شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
«شهروند» نکات مثبت و منفی تیم‌‌ملی بعد از توقف مقابل ترکمنستان را بررسی می‌کند
... و ناگهان کی‌روش محبوب شد!
کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» جوانگرایی در تیم‌ملی را عاملی موثر دانستند

شهروند| شاید در فاصله 3‌سال مانده تا شروع جام‌جهانی 2018 بهترین فرصت نصیب کارلوس کی‌روش شده باشد تا بتواند آینده‌نگری کرده و با توجه به سن بالای برخی از بازیکنان تیم‌ملی، جوانان آینده‌دار لیگ را از همین حالا آبدیده کند. این اتفاق که در دیدار ایران مقابل ازبکستان برای نخستین‌بار رخ داد و موفقیت‌آمیز هم بود،‌ در اولین بازی رسمی در راه جام‌جهانی 2018 باعث توقف شاگردان کی‌روش شد تا بار دیگر انتظار بیان انتقادهایی نسبت به تیم‌ملی بزرگسالان را داشته باشیم.
توقف تاریخی مقابل تیم 173 جهان
باورش سخت است اما تیم ایران به شکلی عجیب نتوانسته در 22‌سال اخیر ترکمنستان را شکست دهد و این تیم آسیای میانه برای پنجمین‌بار متوالی اجازه نداد‌ ایران به 3 امتیاز برسد. تیمی که در رده 173 رنکینگ فیفا قرار دارد،‌ مقابل یوزهای ایرانی که دارای رده 41 جهان و نخست آسیا هستند،‌ عرض‌اندام کرد. این تساوی برای نخستین بار در تاریخ بازی‌های نخست ایران در مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی رخ داد. قبل از این بدترین نتیجه ایران برد 4 بر یک بود.
اولین اعتماد رسمی کی‌روش
خیلی از کارشناسان معتقدند که دیدار با ترکمنستان اولین بازی رسمی بود که کی‌روش به بازیکنان جوانش بدون این‌که اجباری در کار باشد،‌ اعتماد کرده است. ترکیب اولیه تیم‌ملی مقابل ترکمنستان میانگین سنی 26‌سال را داشت،‌ درحالی‌که پیش از این کمتر بازیکن جوان و بی تجربه‌ای مورد اعتماد کی‌روش قرار می‌گرفت. شاید در بازی‌های تدارکاتی سرمربی پرتغالی این جرات را به خرج داده بود اما این دیدار رسمی، جایی برای رونمایی از تفکرات جدید کی‌روش بود. گفت‌وگو با کارشناسان می‌تواند نکات منفی و مثبت تیم‌ملی در شرایط کنونی را مشخص کند.
نگاه مخالف؛ مهدی مناجاتی
مهدی مناجاتی، سرمربی سابق تیم‌ملی همواره جزو مخالفان کارلوس کی‌روش بوده و توقف مقابل ترکمنستان را دستاویز برای حمله این مربی پرتغالی می‌کند. او به «شهروند» می‌گوید:  «گفته‌اند که می‌خواهند از نفرات جوان استفاده کنند اما به چه قیمتی؟ ما هم این جوانان را دوست داریم و به نظرم به آنها باید میدان داده شود اما مشکل جای دیگری است؛‌ آن‌جا که سرمربی تیم‌ملی هر نتیجه‌ای که بگیرد،‌ به جای پاسخگویی به مردم به داور حمله می‌کند. کی‌روش چون می‌داند زیرپایش سفت است و هیچ‌کس به او کاری ندارد،‌ اصلا برایش مهم نیست که تیم پیروز نشده است.»او صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «این جوانگرایی خوب است اما صحبت من این است که در دوره‌های قبلی توسط مربیان ایرانی نیز انجام شد. وقتی ایرانی‌ها جوانگرایی می‌کردند،‌ نه‌تنها هیچ‌کس مثل حالا تشویق نمی‌کرد،‌ بلکه با یک باخت از ریشه او را می‌زدند. پرویز دهداری را یادمان نرود که از دسته دوم به تیم‌ملی بازیکن آورد. حداقل باید چند مربی ایرانی کنار کی‌روش قرار بگیرند اما این آقا نمی‌خواهد چنین چیزی را قبول کند.»
نگاه بی‌طرف؛ هومن افاضلی
هومن افاضلی را معمولا به‌عنوان یک کارشناس منصف می‌شناسیم. او درباره توقف در داش‌آغوز به «شهروند»  عنوان می‌کند:  «این نتیجه یک وجه مثبت و یک وجه منفی دارد. به‌هرحال ما نتوانستیم امتیاز لازم را کسب کنیم اما از سوی دیگر کی‌روش برای اولین‌بار به جوانان در یک بازی رسمی اعتماد کرد. شاید بعد از 4‌سال کمی برای این کار دیر باشد اما باز هم باید حمایت شود. وقتی یک تیم جوان می‌شود،‌ نوسان دارد و بعد از خوردن گل نمی‌تواند خودش را کنترل کند. البته ممکن است با گذشت زمان خیلی از همین بازیکنان جوان کنار بروند ولی باید این دوره طی شود.»افاضلی حرف‌های دیگری هم زد: «اینکه در گام اول متوقف شدیم، از نظر نتیجه خوب نیست اما در جوانگرایی روالی طبیعی است. شخصا از کی‌روش به خاطر استفاده نکردن از جوانان انتقاد می‌کردم، و حالا که این اتفاق رخ داده، باید پشت او بایستم. جامعه نیز باید یاد بگیرد که این نتایج را تحمل کند و کارشناسان نیز وظیفه دارند این تفکر را به جامعه تزریق کنند. حتی تیم‌ملی آلمان بعد از جام‌جهانی نوسان زیادی داشته چون خودش را برای جام‌جهانی بعدی آماده می‌کند یا ژاپن که مثل ما در بازی اولش مقابل سنگاپور متوقف شد، چنین شرایطی داشت. فقط امیدوارم کی‌روش عقب‌نشینی نکند و تیم‌ملی را با همین روال پیش ببرد.»
نگاه موافق؛ حشمت‌مهاجرانی
حشمت مهاجرانی جزو نفراتی بود که مدام از کی‌روش انتقاد می‌کرد اما انگار جوانگرایی تیم‌ملی خیلی او را تحت‌تأثیر قرار داده که اینطور از سرمربی تیم‌ملی دفاع می‌کند: «بازیکنانی که در دیدار مقابل ترکمنستان به میدان رفتند،‌ شاید برای دومین بار کنار هم بازی می‌کردند. نباید برای جواب گرفتن از این جوانگرایی که در تیم‌ملی انجام شده،‌ عجله کنیم و کسی هم نگران صعود نباشد چون صد‌درصد صعودمان به مرحله بعدی قطعی است. تیم‌ملی درحال پوست اندازی است و باید در این راه به کی‌روش کمک کنیم، نه این‌که به خاطر یک تساوی از او انتقاد کنیم.»وی همچنین می‌افزاید: ‌«به هر حال کی‌روش با قرار دادن یک ترکیب جوان در زمین ریسک کرد و شاید حداقل می‌توانست تعویض‌های بهتری داشته باشد اما الان زمان انتقاد نیست و باید انتقادات را به پایان دور مقدماتی موکول کنیم. باید به این جوانان شانس بیشتری داده شود و به آنها اعتماد کنیم.»
تغییر موضع منتقدها
قرار دادن 3 بازیکن 20 ساله در ترکیب اولیه تیم ملی، نشان می‌دهد که اندیشه نتیجه‌گرایی کی‌روش که بر گرفته از فوتبال ایران بود،‌ درحال تغییر است و او قصد دارد برای ستاره‌های فوتبال ایران که اکثرا 30‌سال را رد کرده‌اند، جانشین‌هایی پیدا کند. با میدان دادن به جوانان حالا دیگر منتقدها به یکی از خواسته‌های اصلی خود رسیده و همین مسأله باعث تغییر موضع خیلی از آنها نسبت به کی‌روش شده است. شاید این مسأله نوید روزهای خوبی را می‌دهد که کی‌روش در سایه حمایت مربیان ایرانی بتواند نسل فوتبال ایران را تغییر داده و انقلابی در میان یوزهای ایرانی به‌وجود آورد.
پشت جوانگرایی پنهان نشویم!
با وجود مسائل مطرح شده همچنان هستند افرادی که دست از انتقاد برنمی‌دارند و به بهانه‌های مختلف که البته بعضی‌هایش غیرمنطقی هم نیست نارضایتی خود را نشان می‌دهند. از سوی دیگر نباید از نتیجه هم غافل شد تا پشت این جوانگرایی خوابمان ببرد! صدرنشینی گوامی که همین ترکمنستان را شکست داده بود، یک زنگ خطر است و نباید تیم‌هایی از این دست را دست کم گرفت.

 


تعداد بازدید :  180