابل میامی هیت با اتکا به درخشش ستاره‌ای به نام درک نوویتسکی آلمان، در بازی ششم کار را تمام کرده و قهرمان شده بود. قهرمانی اخیر گلدن‌استیت، نتیجه درخشش استیفن کری است؛ مردی که با مصدومیت در اولین بازی‌های فینال، کمی هواداران را نگران کرده بود اما رفته‌رفته بهبود یافت و در هیبت گارد راس گلدن‌استیت، قهرمانی را به تیمش هدیه داد.
خوشحالی مضاعف
کری پس از قهرمانی تیمش سر از پا نمی‌شناخت. او درباره این فتح تاریخی گفت: «روز بسیار باشکوهی را در تاریخ تیم رقم زدیم. شخصا هر آنچه درتوان داشتم، نشان دادم اما این قهرمانی تنها به خاطر من شکل نگرفت و همه اعضای تیم در آن نقش داشتند.» قطعا بخشی از این موفقیت از آن «استیو کر» مربی تیم است. این مرد 49 ساله متولد بیروت لبنان، 3 بار همراه شیکاگو، 2 بار با سن‌آنتونیو و یک بار هم با گلدن‌استیت، قهرمان لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا شده و یکی از تنها 2 بسکتبالی تاریخ است که با 2 تیم مختلف، 2‌سال متوالی قهرمان NBA نام گرفته. رکورددار بزرگ پرتاب‌های موفق 3 امتیازی بین همه بازیکنان دارای حداقل 2‌هزار شوت به سبد(بامیانگین 45.4 پرتاب موفق) را فراموش نکنید؛ درست مانند گلدن‌استیت واریرز.


تعداد بازدید :  443